FOTOGRAFIA CYFROWA WYD.5

109.00

Na stanie

SPIS TREŚCI

1. Oczy, mózg, światło i obraz (22)
– czyli jak widzisz świat

  • Jak widzi nasze oko (24)
    • Przenoszenie koloru do mózgu (25)
    • Jasny i ciemny (27)
    • Podsumowanie (28)
  • Jak nauczyć się fotografowania (29)

2. Poznaj swój aparat (30)
Użycie trybu automatycznego do codziennego fotografowania

  • Obsługa aparatu (31)
    • Kompakt czy lustrzanka (31)
    • Baterie, karta pamięci i włącznik zasilania (33)
  • Fotografowanie w trybie automatycznym (34)
    • Przełączenie aparatu na tryb automatyczny (35)
    • Kadrowanie (35)
    • Długość ogniskowej (36)
    • Jak wciskać spust migawki (36)
    • Dostosuj ostrość wizjera (38)
    • Rób zdjęcia (39)
  • Czas naświetlania i ekran pomocniczy (39)
    • Odczytywanie czasu naświetlania (40)
    • Kiedy czas naświetlania jest zbyt długi (42)
  • Przeglądanie zdjęć (42)
  • Używanie trybów sceny (43)
  • Wskazówki (46)
    • Uważaj na niewykorzystaną przestrzeń – zapełnij kadr (46)
    • Nie bój się podejść bliżej (47)
    • Podążaj za spojrzeniem osoby na zdjęciu (47)
    • Pamiętaj: Twoje kolana mogą się zginać (48)
    • Uważaj na tło (48)
    • Uważaj na tylne oświetlenie (49)
    • Zasięg lampy błyskowej (50)
    • Wielość ujęć (50)

3. Anatomia aparatu (52)
– jak obsługiwać i kontrolować aparat fotograficzny

  • O kompaktach i lustrzankach raz jeszcze (53)
    • Fantastyczne pudełko (53)
    • Jak działa matryca (54)
    • Budowa aparatu kompaktowego (54)
    • Konstrukcja lustrzanek (56)
  • Części aparatu (58)
    • Obiektyw (58)
    • Podstawowe elementy sterujące (63)
    • Wybór trybu fotografowania (63)
    • Pomocniczy wyświetlacz LCD (64)
    • Parametry fotografowania (65)
    • Aktywacja menu i nawigacja (66)
    • Lampa błyskowa (flesz) (66)
    • Przeglądanie zdjęć (66)
  • Konfiguracja aparatu (68)
    • Data i godzina (68)
    • Rozmiar obrazu i kompresja (68)
    • Format pliku (70)
    • Parametry przetwarzania obrazu (70)
    • Inne opcje (71)
  • Jak trzymać aparat (73)
    • Uchwyt (73)
    • Stopy, łokcie i szyja (74)
  • Więcej ćwiczeń w trybie automatycznym (75)
    • Fotografuj ze stałą ogniskową (76)
  • Jak dbać o aparat (77)
    • Akumulatory i zasilanie (77)
    • Czyszczenie obiektywu (78)
    • Czyszczenie matrycy (79)
    • Woda a aparaty cyfrowe (81)
    • Niskie temperatury (83)
    • Gorący klimat a aparaty cyfrowe (83)
  • Nośniki pamięci (84)
    • Komputer przenośny (85)
    • Przenośne dyski twarde (85)
    • Netbooki (86)
    • Czyste płyty CD-ROM, kable i adaptery kart PC (86)

4. Importowanie zdjęć (88)
Kompletowanie wyposażenia cyfrowej ciemni i pobieranie zdjęć

  • Wybór komputera (89)
    • Pamięć masowa (90)
    • Kopie zapasowe (91)
    • Program do tworzenia kopii zapasowych (92)
  • Monitory (92)
    • Przygotowanie monitora (92)
    • Jeszcze kilka słów o kolorach (93)
    • Profilowanie i kalibracja monitora (94)
  • Oprogramowanie (96)
    • Dwie postawy wobec toku pracy (96)
    • Programy do przeglądania i katalogowania zdjęć (97)
    • Programy do edycji zdjęć (99)
    • Programy dedykowane do organizacji toku pracy (101)
    • Zgodność oprogramowania do konwersji
    • plików RAW (105)
    • Inne programy (105)
  • Importowanie zdjęć (105)
    • Czytniki kart (105)
    • Importowanie zdjęć z urządzenia na komputer z systemem Windows (107)
    • Importowanie zdjęć z urządzenia na macintosha (109)
    • Ręczne przenoszenie obrazów przy użyciu systemu Windows lub Mac OS (110)
    • Zmiana nazwy i organizacja (110)
  • Do przodu (111)

5. Matryce (112)
Jak układ scalony tworzy obraz

  • Jak działa matryca (115)
    • Liczenie fotonów (115)
  • Szczypta teorii kolorów (117)
    • Interpolacja koloru (119)
  • Zamiana danych w obraz (121)
    • Dopasowanie kolorów (121)
    • Konwersja przestrzeni kolorów (121)
    • Korekcja gamma (121)
    • Balans bieli i przetwarzanie obrazu (123)
    • Wyostrzanie i redukcja szumów (123)
    • Kompresja JPEG i zapis (123)
  • Powrót do rzeczywistości (125)

6. Podstawy ekspozycji (126)
Podstawowa teoria ekspozycji

  • Prześwietlenie i niedoświetlenie (127)
  • Mechanizmy kontroli ekspozycji (128)
    • ISO – trzeci parametr ekspozycji (129)
    • Wartość ekspozycji (130)
    • Czas naświetlania (130)
    • Przysłona (130)
    • Po co dwa sposoby kontrolowania światła? (132)
  • Powrót do trybu automatycznego (138)

7. Tryb automatyki programowej (140)
Kontrola ekspozycji, ostrzenia i innych parametrów

  • Przejście na tryb automatyki programowej (141)
  • Powrót do ostrzenia (142)
    • Jak działa autofokus (142)
    • Tryby autofokusa (144)
    • Ocena ostrości (153)
    • Złota zasada ostrzenia (153)
  • Balans bieli (154)
    • Automatyczny i predefiniowany balans bieli (156)
    • Ręczny balans bieli (156)
    • Ocena balansu bieli (158)
    • Przesunięcie balansu bieli (158)
    • Bracketing balansu bieli (159)
    • Unikaj zmartwień związanych z balansem bieli (159)
    • Pomoce do ustawiania balansu bieli (159)
  • Tryb zdjęć seryjnych (163)
    • Fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych (164)
    • Samowyzwalacz (165)
    • Pilot zdalnego sterowania (167)
  • Ustawienia ręczne przy użyciu funkcji Shift (fleksji programu) (169)
  • Obliczanie bezpiecznego czasu naświetlania podczas fotografowania z ręki (171)
    • Stabilizacja i czas naświetlania (171)
    • Czy naprawdę muszę obliczać bezpieczny czas naświetlania? (172)
    • Zmiana czułości ISO (172)
    • Ułamkowe wartości ISO (176)
  • Podsumowanie (176)

8. Ekspozycja: poziom zaawansowany (178)
Więcej na temat pomiaru światła i elementów sterujących ekspozycji

  • O pomiarze światła raz jeszcze (180)
    • Blokada ekspozycji (181)
    • O czym informuje światłomierz? (182)
    • Ryzyko prześwietlenia i niedoświetlenia (184)
  • Ustawianie parametrów ekspozycji (187)
    • Kompensacja ekspozycji (187)
    • Sterowanie ekspozycją za pomocą światłomierza (189)
    • Tryby priorytetów (191)
    • Tryb manualny (192)
    • Której metody powinieneś używać? (194)
  • Histogram w aparacie (194)
    • Definicja histogramu (195)
    • Ocena kontrastu (196)
    • Histogram z trzema kanałami kolorów (199)
  • Bracketing (200)
    • Auto-bracketing (201)
  • Ponownie o trybach scen (204)
  • Ponownie o parametrach przetwarzania obrazu (204)
  • Koniec pstrykania (205)

9. Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia (206)
Nauka sztuki fotografii

  • Patrzenie a widzenie (207)
    • Ćwiczenia na widzenie (208)
  • Znajdowanie tematu zdjęcia (211)
    • Fotografia jako abstrakcja (215)
    • Nie tylko dla artystów (218)
  • Tworzenie zdjęcia (218)
    • Wybór pozycji aparatu i długości ogniskowej (220)
    • Fotografowanie z małą głębią ostrości (223)
  • Kompozycja (227)
    • Równowaga (227)
    • Reguła trójpodziału (231)
    • Powtórzenie (231)
    • Geometria (232)
    • Linie (232)
    • Mieszanie i łączenie (234)
    • Pierwszy i drugi plan (234)
  • Komponowanie jasnych i ciemnych tonów (237)
    • Mniej znaczy więcej (237)
  • Mieszanie, łączenie i ignorowanie (238)
  • Sześć sposobów na lepsze zdjęcia (239)
    • Zwracaj uwagę na obraz w wizjerze (239)
    • Pracuj nad tematem (240)
    • Tryb zdjęć seryjnych (242)
    • Narracja (242)
    • Upraszczaj (243)
    • Nie bój się (244)
  • Sprzęt nie ma znaczenia (zazwyczaj) (244)
  • Łączenie rzemiosła i sztuki (245)

10. Oświetlenie (246)
Reflektory, lampy stroboskopowe i kontrolowanie oświetlenia

  • Kontrolowanie światła zastanego (247)
  • Oświetlenie wąskie i szerokie (251)
  • Fotografowanie z lampą błyskową (251)
    • Tryby pracy lampy błyskowej (252)
    • Balans bieli a światło lampy błyskowej (254)
    • Używanie flesza przy słabym świetle (254)
    • Użycie błysku dopełniającego przy jasnym świetle (257)
    • Zewnętrzna lampa błyskowa (258)
  • Dalsza nauka oświetlenia (263)

11. Fotografowanie w formacie RAW (264)
Zyskaj więcej możliwości edycji zdjęcia dzięki formatowi RAW

  • Czym jest format RAW (265)
  • Dlaczego warto używać formatu RAW (266)
    • Możliwość edycji balansu bieli (266)
    • Odzyskiwanie świateł (267)
    • Większy zakres ekspozycji (268)
    • Cyfrowy “negatyw” (270)
    • Przetwarzanie wsadowe (271)
    • Edycja bezstratna (271)
  • Wady formatu RAW (271)
    • Pliki RAW zajmują więcej miejsca (271)
    • Inni mogą mieć problemy z odczytaniem Twoich plików (271)
    • Twój program może nie współpracować z Twoim aparatem (272)
    • Organizacja toku pracy może być nieco bardziej skomplikowana (272)
  • Konfiguracja ustawień formatu RAW (272)
  • Ekspozycja plików RAW (273)
    • Jak aparat rejestruje światło (274)
    • Asekuracja podczas prześwietlania (274)
    • Wymagana odrobina edycji (275)
    • Jak bardzo prześwietlić? (275)
    • Nie do codziennego użytku (275)
  • Warto eksperymentować (275)

12. Zdjęcia specjalne (276)
Funkcje aparatu i metody radzenia sobie w określonych sytuacjach zdjęciowych

  • Fotografia czarno-biała (277)
    • Ty mówisz “czerwony”, ja mówię “szary” (279)
    • Kolorowe widzenie, czarno-białe fotografowanie (280)
    • Czarno-biała ekspozycja (281)
  • Fotografowanie w podczerwieni (281)
  • Stabilne fotografowanie (284)
  • Fotografia krajobrazowa (286)
    • Uważaj na flary (287)
    • Ekspozycja z ekstremalną głębią ostrości (287)
  • Zdjęcia panoramiczne (291)
    • Przygotowanie aparatu do zdjęć panoramicznych (292)
    • Poprawne panoramowanie (293)
    • Ekspozycja zdjęć panoramicznych (296)
    • Fotografuj z uwagą (296)
    • Kolaż (299)
  • Makrofotografia (300)
    • Optymalna długość ogniskowej (300)
    • Ustawianie ostrości (301)
    • Mała głębia ostrości (302)
    • Zwiększenie głębi ostrości w trybie makro (303)
  • Zdjęcia z szerokim zakresem dynamiki (HDR) (303)
    • Fotografia HDR (304)
  • Fotografowanie koncertów i przedstawień (305)
    • Ustawienie (306)
    • Strategia doboru ekspozycji (307)
    • Komponowanie zdjęć z występu (308)
  • Fotografowanie wydarzeń (309)
  • Fotografia sportowa (310)
  • Fotografia uliczna (312)
    • Coś w zamian (313)
    • Użycie zdjęć ulicznych (313)
  • Fotografia nocna (314)
  • Fotografia podwodna (317)
  • Fotografia reklamowa produktu (318)
  • Korzystanie z filtrów (319)
    • Rodzaje filtrów (320)
    • Rozszerzenia obiektywu dla kompaktów (322)
  • Odkrywanie na własną rękę (322)

13. Tok pracy (324)
Zarządzanie zdjęciami i przygotowywanie ich do obróbki

  • Postprodukcja, czyli przetwarzanie zrobionych zdjęć (325)
    • Importowanie i porządkowanie (328)
    • Znakowanie i przypisywanie słów kluczowych (328)
    • Selekcjonowanie (329)
    • Korygowanie i edytowanie (330)
    • Nadawanie formy wyjściowej (330)
    • Archiwizowanie i tworzenie kopii bezpieczeństwa (330)
    • Katalogowanie (331)
  • Elastyczność toku pracy (331)
      • Ćwiczenie. Pierwsze kroki z programem Bridge (332)
      • Ćwiczenie. Wybieranie i ocenianie zdjęć w programie Bridge (338)
      • Ćwiczenie. Filtrowanie zdjęć (341)
      • Ćwiczenie. Grupowanie zdjęć (342)
  • Sortowanie zdjęć (344)
  • Metadane IPTC (344)
      • Ćwiczenie. Tworzenie i stosowanie szablonów metadanych (344)
  • Słowa kluczowe (346)
    • Tworzenie słów kluczowych (346)
    • Przypisywanie słów kluczowych (347)
    • Filtrowanie według słów kluczowych (347)
  • Kolekcje (347)
      • Ćwiczenie. Tworzenie kolekcji (348)
    • Kolekcje inteligentne (349)
      • Ćwiczenie. Tworzenie kolekcji inteligentnej (349)
    • Jedno z zastosowań kolekcji (350)
  • Otwieranie zdjęć w Photoshopie (350)
  • Inne polecenia programu Bridge (351)
  • Nieważne, jakiego programu używasz, ważne, co możesz za jego pomocą zdziałać (351)

14. Tok pracy edycyjnej i pierwsze czynności (352)
Omówienie znaczenia kolejności zabiegów edycyjnych i wykonanie wstępnych korekt

  • Kolejność czynności edycyjnych (353)
  • Powtórka z histogramów (355)
  • Kadrowanie (356)
      • Ćwiczenie. Kadrowanie obrazu (357)
  • Prostowanie (361)
      • Ćwiczenie. Prostowanie zdjęcia (361)
  • Korekcja zniekształceń geometrycznych (364)
      • Ćwiczenie. Korygowanie zniekształceń poduszkowych i beczkowych w Photoshopie CS2 lub nowszym (365)
  • Korekcja perspektywy (368)
      • Ćwiczenie. Korygowanie perspektywy w Photoshopie CS2 lub nowszym (368)
  • Korekcja aberracji chromatycznej (370)
      • Ćwiczenie. Korygowanie aberracji chromatycznej w Photoshopie CS2 lub nowszym (370)
  • Usuwanie śladów pyłu (372)
      • Ćwiczenie. Usuwanie śladów pyłu (373)
  • Usuwanie efektu czerwonych oczu (374)
  • Zapisywanie zdjęcia (375)
    • Polecenia Save (Zapisz) i Save As (Zapisz jako) (375)
  • Idziemy dalej (376)

15. Korekcja tonalna (378)
Ustalanie bieli, czerni i kontrastu na właściwym poziomie

  • Na czym polega korekcja tonalna? (379)
  • Poziomy (380)
      • Ćwiczenie. Ustawianie poziomów wejściowych (381)
      • Ćwiczenie. Korekcja poziomów w praktyce (384)
  • Czy należy martwić się utratą danych? (389)
  • Krzywe (390)
      • Ćwiczenie. Korekcja tonów za pomocą krzywych (393)
  • Nauka rozpoznawania prawdziwej czerni (397)

16. Korekcja barw (400)
Naprawianie, poprawianie i zmienianie kolorów

  • Poziomy i krzywe a kolorystyka obrazu (401)
      • Ćwiczenie. Usuwanie przebarwienia (403)
      • Ćwiczenie. Korygowanie barw za pomocą krzywych (407)
  • Korekcja barwy i nasycenia (410)
      • Ćwiczenie. Korekcja nasycenia (411)
  • Jaskrawość (413)
  • Co wiemy do tej pory? (414)

17. Edycja plików RAW (416)
Korygowanie tonów i kolorów w plikach RAW

  • Tok pracy w trybie RAW (417)
  • Edycja plików RAW (421)
    • Edycja bezstratna (421)
    • Wybór miejsca zapisu listy edycyjnej (421)
  • Podstawowe korekcje plików RAW (422)
    • Ustawienia wstępne (423)
      • Ćwiczenie. Podstawowa edycja pliku RAW (423)
  • Więcej o balansie bieli (426)
    • Ręczne ustawianie balansu bieli (427)
    • Korygowanie balansu bieli na zdjęciach, które nie zawierają elementów szarych (428)
    • Balans bieli a posteryzacja (430)
  • Więcej o odzyskiwaniu świateł (430)
    • Suwak Recovery (Odtwarzanie) (432)
    • Jeszcze raz o strategii naświetlania w trybie RAW (432)
  • Więcej o świetle wypełniającym (433)
    • Narzędzia adaptacyjne w Aperture (435)
    • Funkcja D-Lighting w Capture NX (435)
  • Pozostałe narzędzia korekcyjne w Camera Raw 4.0 (435)
    • Opcje obiegu pracy (436)
  • Kopiowanie parametrów konwersji z jednego obrazu do drugiego (438)
    • Kopiowanie edycji w Camera Raw (438)
    • Kopiowanie edycji w Aperture (439)
    • Kopiowanie edycji w Lightroomie (439)
    • Kopiowanie edycji w Nikon Capture NX (440)
      • Ćwiczenie. Przygotowanie do rozdziału 18 (440)
  • Co dalej? (441)

18. Maskowanie (442)
Ograniczanie działania korekt za pomocą masek

  • Narzędzia maskujące (444)
    • Narzędzia do tworzenia zaznaczeń (444)
    • Modyfikowanie krawędzi zaznaczeń (449)
    • Zapisywanie masek (450)
    • Ograniczenia w działaniu narzędzi zaznaczających (451)
      • Ćwiczenie. Tworzenie złożonych masek (452)
  • Warstwy dopasowania (korekcyjne) (457)
      • Ćwiczenie. Warstwy dopasowania (459)
      • Ćwiczenie. Więcej o maskowaniu warstw (464)
  • Edycja selektywna w Camera Raw (469)
      • Ćwiczenie. Korekcja selektywna w Camera Raw (470)
    • Korekta ukierunkowana (472)
  • Maskowanie zaawansowane (473)
      • Ćwiczenie. Zaawansowane maskowanie w Photoshopie (475)
  • Jeszcze raz o zapisywaniu plików (479)

19. Konwersja do czerni i bieli (480)
Przekształcanie zdjęć kolorowych w czarno-białe

  • Prosta konwersja do skali szarości (481)
  • Funkcja Black & White (Czarno-biały) w Photoshopie (482)
      • Ćwiczenie. Stosowanie polecenia Black & White (Czarno-biały) (482)
    • Warstwy dopasowania typu Black & White (Czarno-biały) (485)
  • Inne techniki konwertowania do czerni i bieli (487)
    • Mieszanie kanałów (487)
    • Konwersja do luminancji (488)
    • Redukcja nasycenia (488)
  • Konwersja do czerni i bieli w Camera Raw (489)
  • Wyspecjalizowane pluginy do konwersji czarno-białej (490)
  • Korygowanie obrazów czarno-białych (491)
  • Zdjęcia o słabym kontraście (492)

20. Warstwy, retuszowanie i efekty specjalne (494)
Dodatkowe narzędzia edycyjne i pomysły na poprawianie zdjęć

  • Warstwy (495)
    • Podstawy (496)
      • Ćwiczenie. Komponowanie (497)
    • Krycie i tryby mieszania warstw (500)
  • Pędzle i stemple (502)
    • Pędzle (503)
    • Stemple, czyli narzędzia do klonowania (504)
    • Narzędzia Patch (Łatka) i Healing Brush (Pędzel korygujący) (505)
      • Ćwiczenie. Malowanie światłem i cieniem (506)
  • Praktyczne techniki edycyjne (507)
    • Adaptacyjna korekcja świateł i cieni (507)
      • Ćwiczenie. Korygowanie balansu bieli w pliku JPEG (510)
    • Retuszowanie portretów (514)
  • Usuwanie szumu (516)
    • Programy redukujące szum (518)
    • Ręczne usuwanie szumu (518)
    • Redukcja szumu za pomocą filtra
    • Median (Mediana) (519)
    • Maskowana redukcja szumu za pomocą filtra Median (Mediana) (520)
    • Redukcja szumów w trybie L*a*b (522)
  • Obiekty inteligentne w Photoshopie (523)
      • Ćwiczenie. Praca z obiektami inteligentnymi (524)
  • Co dalej? (528)

21. Publikowanie fotografii cyfrowych (530)
Nadawanie zdjęciom form papierowych i elektronicznych

  • Skalowanie (531)
    • Rozdzielczość (531)
    • Skalowanie obrazu (532)
      • Ćwiczenie. Zrozumieć, czym jest rozdzielczość (534)
    • Kiedy należy stosować ponowne próbkowanie? (537)
  • Wyostrzanie (538)
    • Jak działa wyostrzanie? (538)
    • Ostrość – nie zawsze znaczy to samo (541)
  • Malowanie ostrości (541)
      • Ćwiczenie. Selektywne wyostrzanie portretu (542)
  • Publikowanie zdjęć w internecie (546)
  • Przygotowanie plików elektronicznych (549)
  • Wybór drukarki (550)
    • Drukarki atramentowe (551)
    • Drukarki laserowe (557)
    • Drukarki termosublimacyjne (558)
    • Wybór papieru (558)
    • Wybór tuszu (559)
  • Drukowanie (559)
    • Wybór rozdzielczości (559)
      • Ćwiczenie. Podgląd wydruku w Photoshopie (564)
      • Ćwiczenie. Drukowanie przy użyciu Photoshopa (565)
    • Poprawianie druku (567)
    • Drukowanie za pośrednictwem internetu (571)
  • Podsumowanie (571)

Dodatek A Słowniczek (572)

Skorowidz (587)

Autor

ISBN

978-83-246-2880-3

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „FOTOGRAFIA CYFROWA WYD.5”