GITARA DLA BYSTRZAKÓW WYD.IV

40.40

Na stanie

SPIS TREŚCI

O autorach 13

Podziękowania od autorów 15

Wstęp 17

  • O książce 17
  • Naiwne założenia 19
  • Ikony wykorzystane w książce 19
  • Nie tylko książka 20
  • Co dalej 20

CZĘŚĆ I: PIERWSZE PRZYMIARKI DO GRY NA GITARZE 23

Rozdział 1: Podstawy gitary – elementy składowe i ich udział w tworzeniu dźwięku 25

  • Anatomia gitary 26
  • Jak działa gitara 29
    • Drgania i długość strun 29
    • Co dwie dłonie, to nie jedna 30
    • Dźwięki na gryfie: progi i półtony 30
    • Porównanie brzmienia gitary akustycznej i elektrycznej 31

Rozdział 2: Strojenie gitary 33

  • Zanim zaczniesz: krótko o strunach i progach 33
  • Strojenie gitary względem niej samej metodą piątego progu 34
  • Strojenie gitary do zewnętrznego punktu odniesienia 36
    • Klawisz wszystko wyśpiewa 37
    • Stroik ustny, czyli jak uwolnić ręce 38
    • Twój przyjaciel kamerton 38
    • Tuner elektroniczny, czyli szybko i sprawnie 39
    • Dźwięki ze ścieżek audio 40

Rozdział 3: Przygotowanie do gry – trzymanie gitary i odczytywanie notacji gitarowej 41

  • Ułożenie rąk i postawa 42
    • Przybieranie pozycji siedzącej 42
    • Pozycja stojąca 43
    • Pozycja lewej ręki i przyciskanie progów 44
    • Pozycja prawej dłoni 46
  • Wstęp do czytania dźwięków gitarowych 49
    • Diagram akordu 49
    • Rzut oka na tabulaturę 50
    • Odczytywanie zapisu rytmicznego 51
  • Jak grać akordy 52

CZĘŚĆ II: ZACZYNAMY GRAĆ – PODSTAWY 55

Rozdział 4: Najlepsze na początek: bicie akordów 57

  • Akordy z rodziny A 58
    • Palcowanie akordów z rodziny A 59
    • Uderzanie akordów z rodziny A 59
  • Akordy z rodziny D 61
    • Palcowanie akordów z rodziny D 61
    • Uderzanie akordów z rodziny D 63
  • Akordy z rodziny G 64
    • Palcowanie akordów z rodziny G 64
    • Uderzanie akordów z rodziny G 64
  • Akordy z rodziny C 65
    • Palcowanie akordów z rodziny C 65
    • Uderzanie akordów z rodziny C 66
  • Granie piosenek z użyciem podstawowych akordów durowych i molowych 67
    • Kumbaya 70
    • Swing Low, Sweet Chariot 71
    • Auld Lang Syne 72
    • Michael, Row the Boat Ashore 73
  • Zabawa z podstawowymi akordami durowymi i molowymi – progresja „szlagierowa” 74

Rozdział 5: Granie melodii bez czytania nut 77

  • Czytanie tabulatury 78
    • Z góry na dół 78
    • Z lewej na prawą 79
  • Jak rozszyfrować palcowanie lewej ręki 80
  • Naprzemienne kostkowanie 81
  • Granie piosenek z prostymi melodiami 82
    • Little Brown Jug 84
    • On Top of Old Smoky 85
    • Swanee River (Old Folks at Home) 86

Rozdział 6: Odrobina pikanterii – podstawowe akordy septymowe 87

  • Dominantowe akordy septymowe 88
    • D7, G7 i C7 88
    • E7 (wersja na dwa palce) i A7 89
    • E7 (wersja czteropalcowa) i H7 90
  • Molowe akordy septymowe – d7, e7 i a7 90
  • Durowe akordy septymowe – Cmaj7, Fmaj7, Amaj7 i Dmaj7 91
  • Granie piosenek przy użyciu akordów septymowych 93
    • Home on the Range 95
    • All Through the Night 96
    • Over the River and Through the Woods 97
    • It’s Raining, It’s Pouring 98
    • Oh, Susanna 99
  • Zabawa z akordami septymowymi – 12-taktowy blues 100
    • Granie 12-taktowego bluesa 100
    • Pisanie własnej bluesowej piosenki 101

CZĘŚĆ III: PONAD PODSTAWY – ZACZYNASZ BRZMIEĆ 103

Rozdział 7: Granie w wyższych pozycjach 105

  • Granie skal i ćwiczeń w wyższych pozycjach 105
    • Granie w wyższej pozycji a granie z pustymi strunami 106
    • Granie ćwiczeń w pozycji 106
    • Zmiana pozycji 108
    • Tworzenie własnych ćwiczeń wyrabiających siłę i zręczność 109
  • Granie piosenek w wyższych pozycjach 111
    • Simple Gifts 112
    • Turkey in the Straw 113

Rozdział 8: Podwójna moc dwudźwięków 115

  • Podstawy grania dwudźwięków 115
    • Definicja dwudźwięku 116
    • Ćwiczenia na dwudźwięki 116
  • Granie piosenek z dwudźwiękami 117
    • Aura Lee 120
    • The Streets of Laredo 121
    • Double-Stop Rock 122

Rozdział 9: Rozciąganie, czyli chwyty barowe 123

  • Durowe akordy barowe bazujące na E 124
    • Zacznij od otwartego akordu E 124
    • Znajdowanie odpowiedniego progu 126
    • Granie progresji z użyciem durowych akordów barowych na bazie akordu E 126
  • Akordy barowe molowe, molowe septymowe i septymowe dominantowe, bazujące na E 128
    • Akordy molowe 128
    • Akordy dominantowe septymowe 129
    • Akordy molowe septymowe 130
    • Łączenie akordów barowych bazujących na E 131
  • Durowe akordy barowe bazujące na A 132
    • Palcowanie durowego akordu barowego bazującego na A 132
    • Znajdowanie odpowiedniego progu dla każdego akordu barowego bazującego na A 133
    • Progresje z wykorzystaniem durowych akordów barowych bazujących na A 134
  • Barowe akordy molowe, dominantowe septymowe, molowe septymowe i durowe septymowe bazujące na A 135
    • Akordy molowe 136
    • Dominantowe akordy septymowe 137
    • Molowe akordy septymowe 137
    • Durowe akordy septymowe 138
  • Power chordy 139
    • Palcowanie power chordów 139
    • Kiedy używać power chordów 141
  • Granie piosenek z akordami barowymi i power chordami 143
    • We Wish You a Merry Christmas 144
    • Three Metal Kings 145

Rozdział 10: Techniki artykulacji – niech gitara przemówi 147

  • Technika hammer-on 148
    • Hammer-on w praktyce 148
    • Trening techniki hammer-on 150
  • Płynne brzmienie, czyli pull-off 152
    • Granie pull-offów 153
    • Trening techniki pull-off 155
  • Slide, czyli ślizg 156
    • Granie slide’ów 156
    • Charakterystyczne zagrywki z użyciem slide’ów 158
  • Podciąganie strun 159
    • Granie podciągnięć 160
    • Charakterystyczne zagrywki z podciąganiem struny 162
  • Urozmaicenie brzmienia za pomocą wibrato 165
    • Przegląd sposobów uzyskiwania wibracji 166
    • Trening wibrato 166
  • Tłumienie strun 168
    • Uzyskiwanie grubego, rytmicznego brzmienia 168
    • Zapobieganie niechcianym hałasom ze strun 169
    • Granie charakterystycznych zagrywek wykorzystujących tłumienie 169
  • Granie piosenki z urozmaiconą artykulacją 170
    • The Articulate Blues 171

CZĘŚĆ IV: ROZMAITOŚĆ STYLÓW 173

Rozdział 11: Rock 175

  • Klasyczny rock’n’roll 176
    • Gitara rytmiczna 176
    • Gitara prowadząca 178
  • Nowoczesny rock 188
    • Akordy zawieszone (sus) i z dodanym dźwiękiem (add) 188
    • Akordy łamane 190
    • Strojenie alternatywne 190
    • Gitara solowa w country rocku i rocku z Południa 193
  • Granie piosenek w stylu rockowym 195
    • Chuck’s Duck 197
    • Southern Hospitality 199

Rozdział 12: Niebieski odcień smutku, czyli podstawy bluesa 201

  • Blues elektryczny 202
    • Rytmiczna gitara bluesowa 202
    • Bluesowa gitara prowadząca 207
  • Powrót do korzeni, czyli blues akustyczny 214
    • Ogólne założenia 215
    • Specyficzne techniki 217
    • Nawroty 219
  • Granie bluesowych piosenek 221
    • Chicago Shuffle 223
    • Mississippi Mud 224

Rozdział 13: Wokół ogniska – gitara folkowa 225

  • Gra palcami 226
    • Technika gry palcami 226
    • Pozycja prawej ręki 226
  • Użycie kapodastra 228
  • Arpeggio 230
    • Granie arpeggio 230
    • Schemat „kołysanki” 232
  • Kciuk z przeciąganiem po strunach 232
  • Styl Cartera 234
  • Styl Travisa 235
    • Podstawowy schemat 235
    • Akompaniament w stylu Travisa 237
    • Styl solowy Travisa 238
    • Strój otwarty 239
  • Granie folkowych piosenek 240
    • House of the Rising Sun 243
    • The Cruel War Is Raging 245
    • Gospel Ship 246
    • All My Trials 247
    • Freight Train 249

Rozdział 14: Maestro, trzy, cztery – podstawy gitary klasycznej 251

  • Przygotowanie do gry na gitarze klasycznej 252
    • Sposób siedzenia 252
    • Co zrobić z prawą dłonią 254
    • Pozycja lewej dłoni 256
  • Uderzenia swobodne i z podparciem 257
    • Uderzenia swobodne 257
    • Uderzenia z podparciem 259
  • Arpeggio i kontrapunkt 260
    • Łączenie uderzeń swobodnych i z podparciem w arpeggiach 261
    • Ćwiczenie kontrapunktowe 261
  • Granie utworów klasycznych 263
    • Romanza 265
    • Bourrée e-moll 267

Rozdział 15: Ciemne okulary i beret, czyli jazz 269

  • Wstęp do zupełnie nowej harmonii 270
    • Rozszerzone akordy 270
    • Akordy zmodyfikowane 271
  • Podpora melodii, czyli akompaniament jazzowy 271
    • Akordy wewnętrzne 271
    • Akordy zewnętrzne 273
    • Pełne akordy 274
  • Granie solówek – styl chord-melody 275
    • Substytuty 275
    • Pozorowanie jazzu trzema akordami 276
  • Przejmowanie prowadzenia – melodia jazzowa 276
    • Wprowadzanie alternatywnych dźwięków 277
    • Podchodzenie do docelowych dźwięków 278
    • Tworzenie melodii z akordów arpeggio 278
  • Granie utworów jazzowych 279
    • Greensleeves 280
    • Swing Thing 281

CZĘŚĆ V: WŁASNA GITARA 283

Rozdział 16: Ruszamy do sklepu po gitarę 285

  • Zanim wyjmiesz portfel: planowanie zakupu 286
  • Jak wyceniane są nowe gitary 287
  • Gitary dla początkujących 288
  • Modele instrumentów dopasowane do konkretnego stylu muzycznego 289
  • Druga (i trzecia…) gitara 291
    • Konstrukcja i rodzaj korpusu 292
    • Materiały 294
    • Fachowość 295
    • Dodatki (kosmetyka) 296
  • Zanim podejmiesz decyzję: o procesie zakupu 297
    • Sklepy internetowe a tradycyjne 297
    • Zasięgnięcie rady eksperta 297
    • Negocjacje ze sprzedawcą 298
    • Dobijanie targu 299

Rozdział 17: Wzmacniacze, efekty, futerały i inne akcesoria 301

  • Wzmacniacze 301
    • Zacznijmy od wzmacniacza do ćwiczeń 302
    • Niech moc będzie z Tobą – wzmacniacz koncertowy 304
  • Kostki i inne rodzaje efektów 305
    • Przegląd dostępnych kostek 306
    • Multiefekty 308
  • Futerał 309
    • Hard case, czyli sztywny futerał 309
    • Futerały miękkie 309
    • Pokrowce 310
  • Akcesoria, czyli inne niezbędne dodatki 310
    • Struny 310
    • Piórka (kostki) 311
    • Kable 311
    • Tunery elektroniczne 311
    • Paski 312
    • Kapodastry 313
  • Inne przydatne drobiazgi 314

Rozdział 18: Wymiana strun 319

  • Strategie wymiany strun 320
  • Zdejmowanie starych strun 320
  • Zakładanie metalowych strun do gitary akustycznej 321
    • Zmiana strun krok po kroku 321
    • Strojenie 324
  • Zakładanie nylonowych strun do gitary klasycznej 325
    • Zmiana strun krok po kroku 325
    • Strojenie 327
  • Zakładanie strun do gitary elektrycznej 327
    • Zmiana strun krok po kroku 328
    • Strojenie 329
    • Gitary z ruchomym mostkiem 330

Rozdział 19: Gitarowy fitness, czyli podstawowe czynności konserwacyjne 331

  • Utrzymywanie gitary w czystości 332
    • Usuwanie brudu i osadu 332
    • Dbanie o powierzchnię gitary 334
  • Zabezpieczanie gitary 335
    • W trasie 335
    • W domu 336
  • Zapewnianie zdrowego otoczenia 336
    • Zakres temperatur 336
    • Wilgotność 337
  • Samodzielne naprawy 337
    • Dokręcanie luźnych połączeń 338
    • Regulacja gryfu i mostka 338
    • Wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów 340
  • Kompletowanie właściwych narzędzi 344
  • Rzeczy, których nie powinieneś robić samemu 345

CZĘŚĆ VI: DEKALOGI 347

Rozdział 20: Dziesięciu (około) gitarzystów, których powinieneś znać 349

  • Andrés Segovia (1893 – 1987) 349
  • Django Reinhardt (1910 – 1953) 350
  • Charlie Christian (1916 – 1942) 350
  • Wes Montgomery (1923 – 1968) 350
  • Chet Atkins (1924 – 2001) 351
  • B.B. King (1925 – 2015) 351
  • Chuck Berry (1926 – 2017) 351
  • Jimi Hendrix (1942 – 1970) 351
  • Jimmy Page (ur. 1944) 352
  • Eric Clapton (ur. 1945) 352
  • Stevie Ray Vaughan (1954 – 1990) 352
  • Eddie Van Halen (ur. 1955) 353

Rozdział 21: Dziesięć genialnych piosenek dla początkujących gitarzystów 355

  • Blowin’ in the Wind 356
  • Brown Eyed Girl 356
  • Hang On Sloopy 356
  • House of the Rising Sun 357
  • I Saw Her Standing There 357
  • I’m a Believer 357
  • Leaving on a Jet Plane 357
  • My Girl 358
  • Stand by Me 358
  • Twist and Shout 358

DODATKI 359

Dodatek A: Jak czytać nuty 361

  • Elementy zapisu muzycznego 362
    • Odczytywanie wysokości dźwięku 362
    • Odczytywanie czasu wybrzmienia 366
    • Ekspresja, artykulacja oraz inne terminy i symbole 368
  • Znajdowanie dźwięków na gitarze 370

Dodatek B: 96 popularnych akordów 373

Dodatek C: Jak korzystać z materiałów internetowych 377

  • Odnoszenie tekstu książki do materiałów internetowych 378
  • Wymagania sprzętowe 379
  • Co znajdziesz na stronie internetowej 379
    • Ścieżki audio 379
    • Filmy 386
  • Rozwiązanie typowych problemów 389

Skorowidz 391

Autor

ISBN

978-83-283-5253-7

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „GITARA DLA BYSTRZAKÓW WYD.IV”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *