HTML5 WSZYSTKO CO POWINNIŚCIE WIEDZIEĆ O PROGRAMOWANIU

39.90

Na stanie

SPIS TREŚCI

O autorach (11)

O recenzencie technicznym (13)

Słowo wstępne (15)

Wstęp (17)

Rozdział 1. Nieco udramatyzowana historia języka HTML5 (19)

  • O tym, jak astronauci architektury i W3C próbowali zabić HTML (19)
  • Zapewne używacie już XML (20)
    • XHTML narodził się, ale co to właściwie oznaczało? (20)
    • Drakońska obsługa błędów (czyli dlaczego po prostu nie walnąć Cię pięścią w nos?) (21)
    • No dobrze, nie tak dosłownie, ale przeglądarka mogła to zrobić (21)
    • XHTML wciąż oznaczał coś lepszego od HTML (21)
    • Jednak szaleństwo dopiero się zaczynało (22)
  • XHTML 2.0 – niekochany i samotny (22)
  • HTML5 – nowa nadzieja… miejmy nadzieję (23)
    • W3C mówi: “Idźcie do diabła” (23)
    • Narodziny WHATWG (24)
    • To zupełnie nowy świat (24)
    • HTML5 i więcej! (25)
  • HTML5 jest super, odlotowe i w ogóle (25)
    • Czy HTML5 to chwilowe zamieszanie, coś ważnego, czy jedno i drugie? (25)
  • Hixie albo nic (26)
  • XHTML 2.0 umarł i wszyscy są szczęśliwi (27)
  • HTML5… hm… HTML, chwila… HTML.next? (27)
  • Czy powinniśmy całkowicie pogrzebać W3C, czy je zaakceptować? (28)
    • Reforma (28)
    • Eliminacja (28)
    • Akceptacja (29)
  • W jaki sposób nowe możliwości są obecnie dodawane do HTML5? (29)
  • Rozbieżności pomiędzy WHATWG i W3C (30)
  • TL;DR (31)
  • Na czym będziemy się koncentrować? (31)

Rozdział 2. Wszystko, co powinniście wiedzieć o prostej postaci strony WWW w języku HTML5 (33)

  • Zmiany formatowania wprowadzone w HTML5 (34)
  • A co z rozwiązaniami skryptowymi oraz stylami CSS dla nowych elementów? (35)
  • A co z HTML5 Boilerplate i Modernizr? (35)

Rozdział 3. Wszystko, co powinniście wiedzieć o określaniu struktury stron w HTML5 (37)

  • Nieznaczny smak bólu – wyróżnianie sekcji (37)
  • Skąd wzięły się te elementy? (38)
  • Kogo to obchodzi? (39)
  • Sprzeczności u podstaw nowych elementów HTML5 (39)
  • Plan czego? (40)
  • Czym są plany dokumentów i czy powinniśmy zwracać na nie uwagę? (41)
  • W jaki sposób tworzy się plany (nawet nieświadomie) (41)
  • Podział na sekcje jest starym problemem (43)
  • Jeśli zwracamy uwagę na osoby niewidome, musimy zwracać uwagę na nagłówki (43)
  • “Poprawiony” sposób tworzenia planów dokumentów w HTML5 był martwy, jeszcze zanim został wprowadzony (44)
  • Przemycanie wielkich idei prowadzi do martwych idei (45)
  • Rozgałęzienie specyfikacji (45)
  • Element main jest wyjątkiem (mniej więcej) (46)
  • Jak należy określać strukturę stron HTML5? (46)
  • Określanie stylów nagłówków w HTML5 jest trochę szalone (47)
  • To nie jest bez znaczenia – ludzie muszą tego uczyć (48)
  • A co to dla nas oznacza? (49)
  • Sensowne rozwiązanie strukturalnego kodu zapewniającego dostępność (49)
  • Korzyści ze stosowania ról ARIA (50)
  • Zalecenia dotyczące układu (50)

Rozdział 4. Wszystko, co powinniście wiedzieć o strukturalnych elementach HTML5 (51)

  • header (51)
    • Tak naprawdę to do niczego nie służy (52)
    • Jak czytniki ekranowe mogą używać elementu header, skoro może się on pojawiać wszędzie? (52)
    • Alternatywa ARIA – banner (52)
    • Rekomendacja (53)
  • nav (53)
    • Dobra intencja, lecz tragedia pod względem dostępności (53)
    • Alternatywa ARIA – navigation (54)
    • Rekomendacja (54)
  • section oraz article (54)
    • section (54)
    • Sekcje == punkty planu (55)
    • Matrioszki (55)
    • Rekomendacja (55)
    • article (55)
    • Specyfikacje powinny precyzować (56)
    • Zagnieżdżanie elementów article w celu tworzenia artykułów i komentarzy (56)
    • Wyszukiwarki nie potrzebują elementów article (57)
    • Element article nie ma także zawierać głównej treści strony (57)
    • Rekomendacja (57)
    • A zatem, jaka jest różnica pomiędzy elementami article i section? (58)
  • aside (58)
    • Element aside tworzy sekcje w dziwnych miejscach (59)
    • Alternatywa ARIA – complementary (59)
    • Rekomendacja (59)
  • footer (59)
    • Także stopki do niczego nie służą (60)
    • Obszerna stopka? Powodzenia! (60)
    • Czy mogę prosić o stopkę? (60)
    • Alternatywa ARIA – contentinfo (60)
    • Rekomendacja (60)
  • main (61)
    • Głównie bezużyteczna kontrowersja (62)
    • Alternatywa ARIA – main (62)
    • Rekomendacja (62)
  • Inne punkty orientacyjne ARIA (62)
  • Stało się coś śmiesznego… Łagodna degradacja umarła, a JavaScript stał się obowiązkowy (63)
    • Badania wykorzystania skryptów Yahoo (63)
    • Oto, co się dzieje… (64)
    • Co zrobić? A tak… XP (64)
  • Och, społeczności projektantów… co się stało? (65)
  • Wniosek – świętej pamięci strukturalne znaczniki HTML5 (65)

Rozdział 5. Wszystko, co powinniście wiedzieć o HTML5. Mikrosemantyka i Schema.org (67)

  • Semantyka w skrócie (67)
  • Te problemy zostały rozwiązane (68)
  • Nie ma czegoś takiego jak kod bardziej semantyczny (68)
  • Wielkie idee semantycznego kodu – Semantyczna Sieć (69)
  • Semantyka jeszcze nie umarła (albo o tym, jak Google i spółka podrzucili mikrosemantyczną bombę) (69)
  • Handel elektroniczny i prawdziwa (mikro)semantyka (70)
  • Czy prawdziwa semantyka jest obecna? (71)
  • Dlaczego warto zwracać uwagę na mikrosemantykę? (71)
  • Schema.org – przyszłość semantyki? (72)
  • Czy nie można było zrobić tego wcześniej? (72)
  • Semantyczna Sieć, na jaką czekaliśmy? (73)
    • Mikroformaty (73)
    • RDFa (73)
    • Mikrodane (74)
  • Mikrodane i Schema.org (74)
  • W jaki sposób nie należy rozpoczynać inicjatywy (75)
  • Co myślą osoby odpowiedzialne za Schema.org? (76)
  • Podsumowanie – semantyka i HTML (77)

Rozdział 6. Wszystko, co powinniście wiedzieć o HTML5 i SEO (79)

  • Średniowiecze SEO (79)
  • Poupychaj swoje słowa kluczowe (79)
  • HTML i SEO (80)
  • A co jeśli to pomoże… jakoś? (80)
  • Nieumarłe mity muszą odejść… w końcu (81)

Rozdział 7. Wszystko, co powinniście wiedzieć o innych elementach HTML5 (83)

  • Bądź odważny i zgiń, próbując (83)
  • Umieść to w odnośniku albo inne drobiazgi (84)
    • Umieszczanie elementów blokowych w odnośnikach (84)
    • mark (85)
    • figure oraz figcaption (85)
    • time (85)
    • details oraz summary (86)
    • small (87)
    • address (87)
    • cite (87)
  • Czy w ogóle powinniśmy używać tych niejasnych małych znaczników? (87)

Rozdział 8. Wszystko, co powinniście wiedzieć o formularzach HTML5 (89)

  • Powolne przechodzenie do rozwiązań natywnych (89)
  • Formularze mogą poprawić lub popsuć witrynę (90)
  • Dobre wiadomości i złe wiadomości (90)
  • Zasoby sieciowe dotyczące formularzy HTML5 (91)
  • Formularze HTML5 – podstawy (92)
    • Nowe typy pól – e-mail, URL, numer telefonu i terminy do wyszukiwania (92)
    • Atrybuty autocomplete, autofocus, readonly oraz spellcheck (93)
  • Formularze HTML5 – ze znakiem zapytania… (94)
    • Atrybut placeholder (94)
    • progress (95)
    • meter (96)
  • Formularze HTML5 – ja bym jeszcze tego nie robił, ale jeśli bardzo chcesz, to możesz spróbować (97)
    • Atrybut required (97)
    • Atrybut pattern (98)
    • Typ pola input – number (ze strzałkami) (98)
    • Typ pola input – range (suwak) (99)
    • Typ pola input – date (widżety wyboru czasu i kalendarze) (99)
  • Typ pola input – color (wybór koloru) (101)
    • Elementy input i datalist (101)
  • Ty hipokryto! Sądziłem, że stosowanie JavaScriptu jest najgorszym z możliwych rozwiązań (102)
  • A co z dostępnością? (102)

Rozdział 9. Wszystko, co powinniście wiedzieć o elemencie canvas, grach i technologii Flash (103)

  • Flash umiera i pozostał nam jedynie HTML5 (103)
  • Czy płótna i HTML mogą wypełnić lukę? (104)
  • Tworzenie treści HTML5 przy użyciu narzędzi dla technologii Flash (105)
  • A później przydarzyły się aplikacje (105)
  • Wraz z Flashem pochowajmy wszystko, co się z nim wiąże (106)
  • Nie jesteśmy już na płótnie (107)
  • Fajne rzeczy, które można robić, używając elementu canvas (108)
    • Etykietki (109)
    • Wykresy (109)
    • Wizualizacje (111)
    • Gry (114)
    • Operacje na obrazach (116)
    • Aplikacje internetowe korzystające z elementów canvas (117)
    • Rysowanie elementów interfejsu użytkownika (119)
    • Czasami dobra, a czasami zła emulacja płócien w przeglądarkach IE 6 – 8 (122)
  • Przypadkowy świat standardów sieciowych (czyli jak to się stało, że istnieje element canvas?) (123)
  • Elementy canvas a dostępność (124)
  • Aktualny stan elementów canvas (125)
    • Prymitywne środowiska dla twórców (125)
    • Wydajność (125)
    • Ograniczona zgodność z przeglądarkami IE (126)
    • I znowu porównanie do szklanki (126)
  • Gry HTML5 – płótna czy nie płótna? (126)
    • Czy to w ogóle są płótna? (127)
  • Jak zacząć tworzenie gier przy użyciu elementów canvas? (127)
    • Gry HTML – poza HTML5 (127)
  • Element canvas – czy jest w nim coś dla mnie? (128)
    • Element canvas dla projektantów stron (128)
    • Element canvas dla studentów i hobbystów (128)
    • Element canvas dla projektantów Flash (128)
    • Zastosuj go i sam się przekonaj (128)
  • Przestrzenna przyszłość płaskich płócien – WebGL (129)
  • Grafika 3D w Sieci – alternatywy dla WebGL (129)
  • Pokażcie mi dema! (130)
    • HelloRun (130)
    • Epic Citadel (130)
    • Angry Birds (131)
    • Interaktywny film muzyczny “3 Dreams in Black” (132)
    • glfx.js – operacje na obrazach (132)
    • Quake II (132)
    • GT Racing – Motor Academy (134)
    • Skid Racer (134)
    • Inne produkty demonstrujące możliwości WebGL (135)
  • Dla WebGL to wciąż dopiero początek (136)

Rozdział 10. Wszystko, co powinniście wiedzieć o audio i wideo w HTML5 (137)

  • Elementy video i audio w działaniu (137)
  • Element audio (138)
    • Atrybuty elementu audio (138)
  • Element video (140)
    • Dostępność wideo (141)
    • API i zasoby sieciowe (142)
    • Kodeki, zabijacie nas (142)
    • Problemy z patentami (143)
    • H.264 na razie zostanie (144)
    • Google grozi, że Chrome będzie obsługiwać wyłącznie WebM, lecz nie spełnia tej groźby (144)
  • Kodeki – co zrobić? (145)
  • Przykra rzeczywistość (146)
  • Typy wideo… o rany! (146)
  • Określanie obsługiwanych typów wideo przy użyciu kodu JavaScript (147)
  • Z pomocą spieszą odtwarzacze audio i wideo (147)
    • MediaElement (wideo i audio, bezpłatny) (148)
    • VideoJS (wideo, bezpłatny) (148)
    • Flowplayer (wideo, bezpłatny lub komercyjny) (149)
    • Inne odtwarzacze (149)
  • Inne skazy na obrazie HTML5 wideo – DRM, strumieniowanie, prezentacje pełnoekranowe (150)
  • DRM (150)
  • Media strumieniowe (151)
  • Fullscreen API (152)
  • Czy element HTML5 audio jest gotowy do stosowania w grach? (153)
  • Podsumowanie (154)

Rozdział 11. Wszystko, co powinniście wiedzieć o SVG – niegdyś konkurencie Flasha, a teraz… (155)

  • SVG, SVG… (155)
  • SVG – przeglądarki ją w końcu obsługują (156)
  • Tak, istnieje sposób, by nawet już dziś na poważnie używać SVG (157)
  • Wiele twarzy SVG (157)
  • SVG na początku wieku – wielka niespełniona nadzieja (158)
  • Wsparcie przeglądarek – Android, co do diabła? A, no i IE… (158)
  • Przykładowe zastosowania SVG – czy do czegoś mogą się przydać? (159)
    • SVG Girl (159)
    • D3.js (161)
    • Wykresy tworzone przy użyciu biblioteki Highcharts (163)
  • Rozwiązania wykorzystujące Snap.svg (163)
  • Rozwiązania wykorzystujące bibliotekę Raphaël (165)
    • thirteen23 (165)
    • Markup.io (166)
    • DrawAStickman.com (167)
  • Praca z SVG (167)
  • Projektowanie elastycznych stron WWW a SVG (168)
  • Kruczki SVG (168)
  • SVG – spadkobierca Flasha? (169)

Rozdział 12. Wszystko, co powinniście wiedzieć o HTML5 w aplikacjach internetowych, zastosowaniach mobilnych i przyszłości (171)

  • Wsparcie przeglądarek dla tworzenia aplikacji w HTML5 (171)
  • HTML5 w świecie urządzeń mobilnych – WebKit i nie tylko (172)
  • Rynek mobilny to ruchomy cel – znaczący ruch Microsoftu (173)
  • Mozilla OS – ambitna platforma mobilna fundacji Mozilla oraz WebAPI (174)
  • Zgodność obsługi HTML na urządzeniach mobilnych (175)
  • HTML5 w systemach zarządzania treścią (175)
  • Wiek JavaScript (176)
  • JavaScript zabił gwiazdę HTML (176)
  • Modernizr, kiedy mogę używać… i skrypty polyfill (177)
    • Modernizr (178)
    • Kiedy mogę użyć… (178)
    • Skrypty polyfill (178)
  • HTML5 oraz jego API do tworzenia aplikacji (178)
  • History API (179)
  • Magazyn sieciowy HTML5 (i arkusze stylów generowane programowo) (180)
  • Magazyn bazy danych (181)
  • HTML5 Offline (pamięć podręczna aplikacji) (181)
  • API do geolokalizacji (182)
  • Inne API, które mogą nas zainteresować (183)
  • Co nas czeka w przyszłości – HTML 5.1 (184)
  • Podsumowanie (185)

Rozdział 13. Wszystko, co powinniście wiedzieć o przyszłości projektowania stron WWW – projektowanie pod kątem (187)

  • Działania po omacku (188)
  • Wydajność kontra produkcja (188)
  • Zmieniając projekt, róbmy pomiary (188)
  • Działajmy obiektywnie (189)

Skorowidz (191)

Autor

ISBN

978-83-246-9422-8

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „HTML5 WSZYSTKO CO POWINNIŚCIE WIEDZIEĆ O PROGRAMOWANIU”