LOTNICTWO KOMUNIKACYJNE PODRĘCZNIK OGÓLNEJ WIEDZY LOTNICZEJ

Na temat latania napisano już mnóstwo książek. Po co więc kolejna książka o lataniu? Po prostu dlatego, że jest potrzebna! Pilot samolotu wie, jak to jest być bombardowanym pytaniami, kiedy w nielotniczym towarzystwie wyjdzie na jaw zawód, który wykonuje. Właściwie jakie to uczucie sterować wielkim odrzutowcem? Jak często zmienia się opony? Czy lata się ciągle na tej samej trasie? Czy lata na więcej niż jednym typie statku powietrznego? Czy patrzy się na wszystkie wskaźniki w tym samym czasie? I tysiące podobnych pytań.”

64.90

Na stanie

„Na temat latania napisano już mnóstwo książek. Po co więc kolejna książka o lataniu? Po prostu dlatego, że jest potrzebna! Pilot samolotu wie, jak to jest być bombardowanym pytaniami, kiedy w nielotniczym towarzystwie wyjdzie na jaw zawód, który wykonuje. Właściwie jakie to uczucie sterować wielkim odrzutowcem? Jak często zmienia się opony? Czy lata się ciągle na tej samej trasie? Czy lata na więcej niż jednym typie statku powietrznego? Czy patrzy się na wszystkie wskaźniki w tym samym czasie? I tysiące podobnych pytań.” Chociaż większość tematów poruszanych w książce ma charakter techniczny, nie jest to podręcznik typowo techniczny, lecz zbiór lotniczej wiedzy ogólnej przygotowany z myślą o rozległym gronie odbiorców, do którego zalicza się między innymi:

szeroko rozumiany personel lotniczy (np. kontrolerzy ATC, dyspozytorzy, personel pokładowy, agenci handlingowi, pracownicy lotnisk oraz personel biurowy firm lotniczych);
piloci w trakcie szkolenia lub rozważający rozpoczęcie kariery pilota liniowego;
hobbyści (np. spotterzy, pasjonaci symulatorów lotniczych oraz dociekliwi pasażerowie).

Książka ta została napisana „oczami pilota”. W części „Fakty” podano wiele informacji, które przygotują Czytelnika na pozorne zajęcie fotela pilota w części drugiej „Lot”, opisującej rozkładowy rejs na trasie Londyn – Boston z perspektywy kokpitu Boeinga 777. Aby zrozumieć świat odrzutowców wymagana jest podstawowa wiedza o lotnictwie. W związku z tym Autor prowadzi Czytelnika gładko i sprawnie od elementarnych podstaw do szczegółowej tematyki lotnictwa komunikacyjnego.
O autorze

Stanley Stewart jest pilotem linii British Airways od przeszło 30 lat. W swej karierze wylatał na największych odrzutowcach ponad 15000 godzin. Autor publikacji lotniczych oraz doświadczony pilot Boeinga 777 w sposób interesujący i z angielskim humorem przedstawia najważniejsze aspekty lotnictwa komunikacyjnego.

ZAWARTOŚĆ PUBLIKACJI
Część 1 – Fakty
Rozdział 1 – Zasady lotu
Siła nośna
Ciężar samolotu
Załadunek samolotu
Wyważenie
Siła ciągu
Siły oporu
Opór profilowy
Opór indukowany
Opór całkowity
Przeciągnięcie
Winglety
Równowaga i stateczność lotu
Równowaga
Stateczność
Naturalna stateczność samolotu
Powierzchnie sterowe samolotu
Ster wysokości – wznoszenie i opadanie
Lotki – przechylenia i zakręty
Ster kierunku – odchylenie
Spojlery – hamulce aerodynamiczne
Sterowanie – wolant i pedały steru kierunku
Fly-by-wire
Rozdział 2 – Silnik odrzutowy
Zasada działania
Cykl pracy silnika odrzutowego
Rozruch silnika
Charakterystyka silnika
Awaria silnika
Położenie silnika
Silniki w podwieszanych gondolach
Ciąg wsteczny, czyli odwrócenie ciągu
Pomocnicza jednostka zasilająca APU
Paliwo
Rozdział 3 – Radio i radar
Podstawowe zasady działania radia
Częstotliwość
Długość fali
Częstotliwość i długość fali
Pasma częstotliwości
Faza
Ścieżki propagacji
Fale przyziemne
Fale przestrzenne
Podsumowanie ścieżek propagacji
Propagacja fal radiowych
Rodzaje emisji radiowych
Radiotelefonia VHF
Radiotelefonia HF
Cyfrowe łącza danych
Lotniczy system łączności ACARS
Podstawowe informacje o radarach
Radar pierwotny
Wtórny radar dozorowania SSR
Procedury i techniki radarowe
Wtórny radar dozorowania SSR
Radar podejścia precyzyjnego PAR
Naziemna kontrola zbliżania GCA
Kontrola radarowa
Aktywność Słońca
Rozdział 4 – Nawigacja część 1
Historia
Czas
Słońce
Czas miejscowy (LMT)
Strefy czasowe
Międzynarodowa linia zmiany daty
Oszczędności związane ze zmianą czasu
Sygnały czasu
Sekunda przestępna
Pomiar długości dnia
Czas gwiazdowy
Rok
Pory roku
Długość dnia
Koło podbiegunowe
Jet lag
Mapy
Typy map
Wymagania dotyczące map
Tworzenie mapy
Geometryczny cylinder Merkatora
Odwzorowanie wiernokątne stożkowe Lamberta
Odwzorowanie stereograficzne
Skala
Dokładność map
Rozdział 5 – Nawigacja część 2
Definicje uproszczone
Pomiary
Kierunek
Deklinacja magnetyczna
Dewiacja busoli
Jednostki
Techniki nawigacyjne
Nawigacja zliczeniowa i określanie pozycji.
Nawigacja tradycyjna
Nawigacja przy użyciu siatki (ang. grid navigation)
Nawigacja z użyciem siatki w średnich szerokościach geograficznych
Nawigacja z użyciem siatki nad biegunami
Określanie pozycji (ang. fixing position)
Nawigowanie wykonywane przez pilota
Radiolatarnia bezkierunkowa NDB
Automatyczny radiokompas ADF
Radiolatarnie VOR
System pomiaru odległości DME
System lądowania według wskazań przyrządów ILS
Markery
Zobrazowanie systemu ILS w samolocie
System lądowania MLS
Technologia komputerowa w nawigacji
System nawigacji bezwładnościowej (INS)
Żyroskop laserowy
Flight Management System i Flight Management Computer
Nawigacja satelitarna – system GPS
System FANS
Rozdział 6 – Przyrządy pokładowe
Sztuczny horyzont
Flight Director (FD) – wskaźnik dyrektywny
Busola lotnicza
Prędkościomierz
Machometr
Wysokościomierz
Wariometr
Lot według przyrządów
Wyświetlacz przezierny
Dezorientacja przestrzenna
Rozdział 7 – Kokpit i systemy Boeinga 777
System EFIS
Wyświetlacz pilotażowy PFD
Wyświetlacz nawigacyjny ND
System wskazań parametrów pracy silnika oraz ostrzeżeń załogi – EICAS
Wielofunkcyjny wyświetlacz MFD
Autopilot
Autolądowanie
Systemy samolotu
Klimatyzacja, hermetyzacja i pneumatyka
Elektryka
Hydraulika
Paliwo
Awionika i system AIMS
Rozdział 8 – Meteorologia
Światowe warunki meteorologiczne
Masy powietrza
Aktywność frontów atmosferycznych
Rozkład ciśnienia i wiatru
Tropopauza
Atmosfera wzorcowa
Lokalne skutki pogody
Chmury i deszcz
Wiatr
Fronty
Widzialność
„Bezskrzydły (The Unwinged One)”
Lód
Rozdział 9 – Kontrola ruchu lotniczego
Jednostki miar używane w lotnictwie
Przestrzeń powietrzna kontrolowana
Separacja
System TCAS
Kontrolerzy ruchu lotniczego
Plan lotu
Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego
Podstawowe procedury kontroli ruchu lotniczego
Centrum kontroli ruchu lotniczego Maastricht
Zarządzanie ruchem lotniczym oraz system kontroli ruchu lotniczego
Rozdział 10 – Załoga
Kompletowanie załogi
Zadania załogi
Warunki pracy załogi
Część 2 – Lot
Rozdział 11 – Londyn-Boston
Planowanie lotu
Przygotowania do lotu
Obsługa techniczna w hangarze
Kołowanie
Start i wznoszenie
Zniżanie i oczekiwanie
Podejście i lądowanie
Załączniki
Załącznik 1 – Boeing 777
Załącznik 2 – Skróty

Autor

ISBN

978-83-937468-3-5

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „LOTNICTWO KOMUNIKACYJNE PODRĘCZNIK OGÓLNEJ WIEDZY LOTNICZEJ”