NORMALNOTOROWE WAGONY SILNIKOWE PKP 1919-1939

Autorzy R.Kroma, J.Sosiński, K.Zintel

79.90

Na stanie

Historia wprowadzania przez PKP połączeń obsługiwanych wagonami silnikowymi w latach międzywojennych jest ciągle mało znana. Książka „Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1919-1939” jest pierwszą próbą przedstawienia rozwoju konstrukcji i komunikacji w Polsce wagonami o napędzie: parowym, akumulatorowym, spalinowym i elektrycznym, począwszy od archaicznych wagonów silnikowych pozostawionych przez koleje zaborców po nowoczesne jak na tamte czasy konstrukcje krajowe, takich fabryk jak: Zakładów Cegielskiego w Poznaniu, Zakładów Lilpop, Rau & Loewenstein w Warszawie, Warszawskiej Spółki Akcyjnej Budowy Parowozów, Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce S.A. w Chrzanowie, Fabryki Wagonów w Sanoku koncernu Zieleniewski-Fitzner i Gamper oraz Huty Królewskiej i Laura w Chorzowie. Omówiono także konstrukcję i wyniki prób wagonów spalinowych i autobusów szynowych, które przybyły do Polski w czasie jazd reklamowych po Europie. Opisane zostały również początki elektryfikacji podmiejskich linii kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego i uruchomione tam elektryczne zespoły trakcyjne. Losy polskich wagonów silnikowych w czasie i w pierwszych latach po II wojnie światowej zamykają tę historię.

Spis treści

Od autorów /5
Wprowadzenie /6
W spadku po zaborach /28
Zakupy pierwszych wagonów silnikowych /48
Próby i pokazy zagranicznych wagonów spalinowych /78
Wagony spalinowe produkcji polskiej /106
Czechosłowacki wagon spalinowy na PKP /167
Zespoły elektryczne warszawskiego Węzła Kolejowego / 170
Komunikacja wagonami silnikowymi PKP /176
Wojenne losy wagonów silnikowych /190
Kalendarium motoryzacji i elektryfikacji kolkei wPolsce do 1.09.1939 r./ 208
Wykaz wagonów silnikowych PKP do 1.09.1939 r. /210
Dane techniczne wagonów silnikowych /213

Autor

ISBN

978-83-933257-0-2

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „NORMALNOTOROWE WAGONY SILNIKOWE PKP 1919-1939”