PODRĘCZNIK PILOTA SZYBOWCOWEGO – TEORIA

94.90

Na stanie

PODRĘCZNIK PILOTA SZYBOWCOWEGO – TEORIA

O książce

Oficjalny podręcznik znanego na całym świecie Brytyjskiego Stowarzyszenia Szybowcowego zalecany zarówno pilotom jak i instruktorom. Uczniom-pilotom przed lekturą niniejszej książki wskazane jest zapoznanie się z podstawami w innych publikacjach lub ukończenie teoretycznego szkolenia szybowcowego w ramach kursu podstawowego ze względu na złożoność omawianych zagadnień.

Jest to bogato ilustrowany i przyjazny dla czytelnika podręcznik. Prowadzi przez najważniejsze teorie lotu. Wskazuje „niezbędne” minimum wiedzy stanowiące wiarygodne źródło, które można wielokrotnie badać lub zgłębiać w razie potrzeby. Złożone tematy przedstawiono możliwie najprościej i z angielskim humorem, a 400 rysunków dodatkowo objaśnia materiał z takich dziedzin jak:

  • fizyka,
  • aerodynamika i mechanika lotu,
  • osiągi,
  • budowa i wytrzymałość konstrukcji,
  • osprzęt,
  • sytuacje niebezpieczne,
  • meteorologia.

 

Podręcznik tłumaczy w jaki sposób i dlaczego latają szybowce wyjaśniając jednocześnie jak powyższe zagadnienia łączą się ze sobą.

 

O autorze

The British Gliding Association (BGA), czyli Brytyjskie Stowarzyszenie Szybowcowe jest instytucją rządową zrzeszającą 80 lokalnych aeroklubów położonych w Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenie utworzono 27 marca 1930 roku. Wśród członków jest ponad 7000 pilotów (w tym 1100 instruktorów), którzy użytkują 2100 szybowców. Do głównych statutowych działań należy koordynowanie i wspieranie aeroklubów w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo i operacje lotnicze, regulacje, szkolenia, finanse, promocja szybownictwa z naciskiem na młodych pilotów, a także nadzór techniczny, czy egzaminowanie w oparciu o aktualne przepisy.

SPIS TREŚCI

Rozdział 1 – Definicje

  • Przerażająca nauka
  • Fizyka w przyrodzie
  • Wymiary
  • Podawanie kierunków – z której strony zacząć?
  • Współrzędne (jesteś tutaj)
  • Algebra i jak tu się nie zgubić
  • Strzałka czasu
  • Siły, wektory, obciążenia
  • Stan równowagi
  • Ciężar, grawitacja i masa (Q, g i m)
  • Siła bezwładności
  • Pęd
  • Szastanie ciężarem
  • Przyspieszenia niewynikające z grawitacji
  • Środek ciężkości, środek masy
  • Przewracanie się
  • Gdzie jest środek ciężkości, jeśli nie ma grawitacji?
  • Momenty i dźwignie
  • Wektory i rozkład sił
  • Dziwne pary
  • Energia i konwersja energii
  • Energia kinetyczna i potencjalna
  • Paczki i pakunki
  • Układy odniesienia

Rozdział 2 – Niepewne kroki

  • Wymagania dotyczące latania
  • Unoszenie
  • Siła napędowa
  • Wytrzymałość i integralność konstrukcji
  • Stateczność i sterowność
  • Teoria jako modelowanie
  • Teoria jako ocena ryzyka
  • Ptaki, latawce i papierowe samolociki
  • Zmiana kierunku
  • Eksperymentatorstwo
  • Wznoszenie (i opadanie) balonu
  • Wyporność
  • Balony na ogrzane powietrze – w pogoni za termiką
  • Przeminął z wiatrem
  • Balony gazowe
  • Niebezpieczeństwa czyhające na pionierów
  • Sukces oraz zapowiedź katastrofy
  • Pierwsze wzloty
  • Rozgłos i postęp
  • Sukces wymaga wyrzeczeń
  • Pytanie o dowody
  • Kosztowny ślepy zaułek
  • Uniesiony w powietrze i wreszcie pod kontrolą
  • Spełniona obietnica, przyćmiony sukces

Rozdział 3 – Siła nośna, siła oporu i warstwa przyścienna

  • Zobaczyć to, co niewidoczne
  • Założenia
  • Przepływ i energia
  • Ostrożnie ze źródłem
  • Siła nośna
  • Płaskie płyty jako profile aerodynamiczne
  • Kąt natarcia (ang. AoA) i przepływ względny
  • Nieoczekiwane korzyści z zaokrąglenia
  • Wytwarzanie siły nośnej
  • Zwężki Venturiego
  • Charakterystyka ciśnienia
  • Przeciągnięcie
  • Lepkość i opór tarcia
  • Warstwa przyścienna
  • Punkt przejściowy
  • Opór
  • Opór profilowy
  • Opór kształtu (ciśnienia)
  • Opór tarcia
  • Opór interferencyjny
  • Opór szkodliwy
  • Opór wynikający z nieszczelności
  • Opór indukowany
  • Teoria cyrkulacji
  • Efekt Magnusa
  • Teoria cyrkulacji i wir związany
  • Przypomnij mi, jak działa profil lotniczy
  • Więcej na temat wirów (turbulencja w śladzie)
  • Straty energii w strugach zaskrzydłowych
  • Zmniejszanie oporu indukowanego
  • Wydłużenie płata
  • Opór całkowity
  • Co z tym bąblem
  • Jak radzić sobie z oderwaniem
  • Gdzie działa siła nośna
  • Środek parcia (Ś.P.)
  • Kwestie dotyczące środka parcia
  • Środek aerodynamiczny (Ś.A.)
  • Symetryczne profile lotnicze
  • Ugięcie a siła nośna – niesymetryczne profile lotnicze
  • Linia zerowej siły nośnej i moment pochylający zerowej siły nośnej
  • Całkowita siła nośna
  • Współczynniki siły nośnej
  • Tu mniej, tam więcej
  • Inne kwestie
  • Nielaminarne profile lotnicze
  • Nowe perspektywy
  • Owady i inne zmartwienia

Rozdział 4 – Siły działające w locie

  • Stan równowagi, przyspieszenie i reakcja
  • Siła napędowa
  • Z górki na pazurki
  • Przyspieszanie i hamowanie
  • Opadanie toru lotu
  • Obciążenie skrzydła
  • Przeciążenie a obciążenie
  • Odkrywcze doznania zmysłowe
  • Inne efekty
  • Współczynnik obciążenia a prędkość przeciągnięcia
  • Siły działające w zakręcie
  • Zakręty i pętle – porównanie
  • Położenie w trakcie wyprowadzania z lotu nurkowego
  • Wznoszenie
  • Podstawowe relacje między siłami
  • Siły działające podczas startu za wyciągarką
  • Rozbieg
  • Początkowy kąt wznoszenia
  • Przyspieszenie pionowe
  • Siły na wznoszeniu

Rozdział 5 – Tabliczka informacyjna, konstrukcja i ograniczenia eksploatacyjne

Część 1 rozdziału 5 – KONSTRUKCJA –

  • Tabliczka informacyjna
  • Europejskie przepisy lotnicze
  • Lot prostoliniowy
  • Rodzaje obciążeń
  • Kilka kwestii ogólnych
  • Rozważania konstrukcyjne
  • Podstawowe zasady konstruowania
  • Testy niszczące
  • Pilot i obciążenia
  • Materiały
  • Struktura materiałów
  • Drewno
  • Włókno szklane
  • Metal
  • Pęknięcia, złamania i zmęczenie
  • Mosty
  • Opór jest przydatny
  • Zatańczyć twista, czyli skręcanie
  • Skrzynki i dźwigary
  • Po linii najmniejszego oporu
  • Monokok, czyli konstrukcja skorupowa
  • Główne elementy
  • Skrzydło
  • Statecznik i usterzenie
  • Kadłub
  • Rozłożenie obciążeń
  • Łączenie elementów
  • Przygotowanie powierzchni
  • Montaż konstrukcji
  • Przenoszenie obciążeń między elementami
  • Elementy pomocnicze
  • Chowane podwozie
  • Zaczepy do holowania za wyciągarką i samolotem

Część 2 rozdziału 5 – KRZYWA WYRWANIA –

  • Jeszcze słowo o przeciążeniach i obciążeniach
  • Krzywa wyrwania
  • Linia przeciągnięcia
  • Projektowana prędkość nurkowania (VD)
  • Obciążenia graniczne
  • Obciążenie niszczące
  • Maksymalna prędkość manewrowa (VA)
  • Krzywa podmuchów
  • Maksymalna prędkość lotu w powietrzu burzliwym (VB)
  • Efekt odciążenia
  • Maksymalna dopuszczalna prędkość startu za wyciągarką lub samochodem (VW) i maksymalna dopuszczalna prędkość holowania za samolotem (VT)
  • Sztywność konstrukcji i flatter
  • Skutki zmian gęstości powietrza
  • Prędkość rzeczywista i prędkość przyrządowa (TAS & IAS)
  • Na czym polega problem
  • Inne skutki
  • Jak unikać flatteru
  • Pozostałe kwestie
  • Klapy – prędkości dopuszczalne
  • Zmiany rozkładu obciążenia przy użyciu hamulców aerodynamicznych

Rozdział 6 – Stateczność i powierzchnie sterowe

  • Stateczność
  • Stateczność statyczna i dynamiczna
  • Osie stateczności
  • Równowaga
  • Środek ciężkości (Ś.C.)
  • Długo i krótkookresowe oscylacje podczas pochylenia
  • Punkt równowagi obojętnej (P.R.O.)
  • Zapas stateczności statycznej
  • Stateczność pochylenia
  • Środek ciężkości i punkt równowagi obojętnej
  • Stateczność kierunkowa i wzdłużna
  • Odchylenie
  • Przechylenie
  • Wznios płata i ślizg boczny (stateczność spiralna)
  • Inne czynniki mające wpływ na stateczność przechylenia
  • Zagadnienia różne
  • Środek sterowności (Ś.S.)
  • Kąt zaklinowania (płata)
  • Dźwignie sterujące
  • Uwagi ogólne
  • Mechaniczne aspekty funkcjonowania dźwigni sterujących
  • Aerodynamiczne aspekty funkcjonowania dźwigni sterujących
  • Statecznik poziomy i ster wysokości
  • Trymer
  • Trymer sprężynowy
  • Gradient siły na drążku względem przeciążenia
  • Stateczność z drążkiem unieruchomionym i puszczonym
  • Usterzenie ogonowe płytowe
  • Usterzenie motylkowe
  • Statecznik poziomy płytowy
  • Lotki
  • Odchylenie przeciwne (opór lotki)
  • Projektowanie lotek
  • Wstrzymywanie przechylenia
  • Siły na lotkach i odwrócenie działania lotki
  • Ster kierunku
  • Klapy
  • Klapy dodatnie
  • Klapy ujemne (przelotowe) i opór szkodliwy wyważenia
  • Kontrola podejścia do lądowania

Rozdział 7 – Przeciągnięcie i korkociąg

  • Rys historyczny
  • Przeciągnięcie
  • Załamanie przepływu powietrza a przeciągnięcie
  • Zachowanie szybowca podczas przeciągnięcia
  • Wyprowadzenie z przeciągnięcia
  • Oznaki przeciągnięcia
  • Lot powolny
  • Jeszcze kilka słów o lotkach
  • Lot „przeciągnięty”
  • Ekstremalne kąty natarcia i przewroty
  • Przeciągnięcie, przeciążenie <1 i zerowe
  • Przeciągnięcie przy nieudanym starcie za wyciągarką
  • Minimalna bezpieczna prędkość i przeciągnięcie przy starcie
  • Przeciągnięcie na dużej prędkości
  • Odpowiednia reakcja podczas przeciągnięcia
  • Opuszczanie i zwichrzenie dodatnie skrzydła
  • Korkociąg (autorotacja)
  • Wyprowadzenie z korkociągu
  • Efekt żyroskopowy
  • Zachowanie momentu pędu
  • Wprowadzenie w korkociąg
  • Spiralny lot nurkowy

Rozdział 8 – Osiągi

  • Kąt lotu ślizgowego i doskonałość aerodynamiczna
  • W poszukiwaniu minimalnej prędkości opadania (własnego)
  • Uwzględnianie noszeń i duszeń
  • Wpływ wiatru
  • Kiedy liczy się prędkość przelotowa
  • Prędkość wznoszenia
  • Krążek MacCready`ego
  • Wykonanie krążka
  • Wykorzystanie krążka
  • Dodanie balastu wodnego
  • Latanie delfinem i lot z małymi stratami

Rozdział 9 – Wariometry

  • Wariometry
  • Naczynie wyrównawcze
  • Dajnik ciśnienia statycznego
  • Wpływ odchylenia na ciśnienie statyczne
  • Wznoszenie i zniżanie
  • Elektryczne i elektroniczne wariometry
  • Kiedy wariometr elektryczny nie działa
  • Wariometry mechaniczne
  • Wariometr skrzydełkowy
  • Wariometr membranowy
  • Bezwładność szybowca
  • Energia całkowita
  • Wariometr energii całkowitej (W.E.C.)
  • Sondy
  • Dysza Venturiego
  • Kompensator wariometru energii całkowitej z membraną (K.W.E.C.)
  • Wariometr netto
  • Skutki szybkich zmian ciśnienia
  • Coś nie działa prawidłowo?

Rozdział 10 – Meteorologia

  • Błędy prognostyczne
  • Powtórka
  • Związek między temperaturą, ciśnieniem a gęstością
  • Marnotrawne Słońce
  • Temperatura
  • Ciepło i jego transfer
  • Konwekcja
  • Insolacja
  • Warstwy atmosfery
  • Równowaga atmosfery
  • Gradient suchoadiabatyczny
  • Krzywa stratyfikacji czyli aktualny gradient temperatury
  • Inwersje
  • Temperatura wyzwalania i przełamanie inwersji
  • Wilgotność
  • Kondensacja
  • Pochodzenie mas powietrza a ich wilgotność
  • Ciepło przemiany fazowej
  • Gradient wilgotnoadiabatyczny a chmury
  • Temperatura punktu rosy
  • Poziom zamarzania
  • Prądy termiczne i cyrkulacja
  • Komórki cyrkulacyjne
  • Ciśnienie, izobary i wiatr
  • Przepływ gradientowy
  • Efekt Coriolisa a wiatry geostroficzne
  • Powstawanie frontów i niżów
  • Prąd strumieniowy
  • Front ciepły i pogoda frontu ciepłego
  • Pogoda w wycinku ciepłym
  • Front chłodny i pogoda frontu chłodnego
  • Fala
  • Uzyskiwanie informacji pogodowych
  • Umiejętność prognozowania pogody, czyli czy iść na lotnisko?
  • Źródła informacji meteorologicznych
  • Airmet
  • Internet
  • Gazety ogólnokrajowe lub lokalne
  • Prognozy okrętowe (ang. Shipping forecasts)
  • VOLMET

Załącznik A

  • Sumy wektorów

Załącznik B

  • Obliczanie środka ciężkości szybowca

Załącznik C

  • Balast wodny

Załącznik D

  • Wpływ bliskości ziemi

Załącznik E

  • Problemy z wariometrem i ich rozwiązania
  • Sprawne działanie systemu wariometru: serwisowanie
  • Poszukiwanie przecieków i sprawdzanie kompensacji W.E.C.
  • Prawdopodobne źródła nieszczelności po stronie sondy
  • Prawdopodobne źródła nieszczelności po stronie naczynia wyrównawczego
  • Problemy z wnikaniem wody
  • Tłumienie energii całkowitej

Załącznik F

  • Efekt Coriolisa
  • Ruch względny
Autor

ISBN

978-83-937468

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „PODRĘCZNIK PILOTA SZYBOWCOWEGO – TEORIA”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *