PORADNIK PILOTA SZYBOWCOWEGO SZKOLENIE SZYBOWCOWE
Polskie wydanie książki uznanej i cenionej przez pilotów i instruktorów szybowcowych na całym świecie, dzięki której czytelnik ma szanse skorzystać z ogromnego doświadczenia jej autora. Derek Piggott przekazuje jak szybować lepiej i znacznie bezpieczniej – od zupełnych podstaw do wykonywania wysokowyczynowych lotów. Tłumaczy w sposób prosty i zwięzły, podpowiadając szybownikom praktyczne i skuteczne sposoby na radzenie sobie w różnych sytuacjach.
O autorze
Derek Piggott (1922 – 2019) był jednym z najbardziej znanych instruktorów szybowcowych w Wielkiej Brytanii. W ciągu życia wylatał ponad 5000 godzin na 153 typach silnikowych statków powietrznych oraz ponad 5000 godzin na 184 typach różnych szybowców. Swoją karierę z lotnictwem rozpoczął w 1942 roku w Królewskich Siłach Powietrznych (RAF) wykonując misje bojowe w Birmie i Indiach. Pod koniec II WŚ realizował się jako instruktor, szkoląc w wojsku zarówno na samolotach jak i szybowcach. Po zakończeniu kariery w RAF w 1953 roku roku, aż do 1989 roku pełnił funkcję Szefa Instruktorów w znanym w Wielkiej Brytanii ośrodku szybowcowym Lasham Gliding Society, gdzie wyszkolił wielu adeptów lotnictwa. W trakcie swojego życia latał jako kaskader filmowy, pobił kilka rekordów, napisał wiele artykułów i książek dotyczących szybownictwa. Był także pierwszym na świecie pilotem, który wykonał lot samolotem napędzanym siłą ludzkich mięśni. Za swój wkład w bezpieczeństwo i zasługi instruktorskie dla całego środowiska otrzymał wiele wyróżnień i odznaczeń (między innymi medal Lilienthala, Royal Aero Club Gold Medal, MBA – Most Excellent Order of the British Empire). Latał niemal do ostatnich lat życia. Mając 81 lat, w 2003 r., nadal pokonywał wielu młodych szybowników na zawodach w przelotach o długości 500 km. Ostatni lot samodzielny zrealizował w grudniu 2012 roku mając 90 lat.
Więcej o autorze można przeczytać np. na Wikipedii tutaj.
SPIS TREŚCI
Część 1 – Nauka szybowania
Rozdział 1 – Fakty i formalności
Szkolenie
Motoszybowce
Ograniczenia wielkości kokpitu i ciężaru
Dziennik pilota
Czasopisma szybowcowe
Licencje
Fakty i teoria
Stery
Jak to się dzieje, że samoloty i szybowce latają
Prędkość lotu
Zakręcanie
Start
Osiągi
Efekt zabrania balastu wodnego
Rozdział 2 – Procedury na starcie
Obsługa na ziemi
Trzymanie końcówki skrzydła przy rozbiegu
Chronometraż
Prowadzenie pojazdów
Podczepienie liny
Procedura startu i sygnały
Rozdział 3 – Przed pierwszym lotem
Komercyjny ośrodek szkolenia czy aeroklub?
Kiedy latać szybowcem
Odczucia
Dopasowanie spadochronu
Wsiadanie
Czynności przedstartowe
Rozdział 4 – Pierwsze loty
Poprawne położenie w locie
Używanie sterów
Trymowanie szybowca
Zakręty
Prawidłowo wykonany zakręt
Lądowanie
Sterowanie na ziemi
Rozdział 5 – Holowanie za samolotem
Metody holowania
Holowanie za samolotem
Rozbieg
Pozycja w pionie
Niska pozycja za samolotem
Zakręty
Wyczepienie liny holowniczej
Walka w śladzie aerodynamicznym
Prędkości holowania
Wyczepienie w strefie noszenia
Sygnały awaryjne podczas holowania
Machanie skrzydłami
Machanie sterem kierunku
Sygnał „nie mogę się wyczepić”
Zerwanie liny holowniczej
Wypadki podczas holowania
Holowanie
Rozdział 6 – Start za wyciągarką i samochodem
Start za wyciągarką
Start za samochodem
Zerwanie liny i nieudane starty
Pamiętaj
Rozdział 7 – Przeciągnięcie i korkociąg
Przeciągnięcie
Oznaki przeciągnięcia
Dlaczego do tego dochodzi
Początkowa faza korkociągu
Pełny korkociąg
Wyprowadzanie z pełnego korkociągu
Odczucia związane z ujemnym przeciążeniem
Pamiętaj
Rozdział 8 – Sterowanie na podejściu
Hamulce aerodynamiczne
Prędkości podejścia
Użycie hamulców aerodynamicznych
Wykorzystanie nadmiernej wysokości
Kontrolowanie kąta podejścia
Wykorzystanie punktu celowania
Kontrolowanie prędkości
Pamiętaj
Rozdział 9 – Planowanie kręgu nad lotniskiem
Powstawanie procedur dotyczących szybowania po kręgu
Odcinek „diagonal leg”
Planowanie budowy kręgu
Przygotowanie do lądowania
Czynności kontrolne przed lądowaniem
Nie lataj nisko i powoli
Ostatni zakręt
„Esowanie”
Warunki wietrzne
Pamiętaj
Pierwsze loty samodzielne
Część 2 – Dalszy przebieg szkolenia i loty termiczne
Rozdział 10 – Kilka dodatkowych słów o wykonywaniu zakrętów
Czemu służy przechylenie
Siły działające w zakręcie
Opór lotek
Koordynacja
Wydajność lotu w zakrętach
Icek i chyłomierz
Rozdział 11 – Lepsze metody startu za samochodem lub wycigarką
Prędkości podczas startu
Zadzieranie nosa podczas startu za wyciągarką
Sygnał „wolniej”
Powolny start
Zablokowanie liny
Metody sygnalizowania
Holowanie za samolotem
Starty za wyciągarką lub samochodem
System wyczepu typu Ottfur
Rozdział 12 – Start i lądowanie z bocznym wiatrem
Wpływ wiatru bocznego
Metoda podejścia z trawersem
Metoda ześlizgu nakierunkowego
Start z wiatrem bocznym
Rozdział 13 – Kilka dodatkowych słów o przeciągnięciu i korkociągu
Przeciągniecie
Prędkości przeciągnięcia
Początkowa faza korkociągu
Autorotacja i korkociąg
Spirala
Procedury wyprowadzania z korkociągu
Efekt działania lotek
Odwrócony korkociąg
Rozdział 14 – Bezpieczeństwo lotu przy silnym wietrze
Bezpieczeństwo podczas operacji naziemnych
Wpływ gradientu wiatru
Starty za wyciągarką lub samochodem
Turbulencja
Specjalne środki bezpieczeństwa
Lot pod wiatr
Wnioski i informacje do zapamiętania
Rozdział 15 – Ześlizg
Ześlizg kierunkowy
Zakręt z ześlizgiem
Rozdział 16 – Loty termiczne i udane przeloty
Jak ćwiczyć
Małe trójkąty
Udane przeloty
Trymowanie
Akrobacja
Część 3 – Eksploracja nieba
Rozdział 17 – Przyrządy i ich ograniczenia
Prędkościomierz (A.S.I.)
Wysokościomierz
Wariometr
Kompensacja energii całkowitej
Koordynator zakrętu
Zakrętomierz
Chyłomierz poprzeczny
Błędy we wskazaniach koordynatora zakrętu
Busola
Północ magnetyczna a geograficzna
Dewiacja
Błędy wynikające z przyspieszenia
Błędy wskazań w zakręcie
Specjalne busole szybowcowe
Sztuczny horyzont
Barograf
Rozdział 18 – Prądy termiczne
Prądy termiczne i Cumulusy
Gdzie szukać kominów
Nagrzewanie powierzchni
Ukształtowanie terenu
Rodzaj gleby i powierzchni
Wiatr
Wpływ linii brzegowej
Widoczne oznaki występowania prądów termicznych
Pożary ściernisk
Pojedyncze bąble termiczne
Rozdział 19 – Szybowanie na termice
Szukanie kominów
Metody centrowania
Zacieśnianie krążenia
Oddalanie się od obszaru duszenia
Wyprowadzenie do lotu po prostej podczas wzrostu wartości noszenia
Termika bezchmurna
Bezpieczeństwo w kominach
Wskazówki dla początkujących
Rozdział 20 – Loty żaglowe
Noszenia żaglowe
Szybowisko na szczycie lub u stóp wzgórza
Szczególne zasady
Technika
Wykorzystywanie prądów termicznych
Lądowania
Lądowania z wiatrem
Rozdział 21 – Loty falowe
Fala na zawietrznej
Chmury soczewkowate
Wykorzystywanie noszenia falowego
Rotor
Inne układy falowe
Rozdział 22 – Lądowanie w terenie przygodnym
Wybór miejsca lądowania
Kierunek wiatru
Lokalizacja
Wymiary
Powierzchnia
Nachylenie terenu
Podejście i lądowanie
Rozdział 23 – Przeloty
Szkolenie
Planowanie lotu
Przygotowanie map
Wybieranie odpowiednich dni lotnych
Doskonałe dni
Wybór zadania
Fotografowanie punktów zwrotnych
Deklaracje
Karta przygotowania do pierwszych przelotów
Przypomnienie zasad dotyczących lądowania w polu
Przygotowanie
Lot
Czytanie mapy
Co robić, gdy nie jesteś pewien swojego położenia
Jedzenie i picie podczas lotu
Organizacja transportu szybowca z terenu przygodnego
Przygotowania w ciągu dnia
Rady dotyczące pierwszych przelotów
Przeloty na motoszybowcach
Rozdział 24 – Loty chmurowe
Ograniczenia zmysłów
Zmysł równowagi
Czucie mięśniowe
Nauka latania na przyrządach
Odczucia
Turbulencja i oblodzenie
Wyładowania atmosferyczne
Rozdział 25 – Latanie na dużych wysokościach
Niedotlenienie
Objawy
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania instalacji tlenowej
Rozdział 26 – Szybciej i dalej
Czynniki decydujące o osiągnięciach podczas przelotów
Technika wykonywania przelotów
Wpływ wiatru
Biegunowa prędkości
Optymalna prędkość przeskoku
Wybieranie w noszeniu
Szybowanie do mety
Zrozumienie prędkości umożliwiających pokonanie maksymalnej odległości na dolocie
Ogólne zasady i porady
Rozdział 27 – Motoszybowce i szybowce z silnikiem startowym
Motoszybowce szkolne lub wysokoosiągowe dwumiejscowe samoloty
Motoszybowce w szkoleniu pilotów szybowcowych
Motoszybowce jako samoloty holujące
Rozdział 28 – Skoki ratunkowe ze spadochronem
Zakup spadochronu i dbałość o sprzęt
Codzienna kontrola
Noszenie spadochronu
Prawidłowe dopasowanie
Ratunkowe skoki ze spadochronem
Decyzja o skoku
Ewakuacja ze statku powietrznego
Opadanie
Lądowanie
Sytuacje wyjątkowe
Jaka jest minimalna wysokość bezpiecznego skoku?
Czy to ci się kiedykolwiek przydarzy?
Ratować szybowiec czy siebie
O mały włos…
Podsumowanie wniosków
Dodatek
Odznaki i rekordy szybowcowe
Odznaki krajowe
Odznaki przyznawane przez FAI
Srebrna odznaka szybowcowa FAI
Złota odznaka szybowcowa FAI
Diamenty
Rekordy (stan na kwiecień 2022)
Posiadanie własnego szybowca
Koszty bieżące
Tabela przeliczeniowa jednostek
Przydatne adresy
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.