PROJEKTOWANIE GŁOSOWYCH INTERFEJSÓW UŻYTKOWNIKA ZASADY DOŚWIADCZEŃ KONWERSAC

60.30

Na stanie

SPIS TREŚCI

Przedmowa do wydania polskiego 11

Wstęp 13

1. Wprowadzenie 19

  • Krótka historia interfejsów VUI 19
    • Druga era interfejsów głosowych 20
    • Po co nam interfejsy głosowe? 21
  • Konwersacyjne interfejsy użytkownika 23
    • Wywiad z Alexą 23
  • Kim jest projektant interfejsów VUI? 25
  • Chatboty 26
  • Wnioski 28

2. Podstawowe zasady projektowania interfejsów głosowych 29

  • Różnice między projektami dla urządzeń mobilnych a projektami dla systemów IVR 29
  • Projekty konwersacyjne 32
  • Ustalanie oczekiwań użytkownika 35
  • Narzędzia projektowe 37
    • Przykładowe dialogi 37
    • Próby wizualne 38
    • Przepływy 38
    • Narzędzia do prototypowania 39
  • Potwierdzenia 40
    • Metoda 1. Pewność trójstopniowa 43
    • Metoda 2. Potwierdzenia niejawne 43
    • Metoda 3. Potwierdzenia niewerbalne 43
    • Metoda 4. Potwierdzenia ogólne 44
    • Metoda 5. Potwierdzenia wizualne 45
  • Sterowanie poleceniami a konwersacja 47
    • Sterowanie poleceniami 47
    • Konwersacja 50
  • Znaczniki konwersacji 52
  • Obsługa błędów 53
    • Nie wykryto mowy 55
    • Mowa wykryta, ale nie rozpoznana 56
    • Mowa rozpoznana, ale nie obsłużona 57
    • Mowa rozpoznana nieprawidłowo 57
    • Poszerzanie opisu błędu 58
  • Nie zrzucaj winy na użytkownika 59
  • Użytkownicy początkujący i zaawansowani 59
  • Pamiętaj o kontekście 60
  • Pomoc i inne uniwersalne elementy 65
  • Opóźnienia 68
  • Dwuznaczności 69
  • Dokumentacja projektowa 70
    • Teksty zachęty 71
    • Gramatyka i frazy kluczowe 71
  • Dostępność 71
    • Interakcje powinny być krótkie 72
    • Nie przedłużaj 73
    • Mów szybciej! 74
    • Przerwij mi w dowolnym momencie 75
    • Podawaj kontekst 75
    • Gdzie jestem? 76
    • Personalizacja mechanizmu TTS 76
  • Wnioski 78

3. Persony, awatary, aktorzy i gry wideo 81

  • Persony 81
  • Czy mój interfejs głosowy powinien być widoczny? 84
  • Używanie awatara – czego nie robić? 85
  • Używanie awatara (lub nagrania z aktorem) – co robić? 88
    • Opowiadanie historii 88
    • Praca zespołowa 89
    • Gry wideo 90
  • Kiedy korzystać z nagrań w moim interfejsie? 93
  • Wizualny interfejs głosowy – najlepsze praktyki 94
    • Czy użytkownicy muszą widzieć swój obraz? 95
    • A co z interfejsem graficznym? 95
    • Obsługa błędów 97
    • Kolejność mówienia i wchodzenie w słowo 98
    • Utrzymywanie zaangażowania i iluzja świadomości 99
  • Wizualne (ale bez awatara) informacje zwrotne 102
  • Wybieranie głosu 105
  • Zalety awatara 105
  • Wady awatara 107
    • Dolina niesamowitości 109
  • Wnioski 110

4. Technologia rozpoznawania mowy 111

  • Wybieranie mechanizmu 111
  • Wchodzenie w słowo 112
    • Limity czasowe 116
    • Limit czasu na zakończenie wypowiedzi 116
    • Limit czasu bez mowy 117
    • Zbyt dużo tekstu 122
  • Listy N-najlepszych 123
  • Wyzwania związane z rozpoznawaniem mowy 124
    • Hałas 125
    • Wiele mówiących osób 125
    • Dzieci 126
    • Nazwy, literowanie i znaki alfanumeryczne 127
  • Prywatność danych 128
  • Wnioski 129

5. Projektowanie zaawansowanych interfejsów głosowych 131

  • Wybieranie ścieżki interakcji na podstawie informacji głosowych 132
    • Odpowiedzi ograniczone 132
    • Mowa otwarta 133
    • Kategoryzacja danych wejściowych 134
    • Znaki wieloznaczne i wyrażenia logiczne 135
  • Rozwiewanie dwuznaczności 136
    • Brak informacji 136
    • Więcej informacji niż to potrzebne 138
  • Obsługa negacji 139
  • Wychwytywanie intencji i celów 141
  • Zarządzanie dialogiem 142
  • Nie zostawiaj użytkownika bez pomocy 144
  • Czy interfejs głosowy powinien wyświetlić to, co rozpoznał? 144
  • Analiza uczuć i wykrywanie emocji 146
  • Mechanizm syntezy mowy lub nagrania aktorów 148
  • Weryfikacja mówiącego 150
  • Słowa wybudzające 151
  • Kontekst 152
  • Zaawansowana wielomodalność 153
  • Wstępne zbiory danych 153
    • Dane ze stron WWW 153
    • Dane z centrum telefonicznego 154
    • Zbieranie danych 154
  • Zaawansowane rozumienie języka naturalnego 154
  • Wnioski 158

6. Testowanie interfejsów głosowych przez użytkowników 159

  • Szczególne cechy interfejsów głosowych 159
  • Różne badania na temat użytkowników i przypadków użycia 160
    • Nie próbuj wymyślać ponownie koła 160
  • Projektowanie badania z rzeczywistymi użytkownikami 161
    • Definicja zadania 161
    • Wybieranie uczestników badania 163
    • Jakie pytania zadawać? 164
    • Na co zwracać uwagę? 168
  • Testowanie na wczesnym etapie 169
    • Przykładowe dialogi 169
    • Próbki 171
    • Testy „Czarnoksiężnika z krainy Oz” 171
    • Różnice między testami WOz i testami użyteczności 173
  • Testowanie użyteczności 174
    • Testy zdalne 174
    • Testy w laboratorium 178
    • Testy „partyzanckie” 178
  • Miary wydajności 179
  • Kolejne kroki 179
  • Testowanie interfejsów głosowych w samochodach, urządzeniach i robotach 180
    • Samochody 180
    • Urządzenia i roboty 181
  • Wnioski 182

7. Twój interfejs głosowy jest ukończony! Co teraz? 183

  • Testy przed wydaniem systemu 183
    • Testy przechodzenia przez dialog 183
    • Testowanie rozpoznawania mowy 185
    • Testy obciążeniowe 186
  • Mierzenie wydajności 187
    • Wskaźnik ukończenia zadań 188
    • Wskaźnik przerwań 189
    • Inne elementy, które warto sprawdzić 189
  • Rejestrowanie zdarzeń 195
  • Transkrypcje 196
  • Fazy wdrożenia 197
    • Pilotaż 197
  • Ankiety 198
  • Analiza 199
    • Poziom pewności 200
    • Limity czasowe zakończenia mowy 200
    • Wyniki pośrednie i wyniki końcowe 201
    • Własne słowniki 201
    • Teksty zachęty 201
  • Narzędzia 202
    • Testy regresji 204
  • Wnioski 205

8. Interfejsy głosowe samochodów i urządzeń 207

  • Urządzenia 207
    • Asystenci domowi 207
    • Zegarki, opaski i słuchawki 215
    • Inne urządzenia 217
  • Samochody i pojazdy autonomiczne 218
    • Wyzwania związane z projektowaniem interfejsu głosowego dla samochodu 218
    • Projektowanie systemów dla samochodów 219
    • Rozproszenia podczas jazdy 222
    • Zmiana urządzenia 224
    • Tryb interakcji 225
    • Wnioski dotyczące samochodów 226
  • Wnioski 226

Epilog 227

Produkty wymieniane w tej książce 229

Autor

ISBN

978-83-283-7084-5

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „PROJEKTOWANIE GŁOSOWYCH INTERFEJSÓW UŻYTKOWNIKA ZASADY DOŚWIADCZEŃ KONWERSAC”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *