RYSOWANIE DLA BYSTRZAKÓW

51.30

Na stanie

Spis treści

O autorach 12

Podziękowania 13

Wprowadzenie 15

CZĘŚĆ I: I TY MOŻESZ RYSOWAĆ! 21

Rozdział 1: Zaczynamy (i kontynuujemy) rysowanie 23

  • Sprawdzam grunt: Czy rysowanie jest dla Ciebie? 24
    • Rozprawiamy się z mitem talentu 24
    • Twoja indywidualność 25
  • Definicja rysowania 25
    • Pierwsze rysunki 25
    • Przegląd współczesnych trendów w rysunku 26
  • Twoja motywacja do rysowania 26
    • Zastosowania rysowania 26
    • Korzyści płynące z rysowania 27
  • Przygotowanie do pracy 28
  • Odkrywamy Twój styl 29
  • Dobre nawyki artystyczne 30
    • Zdobycie niezbędnych umiejętności 31
    • Implementacja skutecznego procesu 31
    • Kwestia dwuznaczności 32

Rozdział 2: Wszystko, czego potrzeba na początku 33

  • Odkrywamy Twoje preferencje 34
    • Trzymanie narzędzia rysowania 34
    • Kreślenie za pomocą wybranego narzędzia 37
    • Szkic czy detale? 38
  • Szukanie inspiracji 39
    • Odkrywamy Twoje zainteresowania 39
    • Czerpanie pomysłów z prac innych artystów (jak również z własnych!) 39
    • Rysowanie z pamięci 41
  • Jak znaleźć czas i miejsce do rysowania? 42
    • Zadbanie o odpowiednią przestrzeń 42
    • Czas na rysowanie 43
  • Praca ze szkicownikiem 44
    • Rysowanie poza domem 44
    • Zabawa z pomysłami 47
  • Wybieranie narzędzi do rysowania 48
    • Niezbędnik 48
    • Lista życzeń 51
  • Projekt: Źrenica oka 52

Rozdział 3: Nawigacja w czasie podróży rysownika 55

  • Etap 1: w poszukiwaniu linii 56
  • Etap 2: od linii do kształtów 57
  • Etap 3: trzeci wymiar – forma 59
    • Złapanie właściwej perspektywy 59
    • Rozkosze cieniowania 60
  • Etap 4: odkrywanie szczegółów – faktura 61
  • Etap 5: kontekst rysunku – kompozycja 62
  • Projekt: rozkładamy rysunek na części, by zobaczyć pięć etapów w działaniu 64

Rozdział 4: Rysowanie na komputerze 69

  • Korzyści, jakie zapewnia rysunek cyfrowy 70
    • Praca na cyfrowym płótnie 71
    • Większa elastyczność w procesie rysowania 72
  • Poznajemy sprzęt potrzebny w rysunku cyfrowym 73
  • Przyglądamy się oprogramowaniu 76
    • Narzędzia darmowe 76
    • Przystępne cenowo narzędzia na start 77
    • Narzędzia profesjonalne 78
  • Dołączamy do społeczności internetowej 79
    • Budujemy galerię na stronie społecznościowej 80
    • Tworzymy osobiste portfolio online 80
    • Interaktywność rysowania online 81
    • Zdobywanie wiedzy dzięki internetowi 81
  • Pierwsze kroki w rysunku cyfrowym 83
    • Poznajemy narzędzia cyfrowe 83
    • Tworzymy pierwsze szkice 84
    • Poznajemy warstwy 85
  • Projekt: Twój pierwszy rysunek cyfrowy 87

Rozdział 5: Okiem artysty, czyli uczymy się patrzeć na nowo 93

  • Analiza mózgu: która strona mózgu odpowiada za rysowanie 94
  • Prawa półkulo, pobudka! 94
    • Przełączanie 95
    • Poznajemy symetrię 96
    • Kontrolowanie półkul 96
    • Wyślij lewą półkulę na wakacje 97
  • Artysta bada świat 100
    • Rysuj to, co masz przed oczyma 100
    • Zobacz swój dom po raz pierwszy w życiu 101
    • Z lodówki na papier 102
    • Badanie okolicy bliższej i dalszej 103
  • Odkrywanie świata kryjącego się w artyście 103
    • Porównanie postrzegania lewą i prawą półkulą mózgu 104
    • Pogryzmolmy sobie 105
  • Projekt: Twoje własne gryzmoły 107
    • Rysowanie linii 107
    • Sięgnij wzrokiem poza linie 108
    • Od gryzmołów do rysunku 108

CZĘŚĆ II: PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI 109

Rozdział 6: Zaplanuj swój rysunek 111

  • Elementy kompozycji 112
    • Podkreślanie punktu centralnego 112
    • Przesłanianie, ujednolicanie i głębia 114
    • Wykorzystanie przestrzeni negatywnej 115
    • Korzyści płynące z używania linii 116
    • Równowaga pomiędzy poszczególnymi elementami kompozycji 120
    • Kontrast: równowaga pomiędzy kształtami i walorami 121
    • Określanie proporcji elementów kompozycji 122
  • Podstawowe formuły kompozycji 124
    • Zasada trójpodziału 124
    • Kompozycja z duszą – SOUL 126
  • Narzędzia pracy artysty pomagające w planowaniu kompozycji 129
    • Świat widziany przez wizjer 130
    • Planowanie kompozycji z fotografii 130
  • Projekt: planowanie kompozycji 132

Rozdział 7: Rozpoznawanie i rysowanie różnych rodzajów linii 137

  • Zaprzyjaźniamy się z liniami 138
  • Doceniamy różnorodność linii 140
    • Linie proste 141
    • Tworzenie ostrych krawędzi przy pomocy linii łamanych 143
    • Podążając za kształtami linii krzywych 144
  • Utrwalenie ruchu 145
  • Proporcje i kształty 148
    • Podział złożonych obiektów na proste kształty 148
    • Naprawiamy problemy z proporcjami 150
  • Projekt: przyglądamy się liniom i kształtom 154

Rozdział 8: Odkrywamy trzeci wymiar 159

  • Właściwe postrzeganie światła i cienia oraz stosowanie walorów 159
    • Dokładniejsze spojrzenie na sprawę 160
    • Kontrast w rysunku 163
    • Jak przełożyć na walory to, co się widzi? 164
  • Nadawanie rysowanym kształtom trzeciego wymiaru 166
    • Od kwadratu do sześcianu 167
    • Od prostokątów i trójkątów do pudełek, walców i stożków 167
    • Od okręgu do sfery 168
  • Projekt: rysowanie sfery 171

Rozdział 9: Ożywianie rysunków cieniowaniem 175

  • Cieniowanie przez dodawanie treści 176
    • Cieniowanie na gładko 176
    • Wykreskuj odcienie szarości 178
    • Tworzenie skali walorów 181
    • Gradienty 182
  • Cieniowanie za pomocą gumki 184
  • Cieniowanie na Twoich rysunkach 186
    • Praca z podstawowymi walorami 187
    • Dopracowanie walorów 187
  • Projekt: rysujemy jajo 188

Rozdział 10: Różne rodzaje faktur 193

  • Widzieć i czuć – faktura kontra wzór 193
  • Określanie faktur 194
    • Faktury gładkie, matowe, połyskujące i mieniące się 196
    • Faktury puszyste i mechate 197
    • Faktury futra i pokryte włosem 198
    • Faktury chropowate i poszarpane 200
  • Budowanie rysunku z faktur 200
    • Planowanie rozmieszczenia faktur na rysunku 201
    • Czas na praktykę 202
    • Łączenie formy z wzorem i fakturą 202
  • Projekt: dwie zabawne faktury 203
    • Szkicowanie kręciołkami 203
    • Rysowanie plam na sierści 204

Rozdział 11: Nowe perspektywy 207

  • Perspektywa linearna 207
    • W poszukiwaniu linii horyzontu 209
    • W poszukiwaniu punktów zbieżności 211
  • Spojrzenie na głębię z własnej perspektywy 216
  • Rozszerzenie pojęcia perspektywy 217
    • Rozmywanie w perspektywie powietrznej 218
    • Skrócenie perspektywiczne 218
  • Projekt: rysowanie w perspektywie o jednym punkcie zbieżności 220
  • Projekt: rysowanie w perspektywie o dwóch punktach zbieżności 221
  • Projekt: rysowanie w perspektywie o trzech punktach zbieżności 223
  • Projekt: eksperymentujemy z perspektywą dynamiczną 226

CZĘŚĆ III: EKSPERYMENTUJEMY Z TEMATEM 231

Rozdział 12: Rysujemy martwą naturę 233

  • Dobieranie elementów kompozycji 234
    • Wybieramy obiekty, które coś dla nas znaczą 234
    • Grupujemy obiekty do narysowania 235
    • Wyzwanie przeźroczystości 237
  • Czas na aranżację 238
  • Oświetlanie martwej natury 241
  • Projekt: rysujemy martwą naturę 243

Rozdział 13: Świat poza domem 247

  • Odkrywamy niebo i ziemię 248
    • Ciągle zmieniające się niebo 249
    • Rysowanie drzew 251
    • Uwiecznianie urody kwiatów 256
  • Projekt: wyśnić białą zimę 260
  • Projekt: śliczna lilia 263

Rozdział 14: Rysujemy zwierzaki 269

  • Rysujemy futro i pióra 270
    • Sierść długa i krótka 270
    • Latamy razem z ptakami 274
  • Zwierzaki na portrecie jak żywe 276
  • Projekt: skrzydła na wodzie 279

Rozdział 15: Rysowanie ludzi 285

  • Rysujemy ciało 285
    • Analizujemy powierzchowną anatomię 286
    • Mierzymy proporcje 288
    • Szkicujemy pozę 289
    • Budujemy ludzkie ciało z podstawowych kształtów 289
    • Poprawiamy rysunek za pomocą linii konturowych 291
  • Rysujemy portrety 292
    • Proporcje głowy i twarzy 293
    • Rysujemy twarz 295
    • Rysujemy realistycznie wyglądające włosy 301
  • Rysujemy postacie w oddali oraz postacie w ruchu 303
    • Rysowanie ludzi i tłumów w oddali 303
    • Rysowanie postaci w ruchu 305
  • Projekt: tłum na linii mety 307

CZĘŚĆ IV: DEKALOGI 311

Rozdział 16: Dziesięć rad dotyczących rysowania kreskówek 313

  • Zaczynamy od pomysłu 313
  • Czerpanie inspiracji bez zatracenia siebie 314
  • Podejmowanie świadomych decyzji 316
  • Dobieramy właściwe materiały 317
  • Przygotowujemy pracownię 318
  • Szkicowanie pomysłu 318
  • Analiza szkicu 319
  • Planowanie walorów 319
  • Czyścimy rysunek 319
  • Tuszujemy sprawę 320

Rozdział 17: Dziesięć rad dotyczących artystycznego rozwoju 321

  • Doceniamy sztukę 322
  • Eksperymentuj z przyborami do rysowania 322
  • Odkryj, jakim artystą jesteś 324
  • Różne style rysowania 325
  • Praca z natury i fotografii 326
  • Kursy, szkolenia i warsztaty 327
  • Spróbuj malarstwa 327
  • Odrobina kreatywności 328
  • Umieszczanie swoich prac w internecie 328
  • Inne sposoby na podzielenie się swoją sztuką 329

Rozdział 18: Dziesięć pytań na temat praw autorskich 331

  • Co to takiego te prawa autorskie? 332
  • Jakiego rodzaju prace są chronione? 332
  • Kiedy dzieło nie jest oryginalne? 332
  • Czy mogę rysować na podstawie chronionych obrazków? 333
  • Jeśli wprowadzę zmiany do chronionego obrazka, czy mogę nowe dzieło przypisać sobie? 333
  • Czy mogę rysować z ilustracji w tej książce? 334
  • W jaki sposób mogę przyznać sobie prawa autorskie? 334
  • W jaki sposób mogę udowodnić, że posiadam prawa do dzieła? 335
  • Czy mogę przy swoim dziele wstawić znaczek (c)? 335
  • W jaki sposób używać symbolu praw autorskich (c)? 335
Autor

ISBN

978-83-283-8165-0

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „RYSOWANIE DLA BYSTRZAKÓW”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *