SKAZANY NA SUKCES KARIERA W DATA SCIENCE

71.11

Na stanie

SPIS TREŚCI

Wstęp 13

Podziękowania 15

O niniejszej książce 17

O autorkach 21

CZĘŚĆ I. ROZPOCZĘCIE PRZYGODY Z BADANIEM DANYCH 23

1. Czym jest danologia? 25

  • 1.1. Czym jest danologia? 27
    • 1.1.1. Matematyka/statystyka 29
    • 1.1.2. Bazy danych/programowanie 30
    • 1.1.3. Zrozumienie biznesu 32
  • 1.2. Różne rodzaje prac związanych z badaniem danych 33
    • 1.2.1. Analiza 34
    • 1.2.2. Uczenie maszynowe 34
    • 1.2.3. Nauka o podejmowaniu decyzji 35
    • 1.2.4. Pokrewne prace 36
  • 1.3. Wybór swojej drogi 37
  • 1.4. Wywiad z Robertem Changiem, badaczem danych w Airbnb 38
    • Jak zaczęła się twoja podróż badacza danych? 39
    • Czego ludzie powinni szukać w pracy związanej z danologią? 39
    • Jakich umiejętności potrzeba, aby zostać badaczem danych? 40

2. Firmy działające w obszarze danologii 41

  • 2.1. MTC – potężna firma technologiczna 42
    • 2.1.1. Twój zespół – jeden z wielu w MTC 42
    • 2.1.2. Technologia – zaawansowana, ale obecna w firmie w systemie silosowym 43
    • 2.1.3. Zalety i wady pracy w MTC 44
  • 2.2. HandbagLOVE – uznany sprzedawca detaliczny 45
    • 2.2.1. Twój zespół – grupka ludzi walczących o rozwój 46
    • 2.2.2. Twoja technologia – stos technologiczny, który zaczyna się zmieniać 46
    • 2.2.3. Wady i zalety pracy w HandbagLOVE 47
  • 2.3. Seg-Metra – nowo powstały start-up 48
    • 2.3.1. Twój zespół (jaki zespół?) 48
    • 2.3.2. Technologia – najnowsza, wewnętrznie spójna technologia 49
    • 2.3.3. Wady i zalety pracy w Seg-Metra 50
  • 2.4. Videory – udany start-up technologiczny na późnym etapie rozwoju 52
    • 2.4.1. Zespół – wyspecjalizowany, ale z przestrzenią do działania 52
    • 2.4.2. Technologia – próby pokonania kodu odziedziczonego 53
    • 2.4.3. Zalety i wady pracy w Videory 53
  • 2.5. Global Aerospace Dynamics – wielki dostawca rządowy 54
    • 2.5.1. Zespół – danolog w morzu inżynierów 55
    • 2.5.2. Technologia – stara, skostniała i wyposażona w blokadę bezpieczeństwa 56
    • 2.5.3. Zalety i wady pracy w GAD 56
  • 2.6. Podsumowanie 57
  • 2.7. Wywiad z Randym Au, specjalistą Google’a ds. badań ilościowych w zakresie doświadczenia użytkownika (ang. user experience) 58
    • Czy istnieją duże różnice pomiędzy dużymi a małymi firmami? 58
    • Czy istnieją różnice w zależności od branży, w jakiej działa dana firma? 59
    • Jaka jest twoja ostatnia rada dla początkujących badaczy danych? 59

3. Zdobywanie umiejętności 61

  • 3.1. Uzyskiwanie tytułu zawodowego lub stopnia naukowego w zakresie danologii 62
    • 3.1.1. Wybór uczelni 64
    • 3.1.2. Dostanie się do programu akademickiego 66
    • 3.1.3. Podsumowanie kwestii tytułów zawodowych oraz stopni naukowych 68
  • 3.2. Przejście przez intensywny kurs 69
    • 3.2.1. Czego się nauczysz 69
    • 3.2.2. Koszt 71
    • 3.2.3. Wybór programu 71
    • 3.2.4. Podsumowanie intensywnych kursów danologicznych 72
  • 3.3. Zdobycie pracy z zakresu badania danych w swojej firmie 72
    • 3.3.1. Podsumowanie nauki w pracy 75
  • 3.4. Uczenie się na własną rękę 75
    • 3.4.1. Podsumowanie nauki na własną rękę 76
  • 3.5. Dokonanie wyboru 77
  • 3.6. Wywiad z Julią Silge, badaczką danych i programistką w RStudio 78
    • Zanim zostałaś badaczką danych, pracowałaś na uczelni. Jak zdobyte w środowisku akademickim umiejętności pomogły ci w danologii? 78
    • Po podjęciu decyzji o zostaniu badaczką danych w jaki sposób zaczęłaś nabywać nowych umiejętności? 79
    • Czy wiedziałaś, wkraczając do domeny badania danych, jaką pracę chciałabyś wykonywać? 79
    • Co poleciłabyś osobom, które chciałyby zdobyć umiejętności potrzebne do zostania badaczem danych? 80

4. Tworzenie portfolio 81

  • 4.1. Tworzenie projektu 82
    • 4.1.1. Identyfikowanie danych i zadanie pytania 82
    • 4.1.2. Wybór kierunku 85
    • 4.1.3. Wypełnianie pliku README na GitHubie 86
  • 4.2. Założenie bloga 87
    • 4.2.1. Potencjalne tematy 87
    • 4.2.2. Logistyka 88
  • 4.3. Praca nad przykładowymi projektami 90
    • 4.3.1. Freelancerzy zajmujący się badaniem danych 90
    • 4.3.2. Uczenie sieci neuronowej na podstawie kontrowersyjnych tablic rejestracyjnych 91
  • 4.4. Wywiad z Davidem Robinsonem, danologiem 93
    • Jak zaczęła się twoja przygoda z blogowaniem? 93
    • Czy działalność publiczna przyniosła ci konkretne korzyści? 93
    • Czy są ludzie, którzy twoim zdaniem szczególnie skorzystaliby na działalności publicznej? 93
    • Jak zmieniał się z czasem twój pogląd na wartość działalności publicznej? 94
    • Jak powstają pomysły na posty dotyczące analizy danych? 94
    • Jaka jest twoja ostatnia rada dla początkujących i młodszych badaczy danych? 94
  • Zasoby do rozdziałów 1. – 4. 95
    • Książki 95
    • Posty na blogu 96

CZĘŚĆ II. ZNALEZIENIE PRACY ZWIĄZANEJ Z ANALIZĄ DANYCH 99

5. Poszukiwania – znalezienie odpowiedniej dla siebie pracy 101

  • 5.1. Znalezienie pracy 102
    • 5.1.1. Dekodowanie opisów 103
    • 5.1.2. Szukanie znaków ostrzegawczych 105
    • 5.1.3. Określanie swoich oczekiwań 106
    • 5.1.4. Uczestnictwo w spotkaniach 107
    • 5.1.5. Korzystanie z mediów społecznościowych 109
  • 5.2. Podejmowanie decyzji o tym, o jaką pracę się ubiegać 110
  • 5.3. Wywiad z Jesse Mostipak, rzeczniczką ds. rozwoju oprogramowania w Kaggle’u 112
    • Jakie masz porady co do rozpoczęcia poszukiwania pracy? 112
    • Jak można zbudować swoją sieć kontaktów? 112
    • Co robić, gdy brak nam pewności, żeby odpowiadać na oferty pracy z zakresu badania danych? 113
    • Co byś powiedziała komuś, kto uważa, że „nie spełnia wszystkich wymogów na to stanowisko”? 113
    • Jaka będzie twoja ostatnia porada dla początkujących badaczy danych? 113

6. Aplikowanie – życiorysy i listy motywacyjne 115

  • 6.1. Życiorys – podstawy 116
    • 6.1.1. Struktura 118
    • 6.1.2. Zanurzenie się w szczegółach dotyczących doświadczenia zawodowego – generowanie treści 123
  • 6.2. Listy motywacyjne – podstawy 125
    • 6.2.1. Struktura 126
  • 6.3. Szycie na miarę 127
  • 6.4. Polecenie 128
  • 6.5. Wywiad z Kristen Kehrer, wykładowczynią i autorką kursów danologicznych 130
    • Ile razy, według twoich szacunków, przeredagowywałaś swój życiorys? 130
    • Jakie są częste błędy, które twoim zdaniem ludzie popełniają? 131
    • Czy dostosowujesz swoje CV do stanowiska, na które aplikujesz? 131
    • Jakie strategie polecasz do opisania stanowisk pracy w CV? 131
    • Jaką masz ostatnią radę dla początkujących danologów? 132

7. Rozmowa kwalifikacyjna – czego należy się spodziewać i jak sobie z tym poradzić 133

  • 7.1. Czego pragną firmy? 134
    • 7.1.1. Proces rozmowy rekrutacyjnej 135
  • 7.2. Krok 1. Wstępna rozmowa telefoniczna 136
  • 7.3. Krok 2. Rozmowa w siedzibie firmy 138
    • 7.3.1. Rozmowa na tematy techniczne 140
    • 7.3.2. Pytania behawioralne 144
  • 7.4. Krok 3. Analiza przypadku 146
  • 7.5. Krok 4. Rozmowa końcowa 148
  • 7.6. Oferta 149
  • 7.7. Wywiad z Ryanem Williamsem, doświadczonym analitykiem decyzyjnym w Starbucksie 150
    • Co trzeba zrobić, żeby świetnie wypaść na rozmowie o pracę? 150
    • Jak sobie radzisz w sytuacjach, gdy nie znasz odpowiedzi? 150
    • Co należy zrobić w przypadku, gdy odpowiedź spotka się z negatywną reakcją? 151
    • Czego na temat kandydatów nauczyło cię prowadzenie rozmów o pracę? 151

8. Oferta – co można zaakceptować 153

  • 8.1. Proces 154
  • 8.2. Otrzymanie oferty 154
  • 8.3. Negocjacje 156
    • 8.3.1. Co podlega negocjacji? 157
    • 8.3.2. Jak bardzo możesz negocjować 159
  • 8.4. Taktyki negocjacyjne 162
  • 8.5. Jak wybrać jedną spośród dwóch „dobrych” ofert pracy 163
  • 8.6. Wywiad z Brooke Watson Madubuonwu, starszą badaczką danych w ACLU 165
    • Co należy wziąć pod uwagę, oprócz wynagrodzenia, gdy rozważa się przyjęcie oferty? 165
    • Jakie są sposoby na przygotowanie się do negocjacji? 165
    • Co zrobić, kiedy mamy już jedną ofertę, ale nadal czekamy na inną? 166
    • Jaka jest twoja ostatnia rada dla początkujących i młodszych badaczy danych? 166
  • Zasoby do rozdziałów 5. – 8. 167
    • Książki 167
    • Posty na blogach i kursy 168

CZĘŚĆ III. ZADOMOWIENIE SIĘ W ŚWIECIE BADANIA DANYCH 171

9. Pierwsze miesiące w nowym miejscu pracy 173

  • 9.1. Pierwszy miesiąc 174
    • 9.1.1. Wdrożenie w dużej organizacji – dobrze naoliwiona maszyna 174
    • 9.1.2. Wdrożenie w małej firmie. Jakie wdrożenie? 175
    • 9.1.3. Zrozumienie i ustalenie oczekiwań 175
    • 9.1.4. Znajomość własnych danych 177
  • 9.2. Stawanie się produktywnym pracownikiem 180
    • 9.2.1. Zadawanie pytań 181
    • 9.2.2. Budowanie relacji 182
  • 9.3. Jeśli jesteś pierwszym zatrudnionym badaczem danych 184
  • 9.4. Kiedy praca nie jest tym, co Ci obiecywano 185
    • 9.4.1. Charakter pracy jest okropny 185
    • 9.4.2. Środowisko pracy jest toksyczne 186
    • 9.4.3. Decyzja o odejściu z pracy 187
  • 9.5. Wywiad z Jarvisem Millerem, badaczem danych w firmie Spotify 189
    • Co cię zaskoczyło w twojej pierwszej pracy naukowej w dziedzinie danologii? 189
    • Z jakimi problemami się stykałeś? 190
    • Możesz nam opowiedzieć o jednym ze swoich pierwszych projektów? 190
    • Jaka byłaby twoja najważniejsza rada na kilka pierwszych miesięcy pracy? 191

10. Przeprowadzanie skutecznej analizy 193

  • 10.1. Wniosek 196
  • 10.2. Plan analizy 198
  • 10.3. Przeprowadzenie analizy 201
    • 10.3.1. Importowanie i czyszczenie danych 201
    • 10.3.2. Eksplorowanie i modelowanie danych 203
    • 10.3.3. Ważne punkty dotyczące eksplorowania i modelowania 205
  • 10.4. Odpowiednia otoczka 209
    • 10.4.1. Finalna prezentacja 210
    • 10.4.2. Kończenie pracy 211
  • 10.5. Wywiad z Hilary Parker, badaczką danych w Stitch Fix 211
    • W jaki sposób myślenie o innych ludziach pomaga w twoich analizach? 212
    • Jaką strukturę nadajesz swoim analizom? 212
    • Jakiego rodzaju korektę przeprowadzasz w ramach wersji ostatecznej? 212
    • Jak sobie radzisz z osobami proszącymi o wprowadzenie zmian do analizy? 213

11. Wdrażanie modelu do środowiska produkcyjnego 215

  • 11.1. Czym w ogóle jest wdrożenie do środowiska produkcyjnego? 216
  • 11.2. Tworzenie systemu produkcyjnego 218
    • 11.2.1. Gromadzenie danych 219
    • 11.2.2. Budowa modelu 220
    • 11.2.3. Serwowanie modeli przy użyciu interfejsu programowania aplikacji 221
    • 11.2.4. Budowa interfejsu programowania aplikacji 222
    • 11.2.5. Dokumentacja 224
    • 11.2.6. Testowanie 225
    • 11.2.7. Wdrażanie API 225
    • 11.2.8. Testy obciążeniowe 229
  • 11.3. Utrzymanie działającego systemu 229
    • 11.3.1. Monitorowanie systemu 230
    • 11.3.2. Ponowne trenowanie modelu 230
    • 11.3.3. Wprowadzanie zmian 231
  • 11.4. Na zakończenie 232
  • 11.5. Rozmowa z Heather Nolis, inżynierem zajmującym się uczeniem maszynowym w T-Mobile 232
    • Co oznacza bycie „inżynierem zajmującym się uczeniem maszynowym” w twoim zespole? 232
    • Jakie to było uczucie, gdy po raz pierwszy wdrażałaś fragment kodu do środowiska produkcyjnego? 233
    • Jeśli coś pójdzie nie tak w środowisku produkcyjnym, to co wtedy? 233
    • Jaka będzie twoja ostatnia rada dla danologów pracujących z inżynierami? 234

12. Współpraca z interesariuszami 235

  • 12.1. Typy interesariuszy 236
    • 12.1.1. Interesariusze biznesowi 236
    • 12.1.2. Interesariusze inżynieryjni 237
    • 12.1.3. Korporacyjne kierownictwo 239
    • 12.1.4. Twój menedżer 240
  • 12.2. Współpraca z interesariuszami 240
    • 12.2.1. Zrozumienie celów interesariusza 241
    • 12.2.2. Ciągła komunikacja 243
    • 12.2.3. Bycie konsekwentnym 245
  • 12.3. Ustalanie priorytetów w pracy 247
    • 12.3.1. Praca zarówno innowacyjna, jak i wywierająca wpływ 248
    • 12.3.2. Praca, która nie jest innowacyjna, ale wciąż wywiera wpływ 249
    • 12.3.3. Praca innowacyjna, która jednak nie wywiera żadnego wpływu 249
    • 12.3.4. Praca, która ani nie jest innowacyjna, ani też nie wywiera żadnego wpływu 250
  • 12.4. Uwagi końcowe 251
  • 12.5. Wywiad z Sade Snowden-Akintunde, badaczką danych w Etsy 251
    • Dlaczego zarządzanie interesariuszami jest ważne? 252
    • Jak nauczyłaś się zarządzać interesariuszami? 252
    • Czy miałaś kiedyś problemy z interesariuszem? 252
    • Co młodzi badacze danych często robią źle? 252
    • Czy zawsze starasz się wyjaśniać techniczne aspekty danologii? 253
    • Jaka jest twoja ostatnia porada dla młodszych lub początkujących danologów? 253
  • Zasoby do rozdziałów 9. – 12. 253
    • Książki 253
    • Blogi 255

CZĘŚĆ IV. TWÓJ ROZWÓJ W ROLI BADACZA DANYCH 257

13. Kiedy Twój projekt danologiczny kończy się niepowodzeniem 259

  • 13.1. Dlaczego projekty danologiczne kończą się niepowodzeniem 261
    • 13.1.1. Dane nie spełniają Twoich oczekiwań 261
    • 13.1.2. Brak sygnału w zakresie danych 262
    • 13.1.3. Utrata zainteresowania klientów 264
  • 13.2. Zarządzanie ryzykiem 266
  • 13.3. Co możesz zrobić, gdy Twój projekt kończy się niepowodzeniem? 267
    • 13.3.1. Co należy zrobić z projektem? 267
    • 13.3.2. Radzenie sobie z negatywnymi emocjami 269
  • 13.4. Wywiad z Michelle Keim, dyrektorką ds. danologii i uczenia maszynowego w Pluralsight 270
    • Czy zdarzyło ci się doświadczyć porażki w swojej karierze? 271
    • Czy potrafisz rozpoznać sygnały ostrzegawcze przed rozpoczęciem projektu? 271
    • Czy firmy różnią się w sposobie podejścia do niepowodzeń? 271
    • Skąd wiesz, że projekt, który realizujesz, skończy się niepowodzeniem? 272
    • Jak pokonać strach przed porażką? 272

14. Dołączenie do środowiska danologicznego 273

  • 14.1. Rozwijanie własnego portfolio 275
    • 14.1.1. Więcej wpisów na blogu 275
    • 14.1.2. Więcej projektów 276
  • 14.2. Uczestnictwo w konferencjach 277
    • 14.2.1. Radzenie sobie z lękiem społecznym 280
  • 14.3. Wystąpienia 281
    • 14.3.1. Poszukiwanie możliwości wystąpienia 281
    • 14.3.2. Przygotowanie 284
  • 14.4. Przyczynianie się do rozwoju otwartego oprogramowania 285
    • 14.4.1. Wkład w pracę innych ludzi 285
    • 14.4.2. Tworzenie własnego pakietu lub biblioteki 287
  • 14.5. Rozpoznawanie i unikanie wypalenia 288
  • 14.6. Wywiad z Renee Teate, dyrektor ds. danologii w HelioCampus 289
    • Jakie są główne korzyści płynące z działalności w mediach społecznościowych? 289
    • Co byś powiedziała ludziom, którzy mówią, że nie mają czasu na angażowanie się w życie społeczności? 290
    • Czy warto wytwarzać niewielką ilość treści? 290
    • Stresowałaś się publikacją pierwszego wpisu na blogu lub pierwszym przemówieniem? 290

15. Jak odejść z pracy z wdziękiem 293

  • 15.1. Decyzja o odejściu 294
    • 15.1.1. Podsumuj swoje postępy w nauce 294
    • 15.1.2. Omów swoją sytuację z menedżerem 295
  • 15.2. Jak wygląda poszukiwanie pracy, kiedy masz już za sobą pierwszą pracę 297
    • 15.2.1. Decydowanie o tym, czego chcesz 298
    • 15.2.2. Rozmowa kwalifikacyjna 298
  • 15.3. Znalezienie nowej pracy w trakcie zatrudnienia 300
  • 15.4. Złożenie wypowiedzenia 301
    • 15.4.1. Rozważanie przyjęcia kontroferty 302
    • 15.4.2. Poinformowanie zespołu 303
    • 15.4.3. Ułatwienie przeprowadzenia zmiany 304
  • 15.5. Wywiad z Amandą Casari, menedżerem ds. technicznych w Google’u 305
    • Po czym poznać, że nadszedł czas na szukanie nowej pracy? 305
    • Czy kiedykolwiek rozpoczęłaś poszukiwania pracy i zdecydowałaś się jednak pozostać? 306
    • Widzisz ludzi, którzy zbyt długo wykonują tę samą pracę? 306
    • Czy można zmienić pracę zbyt szybko? 306
    • Jaka jest twoja ostatnia rada dla ambitnych i początkujących danologów? 307

16. Wspinanie się po szczeblach kariery 309

  • 16.1. Ścieżka menedżerska 311
    • 16.1.1. Zalety bycia menedżerem 312
    • 16.1.2. Wady bycia menedżerem 312
    • 16.1.3. Jak zostać menedżerem 313
  • 16.2. Ścieżka głównego danologa 315
    • 16.2.1. Zalety bycia głównym danologiem 317
    • 16.2.2. Wady bycia głównym danologiem 318
    • 16.2.3. Jak zostać głównym danologiem 318
  • 16.3. Zostanie niezależnym konsultantem 319
    • 16.3.1. Zalety bycia niezależnym konsultantem 321
    • 16.3.2. Wady bycia niezależnym konsultantem 321
    • 16.3.3. Jak zostać niezależnym konsultantem 322
  • 16.4. Wybór ścieżki 323
  • 16.5. Wywiad z Angelą Bassą, dyrektorką ds. danologii, inżynierii danych i uczenia maszynowego w iRobot 323
    • Jaka wygląda codzienna praca na stanowisku menedżerskim? 324
    • Jakie są oznaki tego, że należy przestać być szeregowym pracownikiem? 324
    • Czy musisz w końcu całkiem przestać wykonywać robotę szeregowego pracownika? 324
    • Jakiej rady udzieliłabyś komuś, kto chce zostać technicznym liderem, ale jeszcze nie jest na to gotowy? 325
    • Jaka jest twoja ostatnia rada dla początkujących i młodszych badaczy danych? 325
  • Zasoby dla rozdziałów 13. – 16. 326
    • Książki 326
    • Blogi 327

Epilog 329

Dodatek. Pytania z rozmów kwalifikacyjnych 330

Autor

ISBN

978-83-283-7293-1

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „SKAZANY NA SUKCES KARIERA W DATA SCIENCE”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *