ZASADY I METODY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Jakość produktu, obok jego ceny należy do grupy istotnych aspektów, którymi klienci kieruję się podczas robienia zakupów. Uzyskanie wysokiej jakości wyrobów nie jest łatwym zadaniem. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że przedsiębiorstwo najczęściej nie ma jednego klienta, a wielu, czasami nawet szczegółowo nierozpoznanych. Dlatego dobrze zarządzane przedsiębiorstwa nie tylko dbają o właściwą identyfikację klientów, o poprawne odczytanie ich oczekiwań, ale również stosują różne techniki (instrumenty) celem dostosowania procesów produkcyjnych do produkowania wyrobów wysokiej jakości czyli spełniających zmieniające się oczekiwania klientów. Wykorzystuje się więc różne formy działań, poczynając od prostych, operacyjnych, na złożonych, wykładających filozofię jakości kończąc. Przyjmując jako kryterium podziału sposób i czas oddziaływania na jakość, można je podzielić na trzy grupy: zasady, metody i narzędzia zarządzania jakością. Należy jednak oczywiście zdawać sobie sprawę, że podział ten jest umowny, a granice pomiędzy zasadami, metodami i narzędziami rozmyte. Znajomość tych technik w znacznym stopniu może pomóc przedsiębiorstwu w uzyskiwaniu pożądanej jakości produktów, dlatego celem serii „Techniki rozwiązywania problemów inżynierskich „jest dostarczanie wiedzy na ten temat. Prezentowane opracowanie dotyczy zasad i wybranych, częściej stosowanych, metod zarządzania jakością.
Spis treści
Wstęp
ZASADY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1. Popularne zasady projakościowe
1.1. Zasady Deminga
1.2. Zasady zarządzania jakością w ISO 9000:2015
1.3. Zasada kaizen
1.4. Zasada „Zero Defektów”
1.5. Zasada Poka Yoke
1.6. Inne zasady
WYBRANE METODY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
2. Metody projektowania dla jakości
2.1. Metoda FMEA
2.1.1. Geneza i podstawowe informacje o FMEA
2.1.2. Podstawowe rodzaje FMEA
2.1.3. Etapy przeprowadzania analizy FMEA
2.1.4. Zalety i wady metody FMEA
2.2. Metoda rozwinięcia funkcji jakości – QFD
2.2.1. Podstawy QFD
2.2.2. Etapy budowy domów jakości
2.3. Metoda Kano
3. Metody oceny jakości usług
3.1. Metody pomiaru zadowolenia konsumentów
3.2. Critical Incident Techniąues (CIT)
3.3. Metoda SERVQUAL
3.4. Metoda SERVPERF
4. Analizy metodą drzewa
4.1. Analiza drzewa wad (FTA)
4.2. Metoda drzewa zdarzeń (ETA)
4.3. Metoda 5xWhy? i 5W2H
5. Metody planowania eksperymentów (DOE)
5.1. Metody Shainina
5.2. Metoda Taguchi‘ego
5.3. Klasyczne metody planowania eksperymentów
5.3.1. Plany dwupoziomowe bez uwzględnienia skutków interakcji
5.3.2. Plany dwupoziomowe z uwzględnieniem skutków interakcji
5.3.3. Plany statyczne trójpoziomowe kompletne
6. Zaawansowane metody planowania i kontroli jakości
6.1. Zaawansowane planowanie jakości (APQP)
6.2. Proces zatwierdzania części do produkcji seryjnej (PPAP)
6.3. Plan kontroli (PC)
Spis rysunków i tabel
Literatura
Streszczenie
Summary
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.