PROPEDEUTYKA BIM – FILOZOFIA MODELOWANIA INFORMACJI O OBIEKCIE BUDOWLANYM

,

40.00

Na stanie

Propedeutyka BIM – filozofia modelowania informacji o obiekcie budowlanym
Autor: Andrzej Szymon Borkowski

W monografii przedstawiono BIM (modelowanie informacji o obiekcie budowlanym) jako przedmiot twórczego myślenia i działania. BIM jest podstawą dochodzenia do idei cyfrowego bliźniaka, a jego stosowanie wymaga dogłębnego poznania i zrozumienia. W pracy przedstawiono autorską periodyzację historii rozwoju BIM wraz z epokowymi wydarzeniami. W toku studiów literaturowych zaprezentowano nową emfatyczną definicję BIM. Rozdziały teoretyczne prezentują unikalną wiedzę na temat błędów poznawczych, konstytutywnych cech BIM czy zjawisk emergentnych. W ramach prac eksperymentalnych i badań własnych opracowano niskobudżetowy zestaw IoT (internetu rzeczy) dla BIM oraz ramy koncepcyjne cyfrowego bliźniaka wspierającego fazę eksploatacji w cyklu życia obiektu budowlanego. Zbudowany model połączenia pomiędzy czujnikiem a modelem BIM może zostać wykorzystany w przemyśle budowlanym. Z kolei unikalne ramy koncepcyjne cyfrowego bliźniaka mogą zostać w praktyce zaimplementowane w procesach utrzymania i konserwacji obiektów budowlanych. Rozprawę wieńczą rozdziały związane z edukacją i przyszłością BIM. Monografia może być interesującą pozycją zarówno dla wyspecjalizowanych zawodów, uczestniczących w procesach inwestycyjno-budowlanych, jak i mniej zaangażowanych interesariuszy sektora budowlanego.

Najważniejszymi elementami świadczącymi o wartości naukowej niniejszej monografii są:
• Analiza stanu wiedzy i przegląd literatury krajowej i zagranicznej (aż 333 pozycje) w zakresie przedmiotu badań, w tym usystematyzowanie wiedzy i wskazanie fundamentów BIM.
• Periodyzacja BIM ze względu na ideę, podejście oraz kulturę organizacyjną.
• Analiza tzw. ekologii narzędzi na przykładzie możliwej interoperacyjności na linii BIM-GIS.
• Autorski system wykorzystania IoT we współpracy z BIM i pokazanie możliwości jakie daje Digital Twin w skali mikro.
• Opracowanie autorskich ram koncepcyjnych dla Digital Twin.
Odrębnym elementem, choć o znaczeniu bardziej dydaktycznym, jest opracowanie grupy porad dotyczących nauczania BIM.

dr hab. inż. Krzysztof Zima, prof. PK
(fragment recenzji wydawniczej)

SPIS TREŚCI

Przedmowa 7
Słownik akronimów 11
1. Wprowadzenie 15
1.1. Cel i pytania badawcze 15
1.2. Zakres pracy 16
1.3. Hipoteza 17
1.4. Materiały i metody. 18
1.5. Znaczenie badań 18
2. Ewolucja i periodyzacja BIM. 21
2.1. Tło. 21
2.2. Epistemologia BIM 23
2.3. Geneza BIM. 27
2.4. Periodyzacja BIM 31
2.4.1. Czynniki periodyzacji 31
2.4.2. Periodyzacja BIM ze względu na ideę 33
2.4.3. Periodyzacja BIM ze względu na podejście 34
2.4.4. Periodyzacja BIM ze względu na kulturę organizacyjną 37
2.5. Obietnice BIM 41
2.6. Dane a informacje 43
2.6.1. Dane a informacje w szerokim kontekście 44
2.6.2. Dane a informacje w GIS i BIM 46
2.6.3. Obiekty BIM 47
2.6.4. Studium przypadku 49
2.6.5. Znaczenie pojęć i standardów 50
2.7. Relewantność BIM 51
3. Idea BIM 57
3.1. Podstawowe założenia 57
3.2. Definicje BIM 58
3.2.1. Definicje przytaczane przez organizacje i normy 58
Spis treści
6 Spis treści
3.2.2. Definicje z literatury 63
3.2.3. Ewolucja BIM i fuzja z Lean 68
3.2.4. Definicje w podejściu szerokim i wąskim 70
3.3. BIM nie jest – spojrzenie z innej perspektywy. 72
4. Teoria BIM. 77
4.1. Konstytutywne cechy BIM 77
4.1.1. Parametryczność 78
4.1.2. Interoperacyjność 82
4.1.3. Wielowymiarowość 85
4.2. Ograniczenia, zagrożenia i ryzyka BIM 88
4.3. Zjawiska emergentne 90
4.3.1. Integracja danych 90
4.3.2. Analizy i symulacje 91
4.3.3. Wizualizacja i prezentacja 91
4.3.4. Współpraca branżowa i międzybranżowa 91
4.3.5. Zarządzanie informacją 92
4.3.6. Optymalizacja procesów budowlanych 92
4.3.7. Udoskonalanie bezpieczeństwa 93
4.3.8. Automatyzacja i robotyzacja 93
5. Praktyka BIM 95
5.1. Wdrożenie BIM. 95
5.2. Ekologia narzędzi w kontekście georeferencji modeli BIM w GIS 104
5.3. Fuzja BIM z IoT 112
5.3.1. Aktualny stan wiedzy i techniki. 112
5.3.2. Połączenie czujnika z modelem BIM 114
5.3.3. IoT dla BIM trzeciego poziomu 121
5.4. Od BIM do cyfrowego bliźniaka 126
6. Edukacja BIM 141
6.1. Uczenie się BIM 141
6.2. Treści dydaktyczne 144
6.3. Uczenie na podstawie doświadczania 150
6.3.1. Przyjazna przestrzeń uczenia się 151
6.3.2. Świadomy trening 153
6.3.3. Uczenie się poprzez rozmowę 154
6.3.4. Wymiary uczenia się BIM 155
7. Prognoza kierunków rozwoju BIM 159
8. Podsumowanie 163
Epilog 167
Bibliografia 169
Streszczenie 189

Autor

ISBN

978-83-8156-681-0

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „PROPEDEUTYKA BIM – FILOZOFIA MODELOWANIA INFORMACJI O OBIEKCIE BUDOWLANYM”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *