Tomasz Lachowski
LOT z Polski. Historia narodowego przewoźnika po 1944 roku
Oprawa twarda
Format: 205 x 290
Polskie Linie Lotnicze LOT to jedna z najcenniejszych polskich marek, rozpoznawana niemal na całym świecie i trudno znaleźć lepszego ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej. Powojenna historia PLL LOT rozpoczęła się wkrótce po wyzwoleniu ziem polskich spod niemieckiej okupacji. W czasie II wojny światowej narodowy przewoźnik praktycznie przestał istnieć – infrastruktura lotniskowa oraz samoloty uległy zniszczeniu. W tej sytuacji odbudowę cywilnego transportu rozpoczynano niemal od zera. Linia powoli odradzała się dzięki wielkiemu zaangażowaniu ocalałego personelu i wszechstronnej pomocy udzielonej przez Wojsko Polskie. Niestety początkowy entuzjazm został stłumiony przez członków partyjnego aparatu, którzy posłusznie wykonywali polecenia władz ZSRR. Co więcej, dyrekcja i pracownicy przedsiębiorstwa byli bezustannie kontrolowani przez służby bezpieczeństwa, a decyzje dotyczące bieżącej działalności i rozwoju zapadały w gabinetach polityków PZPR. Musiało upłynąć wiele lat, zanim socjalistyczni działacze dostrzegli rolę i znaczenie lotnictwa pasażerskiego w rozwoju kraju. Na przestrzeni lat firma przeżywała wzloty i upadki, a jej historia pełna jest tajemniczych zdarzeń i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Przełomowe momenty wyznaczały zachodzące zmiany polityczne w Polsce i w krajach demokracji ludowej, wprowadzanie nowych samolotów, rozbudowa siatki połączeń i decyzje dotyczące przynależności do lotniczych sojuszy. Właśnie takie wydarzenia, mające istotny wpływ na funkcjonowanie narodowego przewoźnika, przedstawia ta publikacja. Książkę wzbogaca ponad 430 ilustracji – pochodzących między innymi z archiwów prywatnych – z których część jest mało znana lub nigdy nie była publikowana.
Spis treści
Witamy na pokładzie 7
1944–1946 . GOTOWI DO LOTU 9
1947–1955 . TWARDE LĄDOWANIE23
1956–1967 . NA DOBRYM KURSIE 39
1968–1988 . ODRZUTOWCE NA START 61
1989–1999 . OD LOCKHEEDA DO BOEINGA 99
2000–2011 . W SIECI ALIANSÓW 111
2012–2023 . CZAS DREAMLINERA 123
2024 . LICZYMY DO STU 143
NIE TYLKO LOT 149
WHITE EAGLE AVIATION (1992–2010) 150
JET AIR (2001–2011) 151
AIR POLONIA (2003–2004) 151
SPRINTAIR (2003–) 152
FISCHER AIR POLSKA (OD GRUDNIA 2006 R . PRIMA CHARTER) (2005–2008)153
AIR POLAND (WCZEŚNIEJ AIR ITALY POLSKA) (2007–2012)154
ENTER AIR (2009–) 155
YES AIRWAYS (2010–12 .2011) 155
BINGO AIRWAYS (2010–2014) 156
OLT EXPRESS (2011–07 .2012)157
BUZZ (WCZEŚNIEJ RYANAIR SUN) (2017–) 157
ZAGRANICZNE BIURA OBSŁUGI PASAŻERÓW PLL LOT159
CYWILNY PORT LOTNICZY WARSZAWA-OKĘCIE 164
LOT AIR TERMINAL (LIM CENTER – LOT ILBAU MARRIOTT) 175
Bibliografia182
Podziękowania 183
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.