Co dzisiaj wiemy o betonie? Czy „betonoza” naprawdę jest nie do uniknięcia? A może inne rozwiązania leżą w zasięgu ręki?
Kolejny komiks nakładem Centrum Architektury powstał na podstawie trzech reportaży śledczych autorstwa Alii Bengany, Claude’a Baechtolda i Antoine’a Harariego. Książka dotyka problemów, z jakimi w czasach katastrofy klimatycznej boryka się świat architektury i budownictwa: Z czego budować? Jak budować?
——-
„Glina jest dla biedaków. Trzeba budować z betonu! Tak jest nowocześnie!”
To właśnie usłyszała architektka Alia Bengana, gdy zlecono jej budowę pensjonatu w saharyjskiej oazie. W każdym innym miejscu takie stwierdzenie wywołałoby na twarzy tej zwolenniczki żelbetu uśmiech aprobaty, lecz na widok kolumn ciężarówek wyładowanych piaskiem potrzebnym do produkcji betonu, przemierzających tysiąc dwieście kilometrów przez pustynię, zaczęła się zastanawiać, czy wszyscy aby nie upadliśmy na głowę…
Kilka lat później, spędzając covidowy lockdown z mężem i dwójką ich dzieci w rodzinnej górskiej chacie w Szwajcarii, Alia odkrywa na pobliskim polu osobliwe urządzenie. Maszynę wiertniczą! Nadszedł czas, by nasza architektka ostatecznie zwątpiła w swój ulubiony materiał budowlany.
Wraz z mężem Claude’em Baechtoldem, amatorem przygód, Alia Bengana zagłębia się w mroczny świat betonu i jego bezlitosne uniwersum. Zatrzaskiwanie drzwi przed nosem i urzędnicza nowomowa to najłagodniejsze reakcje, z jakimi się spotykają. Lecz w czasie swojego niekonwencjonalnego śledztwa mają też okazję spotkać największych specjalistów w temacie, fachowców w branży budowlanej i świadomych aktywistów. Czy „betonoza” naprawdę jest nie do uniknięcia? A może inne rozwiązania leżą w zasięgu ręki?
Więcej o autorach:
Alia Bengana – Urodziła się w Algierze, studiowała architekturę w Paryżu i we Włoszech. Zanim założyła własne biuro w Paryżu, jej ścieżka zawodowa zaprowadziła ją do Hiszpanii, Stanów Zjednoczonych i Chin. Wykładowczyni we Francji i Szwajcarii, aktywnie zaangażowana w działania na rzecz przywrócenia do powszechnego użytku naturalnych materiałów budowlanych, propagatorka przyjaznego środowisku podejścia we współczesnej praktyce architektonicznej. Wraz z Claude’em Baechtoldem i Antoine’em Hararim napisała książkę Béton, la fin d’une ère? [Beton, koniec pewnej epoki?] (Heidi.news, 2021), jest też stałą współpracowniczką francuskojęzycznego magazynu architektonicznego „Tracés” ukazującego się w Szwajcarii.
Claude Baechtold – Grafik i fotograf urodzony w Lozannie. Z kolektywem Riverboom, który założył w Afganistanie wraz z reporterami Serge’em Michelem i Paolem Woodsem, stworzył kolekcję przewodników turystycznych po nieprawdopodobnych miejscach. Pracował jako dziennikarz, obecnie jest reżyserem – jego pierwszy film, Riverboom [w wersji anglojęzycznej Partners], wszedł na ekrany w 2023 roku. Nie waha się jednak chwycić za pióro, gdy natrafi na naprawdę dobrą historię.
Antoine Maréchal – Pochodzi z Besançon we Francji, jest architektem. Ten poważny zawód nie przeszkadza mu wszak w oddawaniu się jego życiowym pasjom: kolekcjonowaniu plastikowych dinozaurów, czytaniu pożółkłych komiksów z kolekcji jego rodziców, oglądaniu filmów Sergia Leone i analizom porównawczym gotyckich katedr. Rysowanie pozwala mu budować mosty – bez hierarchii i osądzania – między tymi wszystkimi światami. W jego uniwersum architektura pełni funkcję potężnego „materiału” – wsparcia dla narracji i wyobraźni.
Beton. Ciemna strona budowania (tytuł oryginału: Béton. Enquête en sables mouvants)
Scenariusz: Alia Bengana, Claude Baechtold
Rysunki: Antoine Maréchal
Kolor: Ilaria Castagna, Matteo Costantino, Gianluca Papi (Arancia Studio)
Przekład: Martyna M. Lemańczyk
Redakcja: Urszula Drabińska
Korekta: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska
Opracowanie graficzne wersji polskiej: Peter Łyczkowski
Redaktorka prowadząca: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska
Wydawca oryginału:
©La Cité graphique, Paris 2024
Collection « La Cité graphique » – © Les Presses de la Cité, 2024
Wydawca wersji polskiej: Fundacja Centrum Architektury, Warszawa 2024
Oprawa miękka ze skrzydełkami, druk kolorowy, format: 190×255 mm, pion
Liczba stron: 160
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.