Internet rzeczy to przykład koncepcji, która – w odróżnieniu od wielu innych relatywnie młodych dziedzin IT – została więcej niż pozytywnie zweryfikowana przez czas i rynek. Już dziś IoT znajduje bardzo szerokie zastosowanie w wielu obszarach życia: od projektów stricte hobbystycznych, przez automatykę domową, handel i usługi, po systemy inteligentnych miast, przemysł i rolnictwo.
Internet rzeczy nadal ewoluuje – i staje się coraz powszechniejszy, a to może być zachętą do tego, by poznać go bliżej. Internet rzeczy. Podstawy programowania aplikacji i serwerów sieciowych w językach C/C++, MicroPython i Lua na urządzeniach IoT ESP8266, ESP32 i Arduino może się okazać świetną propozycją na początek przygody z IoT. Książka kompleksowo objaśnia specyfikę wybranych urządzeń i uczy, jak je programować w sposób na tyle przystępny, że wystarczy przeciętna znajomość obsługi komputera, by zacząć tworzyć pierwsze projekty. Treść została zilustrowana przykładowymi kodami źródłowymi, co zdecydowanie ułatwia stawianie pierwszych kroków.
Dzięki książce:
poznasz wybrane urządzenia IoT
zaznajomisz się z narzędziami programistycznymi
nauczysz się podstaw języków programowania
uruchomisz własny serwer dla aplikacji web
stworzysz serwer WWW na urządzeniu IoT
a nawet zaprojektujesz serwer Minecrafta!
SPIS TREŚCI
Przedmowa
1. URZĄDZENIA INTERNETU RZECZY
- 1.1. Platforma Arduino
- 1.1.1. Arduino UNO R3
- 1.1.2. Arduino Nano
- 1.1.3. Arduino Mega 2560 Rev3
- 1.1.4. Arduino Mega 2560 + WiFi ESP8266
- 1.1.5. Podsumowanie
- 1.2. Platforma Espressif
- 1.2.1. ESP-01
- 1.2.2. ESP-M
- 1.2.3. ESP-07
- 1.2.4. ESP-12
- 1.2.5. ESP-15F
- 1.2.6. Płytki rozwojowe ESP
- 1.2.7. Tryby pracy modułów
- 1.2.8. Systemy plików SPIFFS i LittleFS
- 1.2.9. Podsumowanie
- 1.3. Pozostałe urządzenia
- 1.3.1. BW16 RTL8720DN
- 1.3.2. SIM800L GSM/GPRS
- 1.3.3. nRF24L01+
- 1.4. Lista zakupów
- 1.4.1. ESP8266 na dobry początek
- 1.4.2. ESP32 dla wymagających
2. OPROGRAMOWANIE
- 2.1. Arduino IDE
- 2.1.1. Instalacja oprogramowania dla ESP8266 i ESP32
- 2.1.2. Obsługa systemów plików SPIFFS i LittleFS
- 2.2. PlatformIO IDE
- 2.2.1. Instalacja i konfiguracja
- 2.2.2. Tworzenie nowego projektu
- 2.2.3. Obsługa systemów plików SPIFFS i LittleFS
- 2.3. ESPlorer
- 2.4. uPyCraft
- 2.5. uPyLoader
- 2.6. Flash Download Tool
- 2.7. NodeMCU PyFlasher
- 2.8. EM-WiFi Configuration
3. FIRMWARE
- 3.1. Po co aktualizować oprogramowanie układowe?
- 3.2. Aktualizacja oprogramowania
- 3.2.1. Narzędzia do aktualizacji oprogramowania
- 3.2.2. AT
- 3.2.3. MicroPython
- 3.2.4. Lua (NodeMCU)
- 3.3. Kompilowanie oprogramowania
- 3.3.1. AT
- 3.3.2. MicroPython
- 3.3.3. Lua (NodeMCU)
4. PODSTAWY PROGRAMOWANIA
- 4.1. C (Arduino)
- 4.1.1. Struktura kodu źródłowego
- 4.1.2. Stałe predefiniowane
- 4.1.3. Zmienne i typy danych
- 4.1.4. Konstrukcje warunkowe
- 4.1.5. Pętle
- 4.1.6. Funkcje
- 4.1.7. Zestaw funkcji dla Arduino
- 4.2. MicroPython
- 4.2.1. Struktura kodu źródłowego
- 4.2.2. Zmienne i typy danych
- 4.2.3. Operacje na plikach
- 4.2.4. Konstrukcje warunkowe
- 4.2.5. Pętle
- 4.2.6. Funkcje
- 4.2.7. Biblioteki programistyczne
- 4.3. Lua
- 4.3.1. Zmienne i typy danych
- 4.3.2. Operacje na plikach
- 4.3.3. Konstrukcje warunkowe
- 4.3.4. Pętle
- 4.3.5. Funkcje
- 4.3.6. Biblioteki programistyczne
5. PROGRAMOWANIE APLIKACJI SIECIOWYCH
- 5.1. Szybki kurs stosowania komend AT
- 5.1.1. Diagnostyka
- 5.1.2. Sieć wi-fi
- 5.1.3. Punkt dostępowy
- 5.1.4. Serwer z obsługą połączeń TCP i UDP
- 5.2. Szybki kurs tworzenia stron WWW
- 5.2.1. Szkielet dokumentu hipertekstowego
- 5.2.2. Stosowanie znaczników HTML w praktyce
- 5.3. Lista zakupów
- 5.4. RTC, Ethernet i karty pamięci
- Projekt 1. Zapis danych z czujników na kartę SD
- Projekt 2. Zegar czasu rzeczywistego – RTC
- Projekt 3. Dostęp do sieci Ethernet
- 5.5. Wi-fi, Blynk i serwer TCP
- Projekt 4. Serwer TCP i udostępnianie danych
- Projekt 5. Komunikacja TCP z platformą Blynk
- Projekt 6. Własna platforma IoT – PHP i SQL
- 5.6. Rozszerzenia dla modułu ESP-01
- Projekt 7. Czujnik temperatury DS18B20
- Projekt 8. Czujnik temperatury DHT11
- Projekt 9. Moduł przekaźnika
- Projekt 10. Kontroler RGB LED
- 5.7. Usługi sieciowe
- Projekt 11. SMTP – powiadomienia e-mail
- Projekt 12. MySQL – transfer danych do bazy SQL
- Projekt 13. FTP – zapis danych na serwerze plików
- Projekt 14. MQTT – protokół komunikacyjny dla IoT
- Projekt 15. DDNS – jedna nazwa przy zmiennym IP
- Projekt 16. SMS – komunikacja przez sieć GSM
- 5.8. Zdalna aktualizacja oprogramowania
- Projekt 17. OTA z Arduino IDE i w linii poleceń
- Projekt 18. Aktualizacja firmware przez WWW
- Projekt 19. Aktualizacja LittleFS przez WWW
- Projekt 20. ElegantOTA – elegancka alternatywa
6. WEB FRAMEWORK – C, MICROPYTHON I LUA
- 6.1. aWOT – serwer w języku C
- 6.1.1. Szkielet serwera WWW
- 6.1.2. Routing
- 6.1.3. Obsługa żądań HTTP i odpowiedzi do klientów
- Projekt 21. Serwer WWW w frameworku aWOT
- 6.2. Microdot – serwer w języku MicroPython
- 6.2.1. Przygotowanie środowiska pracy
- 6.2.2. Routing
- 6.2.3. Programowanie asynchroniczne i SSL
- 6.2.4. Obsługa żądań HTTP i odpowiedzi do klientów
- 6.2.5. Szablony dla strony WWW
- Projekt 22. Serwer WWW w frameworku Microdot
- 6.3. Express – serwer w języku Lua
- 6.3.1. Przygotowanie środowiska pracy
- Projekt 23. Serwer WWW we frameworku Express
7. ZAKOŃCZENIE
- 7.1. Trochę rozrywki z grą Minecraft
- Projekt 24. Serwer gry Minecraft
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.