Ocena lutowanych połączeń w samochodowych wymiennikach ciepła za pomocą sztucznych sieci neuronowych
W pracy omówiono wyniki badań lutowanych połączeń w samochodowych wymiennikach ciepła, a także procedurę predykcji ich jakości za pomocą sztucznych sieci neuronowych. Analizę poprzedzono przeglądem stanu wiedzy (rozdz. 1). Stwierdzono, że wymienniki ciepła są ważnymi wyrobami przemysłu motoryzacyj nego, a proces technologiczny montażu decyduje o ich jakości. Połączenia lutowane muszą spełniać liczne wymagania, w tym szczelności, wytrzymałości mechanicznej i odporności na korozję, na które wpływają właściwości łączonych materiałów i spoiwa lutowniczego, a także technologia i parametry lutowania. Ocena złożonych procesów i wyrobów, gdy posiadane informacje są niepełne, wymaga użycia narzędzi wspomagania decyzji, uzupełniających wiedzę i doświadczenie pracowników. Główny cel pracy to opracowanie procedury predykcji jakości lutowanych połączeń za pomocą sztucznych sieci neuronowych (rozdz. 2).
Do dalszych badań wybrano lutowane połączenia stopów aluminium AA3003 i AA4343, wykonane w piecu radiacyjno-konwekcyjnym w atmosferze azotu, zgodnie z technologią CAB (ang. controlled atmosphere brazing) (rozdz. 3). W części doświadczalnej analizowano (rozdz. 4): 1) makro- i mikrostruktury metalograficzne (mikroskopia świetlna i skaningowa mikroskopia elektronowa), 2) skład chemiczny oraz profil zmian stężenia pierwiastków (spektroskopia rentgenowskia z dyspersją energii EDS), 3) podstawowe właściwości mechaniczne, w tym mikrotwardość Vickersa, moduł Younga, odkształcenie plastyczne (nanointendancja), 4) odporność na korozję (potencjodynamiczna polaryzacja elektrochemiczna i napylanie mgłą solną),
5) wymiary geometryczne oraz ewentualne wady (współrzędnościowa technika pomiarowa, trójwymiarowe skanowanie optyczne, rentgenowska tomografia komputerowa, 6) szczelność, 7) wytrzymałość na rozrywanie, szoki cieplne i pulsacje ciśnienia oraz 8) odporność na szoki cieplne. W celu oceny stabilności procesu wytwarzania wymienników ciepła wykonano test normalności rozkładu – chi-kwadrat, histogramy aproksymowane rozkładem normalnym, a wyniki pomiarów zestawiono na dystrybuancie teoretycznej rozkładu normalnego. Obliczono także wskaźniki zdolności jakościowej procesu Cpi Cpk.
Dzięki zebranemu materiałowi doświadczalnemu można było przedstawić
kompleksową charakterystykę lutowanych połączeń, a także przygotować najważniejsze założenia autorskiej procedury ich oceny za pomocą sztucznych sieci neuronowych (rozdz. 5). W celu wyboru najskuteczniejszych sieci eksperymentalnie zmieniano ich strukturę i parametry, w tym: 1) algorytmy uczenia (Levenberga–Marquardta, regularyzacji bayesowskiej, gradientu skalowania sprzężonego oraz Broydena–Fletchera–Goldfarba–Shanno), 2) liczbę neuronów ukrytych (6-30), funkcje aktywacji (liniową, logistyczną, tangens hiperboliczny i wykładniczą). Omówiono także możliwość stosowania opracowanych sieci w warunkach przemysłowych
SPIS TREŚCI
Streszczenie 4
Wprowadzenie 5
ROZDZIAŁ 1. PRZEGLĄD STANU WIEDZY 6
1.1. Znaczenie montażu w systemie produkcyjnym . 6
1.2. Wymienniki ciepła i warunki ich pracy . 8
1.3. Połączenia lutowane i technologie lutowania samochodowych wymienników ciepła 11
1.4. Istota kontroli procesów wytwarzania . 24
1.5. Sztuczne sieci neuronowe do oceny procesów wytwarzania . 32
1.6. Wnioski z przeglądu stanu wiedzy 38
ROZDZIAŁ 2.UZASADNIENIE TEMATU, TEZA, CEL, ZAKRES PRACY 40
ROZDZIAŁ 3. METODYKA BADAŃ 43
3.1. Przedmiot badań 43
3.2. Sposób wykonania połączeń lutowanych 44
3.3. Metody badań 45
3.3.1. Mikroskopia świetlna, skaningowa mikroskopia elektronowa i spektroskopia rentgenowska z dyspersją energii EDS 46
3.3.2. Nanoindentacja 46
3.3.3. Potencjodynamiczna polaryzacja elektrochemiczna i badania korozyjne w mgle solnej . 47
3.3.4. Współrzędnościowa technika pomiarowa, trójwymiarowe skanowanie optyczne, tomografia komputerowa 49
3.3.5. Badania szczelności 50
3.3.6. Badania wytrzymałości na szoki cieplne, drgania i rozrywanie 51
ROZDZIAŁ 4. WYNIKI BADAŃ LUTOWANYCH POŁĄCZEŃ W SAMOCHODOWYCH WYMIENNIKACH CIEPŁA I ICH ANALIZA 53
4.1. Wyniki oceny materiałowejlutowanych połączeń w samochodowych wymiennikach ciepła i jej analiza 53
4.2. Wyniki oceny stabilności procesu lutowania samochodowych chłodnic cieczy 82
ROZDZIAŁ 5. AUTORSKA PROCEDURA OCENY LUTOWANYCH POŁĄCZEŃ W SAMOCHODOWYCH WYMIENNIKACH CIEPŁA ZA POMOCĄ SZTUCZNYCH SIECI NEURONOWYCH 89
5.1. Założenia oceny lutowanych połączeń w samochodowych wymiennikach ciepła za pomocą sztucznych sieci neuronowych 89
5.2. Opracowanie procedury oceny lutowanych połączeń w samochodowych wymiennikach ciepła za pomocą sztucznych sieci neuronowych 90
5.3. Sprawdzenie procedury oceny lutowanych połączeń w warunkach przemysłowych 122
ROZDZIAŁ 6. PODSUMOWANIE I WNIOSKI 126
ROZDZIAŁ 7. BIBLIOGRAFIA 129
ABSTRACT 139
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.