OD INŻYNIERA DO MENEDŻERA TAJNIKI ZESPOŁÓW TECHNICZNYCH

53.10

Na stanie

Zarządzanie grupą ludzi nie jest proste w żadnej branży. Trzeba sporego wysiłku, wiedzy i doświadczenia, aby z kilku czy kilkunastu osób o różnych charakterach stworzyć prawdziwy zespół, który wspólnie będzie podążał do celu i rozwiązywał problemy. Zarządzanie pracą inżynierską jest szczególnym wyzwaniem — lider inżynier musi mieć zarówno kompetencje przywódcze, jak i wiedzę techniczną. Wiele świetnie rokujących projektów poniosło spektakularną porażkę tylko dlatego, że zabrakło menedżera technicznego o odpowiednich umiejętnościach.

Niezależnie od tego, czy jesteś osobą kierującą dużym zespołem, początkującym menedżerem, czy inżynierem czuwającym nad pracą stażysty, znajdziesz w tej książce sporo praktycznych rad, które pomogą Ci w przezwyciężeniu problemów typowych dla zespołów inżynierskich. Znalazły się tu informacje dotyczące mentoringu, wdrażania nowych pracowników, pracy liderów technicznych, kierowników i menedżerów zarządzających wieloma zespołami. Opisano metody radzenia sobie z konfliktami i neutralizowania czynników osłabiających spójność zespołu. Nie zabrakło również praktycznych wskazówek dotyczących zarządzania czasem, delegowania zadań i oceny ich realizacji, a także kreowania strategii firmy i budowania jej kultury.

W tej książce:

  • Podstawowe zasady kierowania zespołem
  • Ogólne zasady zarządzania projektami
  • Ocena kondycji zespołu i korekta jego dysfunkcji
  • Tajniki zarządzania menedżerami
  • Kreowanie ścieżek awansu swoich podwładnych

Spis treści

Podziękowania (13)

Wprowadzenie (15)

  • Jak czytać tę książkę? (17)

1. Podstawy zarządzania (19)

  • Czego oczekiwać od menedżera? (19)
    • Spotkania jeden na jeden (20)
    • Informacje zwrotne i wskazówki robocze (22)
    • Szkolenie i rozwój zawodowy (24)
  • Zarządzanie od strony pracownika (27)
    • Refleksja nad oczekiwaniami (27)
    • Sam jesteś za siebie odpowiedzialny (28)
    • Menedżer też człowiek (29)
    • Mądrze wybieraj menedżerów (30)
  • Ocena własnego doświadczenia (31)

2. Mentoring (33)

  • Znaczenie mentoringu dla młodszych stażem członków zespołu (33)
  • W roli mentora (34)
    • Mentor dla stażysty (35)
    • Mentor dla nowego pracownika (40)
    • Mentoring techniczny bądź zawodowy (43)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: techniczny samiec alfa (45)
  • Wskazówki dla menedżera nadzorującego pracę mentora (47)
  • Wnioski dla mentora (51)
    • Wykazuj zainteresowanie i zachowaj otwarty umysł (51)
    • Słuchaj podopiecznego i mów jego językiem (52)
    • Nawiązuj kontakty (52)
  • Ocena własnego doświadczenia (53)

3. Lider techniczny (55)

  • Dziwna sztuczka znana każdemu świetnemu liderowi technicznemu (60)
  • Podstawowe informacje o pracy lidera technicznego (61)
    • Główne role lidera technicznego (62)
  • Zarządzanie projektami (65)
  • Zarządzanie projektem (70)
  • Decyzja: kariera techniczna czy menedżerska? (73)
    • Wyobrażenia na temat życia starszego specjalisty (73)
    • Prawdziwe życie starszego specjalisty (74)
    • Wyobrażenia na temat życia menedżera (76)
    • Prawdziwe życie menedżera (77)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: car procesu (79)
  • Przepis na świetnego lidera technicznego (81)
    • Rozumie architekturę (81)
    • Potrafi grać zespołowo (81)
    • Przewodzi przy podejmowaniu decyzji technicznych (82)
    • Sprawnie się komunikuje (82)
  • Ocena własnego doświadczenia (83)

4. Zarządzanie ludźmi (85)

  • Podwaliny pod dobre relacje z nowym podwładnym (86)
    • Szacunek i porozumienie (86)
    • Plan na 30/60/90 dni (88)
    • Aktualizacja dokumentacji jako źródło motywacji do zaangażowania (88)
    • Informacja o stylu pracy i oczekiwaniach (89)
    • Informacje zwrotne od nowego pracownika (89)
  • Komunikacja z zespołem (90)
    • Regularne spotkania 1-1 (90)
    • Planowanie spotkań 1-1 (90)
    • Dostosowywanie spotkań 1-1 do indywidualnych potrzeb (91)
  • Różne style spotkań w formule 1-1 (92)
    • Spotkanie pod znakiem listy zadań do wykonania (92)
    • Spotkanie typu „co słychać?” (93)
    • Spotkania służące przekazywaniu informacji zwrotnych (93)
    • Spotkania w sprawie postępów (94)
    • Spotkania zapoznawcze (95)
    • Mieszanka stylów (95)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: mikrozarządzanie i delegowanie zadań (96)
  • Praktyczne rady dotyczące skutecznego delegowania zadań (98)
    • Cele zespołu jako kryterium wyboru szczegółowych zagadnień wymagających uwagi (98)
    • Najpierw informacje z systemu, potem od ludzi (99)
    • Poziom zainteresowania zależny od stadium projektu (100)
    • Standardy dotyczące kodu i systemów (100)
    • Neutralny lub pozytywny stosunek do otwartości w zakresie przekazywania informacji – zarówno dobrych, jak i złych (101)
  • Stwarzanie warunków dla ciągłego przepływu informacji zwrotnych (102)
  • Oceny wyników (105)
    • Opracowywanie i przekazywanie oceny wyników (106)
  • Wspieranie karier (111)
  • Wyzwania: jak zwolnić kogoś, kto sobie nie radzi? (114)
  • Ocena własnego doświadczenia (118)

5. Zarządzanie zespołem (121)

  • Zachowanie kompetencji technicznych (123)
  • Rozwiązywanie problemów dysfunkcyjnego zespołu ? kwestie podstawowe (126)
    • Brak wyników (126)
    • Ludzkie przywary (127)
    • Niezadowolenie wynikające z przepracowania (128)
    • Problemy ze współpracą (129)
  • Tarcza ochronna (131)
  • Nakierowanie na dobrą decyzję (133)
    • Kultura zespołowa oparta na danych (133)
    • Wysiłek produktowy (134)
    • Spojrzenie w przyszłość (134)
    • Analiza skutków decyzji i projektów (135)
    • Analiza retrospektywna procesów i codziennego funkcjonowania (135)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: unikanie konfliktów a łagodzenie konfliktów (135)
    • Konflikt – co robić, a czego nie robić? (137)
  • Wyzwania: czynniki szkodliwe dla spójności zespołu (140)
    • Genialny palant (141)
    • Tajniak (143)
    • Pracownik okazujący brak szacunku (144)
  • Zaawansowane zarządzanie projektami (144)
    • Ogólne zasady zarządzania projektami (145)
  • Ocena własnego doświadczenia (149)

6. Zarządzanie wieloma zespołami (151)

  • Zarządzanie czasem: co jest tak naprawdę ważne? (156)
  • Decydowanie i delegowanie (161)
    • Delegować należy zadania proste i częste (163)
    • Samodzielnie należy wykonywać zadania proste i nieczęste (163)
    • Zadania złożone i nieczęste należy wykorzystać jako materiał szkoleniowy dla przyszłych liderów (163)
    • Zadania złożone i częste należy delegować, aby zespół mógł się rozwijać (164)
  • Wyzwania: jak powiedzieć „nie”? (166)
    • „Tak, z tym że…” (167)
    • Definiuj politykę (167)
    • „Pomóż mi powiedzieć >>tak<<” (168)
    • Argument budżetowy (168)
    • Praca zespołowa (169)
    • Nie wykręcaj się (169)
  • Kwestie techniczne niezwiązane z kodem (171)
  • Ocena kondycji zespołu programistycznego (172)
    • Częstotliwość wersji (172)
    • Częstotliwość aktualizowania kodu (174)
    • Częstotliwość zdarzeń kryzysowych (175)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: my kontra oni a gracz zespołowy (177)
  • Cnoty lenistwa i niecierpliwości (180)
  • Ocena własnego doświadczenia (182)

7. Zarządzanie menedżerami (185)

  • Spotkania z podwładnymi podwładnych (189)
  • Odpowiedzialność menedżera (192)
  • Dobry menedżer, zły menedżer: zadowolić wszystkich (195)
  • Zarządzanie początkującymi menedżerami (199)
  • Zarządzanie doświadczonymi menedżerami (203)
  • Zatrudnianie menedżerów (205)
  • Usuwanie błędów w dysfunkcyjnej organizacji (211)
    • Hipotezy (212)
    • Analiza danych (213)
    • Obserwacje dotyczące zespołu (213)
    • Pytania (214)
    • Ocena dynamiki zespołu (215)
    • Aktywna pomoc (215)
    • Ciekawość (216)
  • Konkretne oczekiwania i terminowa realizacja (216)
  • Wyzwania: niepewność dotycząca mapy drogowej (219)
    • Strategie postępowania z czynnikiem niepewności (220)
  • Na bieżąco z kwestiami technicznymi (222)
    • Nadzór nad inwestycjami technicznymi (223)
    • Trafne pytania (223)
    • Analiza i omówienie kompromisów inżynierskich i biznesowych (223)
    • Konkretne oczekiwania (224)
    • Doświadczenie jako klucz do instynktownej oceny (225)
  • Ocena własnych doświadczeń (226)

8. Pierwsza liga (229)

  • Modele myślenia o przywództwie wyższego szczebla (232)
  • Czym się zajmuje wiceprezes do spraw projektów technologicznych? (235)
  • Czym się zajmuje dyrektor techniczny? (238)
  • Zmieniające się priorytety (243)
  • Definiowanie strategii (246)
    • Gromadzenie danych na dużą skalę (247)
    • Zestawienie odkryć i pomysłów (247)
    • Potencjalne kierunki strategiczne (248)
    • Dopasowanie komunikatu do stylu typowego dla zarządu (248)
  • Wyzwania: jak przekazywać złe wieści? (250)
  • Współpracownicy odpowiedzialni za inne obszary (254)
  • Echo (257)
  • Strach rządzi, zaufanie wskazuje drogę (260)
    • Korygowanie kultury strachu (261)
  • Gwiazda Polarna (264)
  • Zalecana lektura (266)
  • Ocena własnego doświadczenia (267)

9. Tworzenie kultury (269)

  • Ocena własnej roli (275)
  • Tworzenie kultury (279)
  • Podstawowe wartości w praktyce (281)
  • Tworzenie polityki kulturowej (284)
  • Tworzenie opisu ścieżki awansu zawodowego (287)
  • Zespół interdyscyplinarny (293)
    • Struktura zespołów interdyscyplinarnych (295)
  • Kształtowanie procesów inżynierskich (297)
  • Rada praktyczna: proces decyzyjny bez czynnika osobowego (299)
    • Inspekcja kodu (299)
    • Analizy poawaryjne (300)
    • Ocena architektury (301)
  • Ocena własnego doświadczenia (303)

Podsumowanie (305)

Skorowidz (307)

Autor

ISBN

978-83-283-3899-9

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „OD INŻYNIERA DO MENEDŻERA TAJNIKI ZESPOŁÓW TECHNICZNYCH”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *