Opis
Odbiorcy: diagności stacji kontroli pojazdów i kandydaci na diagnostów, uczniowie techników i szkół branżowych II stopnia zgodnie z podstawą programową 2019 kształcący się w zawodzie technika pojazdów samochodowych oraz uczestnicy kursów zawodowych w zakresie jednostki efektów kształcenia MOT.06.6 (Przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych), jak również przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów.
Spis treści
-
- 1. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy 7
-
- 2. Przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów 12
-
- 2.1. System badań technicznych pojazdów 12
-
- 2.1.1. System badań technicznych pojazdów w Unii Europejskiej 12
-
- 2.1.2. System badań technicznych pojazdów w Polsce 13
-
- 2.2. Rodzaje badań technicznych 16
-
- 2.3. Terminy badań technicznych 17
-
- 2.4. Istota i zakres badań technicznych 17
-
- 2.5. Wymagania dotyczące diagnostów 21
-
- 2.6. Postępowanie diagnosty 22
-
- 3. Stacje kontroli pojazdów 26
-
- 3.1. Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji 26
-
- 3.2. Rodzaje i uprawnienia stacji kontroli pojazdów 27
-
- 3.3. Wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów 29
-
- 3.3.1. Wymagania ogólne 29
-
- 3.3.2. Stanowisko kontrolne 30
-
- 3.4. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe 34
-
- 3.5. Stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych 36
-
- 4. Identyfikacja pojazdu 37
-
- 4.1. Międzynarodowy system identyfikacji pojazdów 37
-
- 4.1.1. Numer identyfikacyjny pojazdu VIN 37
-
- 4.1.2. Wykonanie i usytuowanie oznaczeń identyfikacyjnych 41
-
- 4.1.3. Ocena autentyczności numerów identyfikacyjnych 42
-
- 4.1.4. Rozkodowanie numerów identyfikacyjnych pojazdów 43
-
- 4.2. Numer nadwozia, podwozia lub ramy 44
-
- 4.3. Tabliczka znamionowa producenta 45
-
- 4.4. Oznakowanie ogumienia i obręczy 47
-
- 5. Ogólna kontrola stanu technicznego podwozia i nadwozia 52
-
- 5.1. Kontrola organoleptyczna wybranych układów podwozia 52
-
- 5.1.1. Układ napędowy 52
-
- 5.1.2. Układ jezdny 53
-
- 5.1.3. Układ zawieszenia 54
-
- 5.1.4. Układ kierowniczy 57
-
- 5.2. Badanie układów podwozia na liniach diagnostycznych 61
-
- 5.2.1. Linie do diagnozowania samochodów osobowych 62
-
- 5.2.2. Uniwersalne linie diagnostyczne 68
-
- 5.2.3. Linie do diagnozowania pojazdów ciężarowych 73
-
- 5.2.4. Kierunki rozwoju linii diagnostycznych 75
-
- 5.3. Kontrola stanu technicznego nadwozia 78
-
- 5.3.1. Ogólna ocena stanu technicznego nadwozia 78
-
- 5.3.2. Kontrola szyb samochodowych 80
-
- 6. Badanie stanu technicznego układów hamulcowych 83
-
- 6.1. Wymagania eksploatacyjne 83
-
- 6.2. Warunki zdatności technicznej 84
-
- 6.3. Metody diagnozowania układów hamulcowych 85
-
- 6.3.1. Układy hamulcowe sterowane hydraulicznie 85
-
- 6.3.2. Układy hamulcowe sterowane pneumatycznie 87
-
- 6.4. Badanie skuteczności i równomierności działania hamulców 89
-
- 6.5. Urządzenia do diagnozowania układów hamulcowych 95
-
- 7. Diagnozowanie oświetlenia zewnętrznego 102
-
- 7.1. Wymagania prawne 102
-
- 7.2. Parametry diagnostyczne świateł 108
-
- 7.3. Metody diagnozowania 109
-
- 7.4. Urządzenia diagnostyczne 110
-
- 7.4.1. Przyrządy optyczne (fotometryczne) 110
-
- 7.4.2. Przyrządy komputerowe (z kamerami) 112
-
- 7.5. Ocena stanu technicznego instalacji elektrycznej 116
-
- 8. Badanie układów związanych z ochroną środowiska 117
-
- 8.1. Analiza spalin 117
-
- 8.1.1. Uwarunkowania prawne 117
-
- 8.1.2. Zadania, działanie i budowa analizatorów spalin 118
-
- 8.1.3. Pomiar prędkości obrotowej i temperatury oleju silnikowego 121
-
- 8.2. Kontrola składu spalin w pojazdach z systemem OBD 122
-
- 8.2.1. Diagnostyka pokładowa OBD II/EOBD 122
-
- 8.2.2. Procedura badań pojazdów z systemem OBD 125
-
- 8.3. Analiza spalin silników motocyklowych 130
-
- 8.4. Pomiar zadymienia spalin 132
-
- 8.4.1. Kontrola spalin silników o zapłonie samoczynnym 133
-
- 8.4.2. Zasada działania i budowa dymomierzy 133
-
- 8.5. Ocena hałasu zewnętrznego pojazdu 138
-
- 9. Badanie pojazdu z urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu 142
-
- 9.1. Rola i zadania dozoru technicznego 142
-
- 9.2. Akty prawne dotyczące dozoru technicznego 144
-
- 9.3. Urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu 144
-
- 9.4. Urządzenia ciśnieniowe podlegające dozorowi technicznemu 147
-
- 9.5. Badanie techniczne pojazdu z urządzeniem dozorowym 147
-
- 10. Badanie pojazdu zabytkowego 151
-
- 10.1. Akty prawne związane z pojazdami zabytkowymi 151
-
- 10.2. Istota i zakres badania pojazdu zabytkowego 153
-
- 11. Odczyt wskazań drogomierza 157
-
- 12. Rodzaje i zakres badań dodatkowych 159
-
- 12.1. Rodzaje dodatkowych badań technicznych 159
-
- 12.2. Zakres badań dodatkowych 160
-
- 13. Badanie techniczne autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h 164
-
- 13.1. Ogólny układ konstrukcyjny pojazdu samochodowego 164
-
- 13.2. Urządzenia automatycznej regulacji układami ruchu pojazdu 165
-
- 13.3. Wybrane urządzenia elektroniczne wspomagające kierowcę 166
-
- 13.3.1. Urządzenie przeciwblokujące ABS 166
-
- 13.3.2. Urządzenie przeciwpoślizgowe ASR 169
-
- 13.3.3. Układ stabilizacji toru jazdy ESP 171
-
- 13.4. Układy hamowania długotrwałego (zwalniacze) 173
-
- 13.4.1. Hamulce (zwalniacze) silnikowe 173
-
- 13.4.2. Zwalniacze podwoziowe (retardery) 175
-
- 13.5. Ogranicznik prędkości 179
-
- 13.6. Klasy autobusów 181
-
- 13.7. Warunki dodatkowe dla autobusu 181
-
- 13.8. Zakres i sposób przeprowadzania badania 186
-
- 14. Badanie techniczne pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych 189
-
- 14.1. Podstawowe pojęcia i definicje 189
-
- 14.2. Obowiązujące akty prawne 192
-
- 14.3. Pojazdy wymagające dodatkowych badań technicznych 194
-
- 14.3.1. Pojazdy typu EX/II, EX/III i MEMU 195
-
- 14.3.2. Pojazdy do przewozu w cysternach typu FL i AT 196
-
- 14.4. Dodatkowe wymagania konstrukcyjne dla pojazdów 198
-
- 14.5. Oznakowanie pojazdów 202
-
- 14.5.1. Tablice ostrzegawcze 203
-
- 14.5.2. Nalepki ostrzegawcze 204
-
- 14.6. Wyposażenie dodatkowe pojazdów 206
-
- 14.6.1. Gaśnice 206
-
- 14.6.2. Wyposażenie awaryjne 207
-
- 14.7. Zakres i sposób przeprowadzania badania 209
-
- 15. Badanie techniczne pojazdów przystosowanych do zasilania gazem 211
-
- 15.1. Właściwości paliw gazowych i silników zasilanych gazem 211
-
- 15.2. Stanowisko kontrolne i zasady bezpieczeństwa 213
-
- 15.3. Budowa i zasada działania instalacji gazowej 214
-
- 15.3.1. Klasyczny system zasilania gazem 214
-
- 15.3.2. System zasilania nadciśnieniowego 216
-
- 15.3.3. System wtrysku gazu ciekłego 217
-
- 15.4. Przepisy dotyczące pojazdów z instalacją gazową 219
-
- 15.4.1. Wymagane warunki techniczne 219
-
- 15.4.2. Zakres i sposób badania 226
-
- 15.5. Identyfikacja elementów instalacji zasilania gazem 229
-
- 15.5.1. Obowiązkowe i dopuszczalne elementy instalacji gazowej 229
-
- 15.5.2. Cele homologacji 230
-
- 15.6. Zasady wykonywania badania instalacji gazowej 233
-
- 15.7. Przyrządy do badania instalacji gazowej 236
-
- 16. Badanie techniczne pojazdów hybrydowych i elektrycznych 239
-
- 16.1. Pojazdy o napędzie hybrydowym 239
-
- 16.2. Pojazdy o napędzie elektrycznym 240
-
- 16.2.1. Pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym 241
-
- 16.2.2. Pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi 243
-
- 16.3. Badanie techniczne samochodów o napędzie hybrydowym i elektrycznym 244
-
- 16.3.1. Identyfikacja pojazdu 245
-
- 16.3.2. Ogólna ocena stanu napędu hybrydowego/elektrycznego 247
-
- 16.3.3. Weryfikacja stanu połączeń elektrycznych 247
-
- 16.3.4. Ocena stanu zespołów 248
-
- 16.3.5. Kontrola działania napędu podczas jazdy 250
-
- 16.4. Zasady bezpieczeństwa podczas badania technicznego 251
-
- 17. Badanie techniczne pojazdów skierowanych i po zmianach konstrukcyjnych 253
-
- 17.1. Pomiar skuteczności tłumienia drgań zawieszenia 253
-
- 17.2. Pomiar ustawienia kół i osi w pojazdach o dmc do 3,5 t 258
-
- 17.2.1. Urządzenia komputerowe z elektronicznymi głowicami pomiarowymi 261
-
- 17.2.2. Urządzenia komputerowe z głowicami pasywnymi 263
-
- 17.3. Pomiar ustawienia kół i osi w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t 267
-
- 17.4. Przebieg kontroli ustawienia kół i osi pojazdu 273
-
- 17.5. Dokument identyfikacyjny pojazdu 275
-
- 17.6. Badanie dodatkowe pojazdu po zmianach konstrukcyjnych 279
-
- 17.6.1. Badanie i opis zmian dokonanych w pojeździe 280
-
- 17.6.2. Wybrane przypadki zmian konstrukcyjnych pojazdu 281
-
- 17.7. Rola i zadania rzeczoznawcy samochodowego 284
-
- 18. Wybrane rodzaje badań dodatkowych 287
-
- 18.1. Sprawdzanie urządzeń sprzęgających 287
-
- 18.1.1. Klasy urządzeń sprzęgających 287
-
- 18.1.2. Oznakowanie i parametry sprzęgów 288
-
- 18.1.3. Wymagania europejskie dla urządzeń sprzęgających 290
-
- 18.1.4. Przepisy polskie dotyczące urządzeń sprzęgających 295
-
- 18.1.5. Kontrola urządzeń sprzęgających 296
-
- 18.2. Badanie dodatkowe taksówki 302
-
- 18.3. Badanie dodatkowe pojazdu uprzywilejowanego 303
-
- 18.4. Badanie dodatkowe pojazdu do nauki jazdy i egzaminowania 306
-
- 18.5. Badania dodatkowe tzw. podatkowe 308
-
- 18.6. Badanie dodatkowe pojazdu z blokadą alkoholową 310
-
- 18.7. Badanie dodatkowe potwierdzające spełnienie wymagań technicznych dotyczących transportu międzynarodowego 311
-
- Literatura 314
O autorach / z książki
Dr inż. Kazimierz Sitek
Dr inż. Kazimierz Sitek jest absolwentem Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie (1974). Stopień doktora nauk technicznych uzyskał na Wydziale Mechanicznym WAT (1983). Pracował na stanowiskach eksploatacyjnych w jednostkach wojskowych oraz na stanowiskach dydaktycznych i naukowych w wojskowym szkolnictwie technicznym (Wyższa Oficerska Szkoła Samochodowa i Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile). Jego zainteresowania naukowe i zawodowe dotyczą m.in.: badań procesów napełniania cylindrów silników spalinowych, badań stanowiskowych i trakcyjnych pojazdów samochodowych oraz eksploatacji i diagnostyki pojazdów mechanicznych, w szczególności układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Specjalizuje się w zakresie badań pojazdów samochodowych na liniach diagnostycznych. Wieloletni kierownik stacji kontroli pojazdów i organizator szkolenia diagnostów w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Zagraniczny staż naukowo-dydaktyczny: Offieziershochschule der Landstreitkräfte (1988, Löbau).
W latach 2001–2008 pracował w przemyśle na stanowisku starszego specjalisty ds. diagnostyki (Unimetal, Złotów). Od 2002 roku pełni obowiązki starszego specjalisty ds. szkolenia i wykładowcy (WORD, Piła). Obecnie zajmuje się zagadnieniami eksploatacji i diagnostyki pojazdów samochodowych oraz problemami transportu drogowego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne na kursach: przedsiębiorców i kierowców wykonujących transport drogowy osób i rzeczy (kwalifikacja wstępna, szkolenia okresowe, ADR, certyfikat kompetencji zawodowych, użytkowanie tachografów cyfrowych), kandydatów na egzaminatorów i instruktorów nauki jazdy oraz kandydatów na diagnostów. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Technicznej. Posiada uprawnienia rzeczoznawcy SIMP i do wykonywania badań technicznych pojazdów. Jest autorem lub współautorem ponad 200 publikacji w czasopismach naukowo-technicznych i materiałach konferencyjnych oraz 15 publikacji książkowych.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.