Praktyczny podręcznik zawierający najważniejsze zagadnienia dotyczące struktury systemu nagłośnienia z uwzględnieniem modułów ujmowania sygnałów na scenie, kontroli sygnału, wzmocnienia i monitorowania sceny, mikrofonów i podstawowych technik mikrofonowych, głośników i systemów głośnikowych, procesorów dynamicznych i ich wykorzystania, monitorowania sceny, efektów specjalnych (pogłosowych, echa i innych), procesorów głośnikowych, taktyki nagłośnienia koncertowego, zawartości listy kontrolnej, riderów i poszczególnych elementów dokumentacji koncertowej, urządzeń pomocniczych wykorzystywanych w praktyce nagłośnienia, strojenia systemów nagłośnieniowych oraz zaleceń co do eksploatacji sprzętu nagłośnieniowego.
Odbiorcy: elektroakustycy estradowi, inżynierowie dźwięku, technicy realizacji nagłośnień oraz studenci i uczniowie kształcący się w zawodzie technika realizacji nagłośnień.
Spis treści
Od autora 9
1. Zarys rozwoju elektroakustyki 13
2. Struktura systemu nagłośnieniowego 33
-
- 2.1. Moduł ujmowania sygnałów na scenie 33
- 2.2. Moduł kontroli sygnału 35
- 2.3. Moduł mocy – końcówki mocy i zestawy głośnikowe 42
- 2.4. Moduł monitorowania sceny 44
3. Mikrofony i podstawowe techniki mikrofonowe 47
-
- 3.1. Wiadomości wstępne 47
- 3.2. Podział mikrofonów według sposobu generowania sygnału 48
- 3.2.1. Mikrofony dynamiczne 48
- 3.2.2. Mikrofony pojemnościowe 54
- 3.2.3. Mikrofony wstęgowe 58
- 3.3. Podział mikrofonów według charakterystyki kierunkowej 61
- 3.4. Funkcjonalny podział mikrofonów 65
- 3.4.1. Mikrofony wokalne 65
- 3.4.2. Mikrofony perkusyjne 68
- 3.4.3. Mikrofony instrumentalne 78
- 3.4.4. Mikrofony wiszące 83
- 3.4.5. Mikrofony pomiarowe 85
- 3.4.6. Mikrofony płaszczyzny ograniczającej 86
- 3.4.7. Mikrofony kontaktowe 89
- 3.4.8. Mikrofony węglowe 90
- 3.4.9. Mikrofony bezprzewodowe 91
4. Głośniki i systemy głośnikowe 93
- 4.1. Historyczna konstrukcja głośnika 94
- 4.2. Typy głośników 96
- 4.2.1. Głośniki dynamiczne 96
- 4.2.2. Głośniki piezoelektryczne 98
- 4.2.3. Głośniki planarne 99
- 4.2.4. Głośniki koncentryczne 101
- 4.2.5. Głośniki z silnikami liniowymi 102
- 4.3. Parametry głośników 104
- 4.3.1. Parametry geometryczne 104
- 4.3.2. Parametry elektromechaniczne 104
- 4.3.3. Parametry akustyczne 104
- 4.3.4. Parametry opisujące zachowanie się głośnika w obudowie 105
- 4.4. Obudowy głośnikowe i ich zadania 106
- 4.4.1. Odgroda 106
- 4.4.2. Obudowa zamknięta 107
-
- 4.4.3. Obudowa wentylowana
4.4.4. Obudowaband-pass 109
- 4.4.5. Obudowa tubowa 109
- 4.5. Współpraca wielu zestawów głośnikowych 112
- 4.5.1. Układy klasyczne 112
- 4.5.2. Układy jednopunktowe – pomysł na ideał 118
- 4.5.3. Systemy liniowe 120
- 4.5.4. Systemy sterowania kierunkiem wiązki 125
5. Procesory dynamiczne i ich kreatywne stosowanie (loudness war) 129
6. Monitorowanie sceny 145
- 6.1. Zasady ogólne 145
-
- 6.2. Monitory podłogowe typu
wedge 146
- 6.3. Monitory bliskiego pola na statywach 149
- 6.4. Monitory dla perkusistów (
drum fill 149
-
- Monitory ogólne dla całej sceny (
side fill) 151
- 6.6. Monitory słuchawkowe IEM (
in ear monitor 152
- 6.7. Metody realizacji monitorów scenicznych 153
- 6.7.1. Realizacja z konsolety głównej 153
- 6.7.2. Realizacja z konsolety monitorowej 154
- 6.7.3. Realizacja indywidualna monitorów przez wykonawców 160
- 6.7.4. Realizacja zdalna monitorów 162
- 6.8. Ograniczenia w realizacji monitorów 164
- 6.9. Praktyczne uwagi dotyczące monitorowania 166
- 6.10. Monitory na stanowisku realizatora FOH 168
7. Efekty specjalne FX – pogłosowe i inne 171
- 7.1. Pojęcia podstawowe 171
- 7.2. Efekty pogłosowe 172
- 7.3. Efekt echa 179
8. Procesory głośnikowe 185
-
- 8.1. Pasywne zwrotnice głośnikowe 185
- 8.2. Aktywne zwrotnice głośnikowe 187
- 8.3. Przykładowe procesory głośnikowe 191
- 8.3.1. Procesory głosnikowe małych systemów (Behringer DCX 2496) 191
- 8.3.2. Procesory głośnikowe dużych systemów (Oxford Dolby Lake, Galileo) 196
- 8.4. Integracja procesorów głośnikowych z programami do modelowania przestrzeni 199
- 8.5. Procesory głośnikowe rozproszone w końcówkach mocy 201
9. Taktyka nagłośnienia koncertowego (virtual soundcheck) 205
10. Lista kontrolna 209
12. Urządzenia pomocnicze w praktyce nagłośnienia 227
13. Strojenie systemów nagłośnieniowych RTA 255
14. Eksploatacja sprzętu nagłośnieniowego 261
- 14.1. Równomierność odległościowego pokrycia audytorium dźwiękiem 262
- 14.2. Równomierność horyzontalnego pokrycia audytorium dźwiękiem 265
- 14.3. Dobór mocy aparatury nagłośnieniowej 266
- 14.4. Głośność koncertowa 267
- 14.5. Równowaga barwowa w nagłośnieniu ‒ nieliniowa reakcja słuchu 269
- 14.6. Wrażliwość na głośność słuchaczy w różnym wieku 271
- 14.7. Zmęczenie słuchu i wpływ długotrwałej pracy ekipy na jakość nagłośnienia 272
- 14.8. Odmienność zachowania się w nagłośnieniu częstotliwości niskich i wysokich 273
- 14.9. Zasilanie systemu nagłośnieniowego 275
- 14.10. Problemy z filtrowaniem grzebieniowym 276
- 14.11. Konfiguracja wyjść systemu nagłośnieniowego 277
- 14.12. Ekipa – ludzie 278
Bibliografia 281
Słowniczek pojęć i osób 283
Tablica częstotliwości muzycznych oraz zestawienie prawidłowych połączeń w systemie złącz XLR, TRS i RCA
-
- (wkładka)
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.