ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI ORGANIZACJI

, ,

46.00

Na stanie

Zarządzanie bezpieczeństwem informacji organizacji
Autorzy: Jakub Kowalewski, Marian Kowalewski

Opis

W okresie cywilizacji informacyjnej oraz społeczeństwa informacyjnego w sposób masowy przetwarza się informację. Współcześnie znaczne ilości informacji przetwarzają różnorodne organizacje i stowarzyszenia zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i krajowym. Przetwarzane są także przez zwykłych obywateli. Informacja to wiedza o otaczającym nas świecie, występujących zjawiskach i istniejących procesach, które stymulują rozwój współczesnej rzeczywistości.
Prowadzone badania oraz praktyka wskazują, że informacja w cywilizacji informacyjnej (poza dobrem, jakie sobą niesie) stwarza również zagrożenia. Środowisko cyberprzestrzeni, w jakim jest głównie przetwarzana, sprzyja zagrożeniom informacji. Przykładem takiego stanu są rezultaty powszechnie stosowanego Internetu oraz różnorodnych sieci teleinformatycznych, które przetwarzają informacje w publicznych chmurach obliczeniowych. By przeciwdziałać temu niekorzystnemu zjawisku w przetwarzaniu informacji, w sieciach i systemach teleinformatycznych, stosuje się szereg różnorodnych metod i sposobów ochrony informacji, rozwiązań standaryzacyjnych i normalizacyjnych po uregulowania prawne włącznie.
Współcześnie występujące i dynamicznie rozwijające się zagrożenia informacji w cyberprzestrzeni, a także stosowane różnorodne rozwiązania ochrony przetwarzanej informacji wymagają działania uporządkowanego i sprzyjającego bezpieczeństwu informacji. Tego rodzaju działania realizowane są przez organizacje w ramach zarządzania bezpieczeństwem informacji. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji jest szczególnym sposobem kierowania zasobami osobowymi i materialnymi organizacji, których treścią jest zapewnienie ochrony przetwarzanej informacji w imię osiągania celów biznesowych tej organizacji. W swej istocie dotyczy modelowania i organizowania oraz wdrażania rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa informacji, kierowania i zarządzania procesami bezpieczeństwa informacji w celu przeciwdziałania zagrożeniom i zapewnienia jej poufności, integralności oraz dostępności.
Niniejsza monografia kierowana jest do osób zajmujących się zarządzaniem bezpieczeństwem informacji w różnych organizacjach, zajmujących się modelowaniem bezpieczeństwa informacji oraz tych osób, które zajmujących się ochroną informacji. Monografia kierowana jest do środowiska naukowego związanego z bezpieczeństwem informacji oraz studentów poznających i studiujących problemy z tym związane.

Spis treści
Wykaz skrótów i symboli 8
Wstęp11
1. Metodologiczne podstawy monografii13
1.1. Analiza stanu wiedzy 13
1.2. Uzasadnienie wyboru problemu naukowego 14
1.3. Problemy badawcze 15
1.4. Przedmiot badań 16
1.5. Cele badawcze 17
1.6. Hipotezy robocze 18
1.7. Metodyka i metody badawcze 19
1.8. Przyjęte założenia i ograniczenia 21
1.9. Zakres monografii22
2. Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem informacji organizacji25
2.1. Określenie informacji i bezpieczeństwa informacji organizacji25
2.2. Określenie i znaczenie zarządzania bezpieczeństwem informacji 29
2.3. Określenie i znaczenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji 31
3. Polityka bezpieczeństwa informacji w procesie zarządzania bezpieczeń-
stwem informacji organizacji33
3.1. Uwarunkowania modelowania polityki bezpieczeństwa informacji 34
3.1.1. Zagrożenia informacji i systemów teleinformatycznych organizacji35
3.1.2. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa informacji i systemy telein-
formatyczne organizacji51
3.1.3. Metody i sposoby ochrony informacji i systemów teleinformatycz-
nych organizacji59
3.1.4. Zasoby bezpieczeństwa informacji i systemów teleinformatycznych
organizacji 79
3.2. Proces i metodyka modelowania polityki bezpieczeństwa informacji88
3.2.1. Określenie potrzeb w zakresie bezpieczeństwa informacji 90
3.2.2. Określenie uwarunkowań i otoczenia bezpieczeństwa informacji91
3.2.3. Określenie funkcjonalności bezpieczeństwa informacji 97
3.2.4. Poszukiwanie i wybór właściwego rozwiązania bezpieczeństwa in-
formacji 98
6 Spis treści
3.2.5. Opracowanie rozwiązania bezpieczeństwa informacji 100
3.2.6. Wdrożenie rozwiązania bezpieczeństwa informacji 102
3.3. Modele i organizacja polityki bezpieczeństwa informacji w zarządzaniu
bezpieczeństwem organizacji 103
3.3.1. Polityka bezpieczeństwa informacji 103
3.3.2. Polityka ochrony danych osobowych 111
3.4. Funkcjonowanie polityki bezpieczeństwa informacji w procesie zarządza-
nia bezpieczeństwem informacji organizacji 113
4. Elementy i procesy zarządzania bezpieczeństwem informacji organizacji 115
4.1. Zasoby organizacji związane z przetwarzaniem i bezpieczeństwem infor-
macji 116
4.2. Zagrożenia i incydenty związane z bezpieczeństwem informacji 119
4.3. Podatność zasobów i następstwa niepożądanych incydentów 121
4.4. Kontrola dostępu122
4.5. Zabezpieczenia przed zagrożeniami124
4.6. Ograniczenia i zgodność w bezpieczeństwie informacji 126
4.7. Ryzyko i ryzyko szczątkowe127
4.8. Konfiguracja i zmiany129
4.9. Monitorowanie i audytowanie 130
4.10. Bezpieczna eksploatacja132
4.11. Bezpieczeństwo komunikacji 134
4.12. Relacje z dostawcami 135
4.13. Ciągłość działania138
4.14. Rozwój systemów bezpieczeństwa139
5. Proces zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji organizacji 140
5.1. Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie organizacji140
5.1.1. Proces zarządzania ryzykiem w organizacji 140
5.1.2. Ocena ryzyka 147
5.1.3. Techniki oceny ryzyka w organizacji156
5.2. Proces zarządzania ryzykiem w bezpieczeństwie informacji159
5.2.1. Ustanowienie kontekstu szacowania ryzyka bezpieczeństwa infor-
macji162
5.2.2. Szacowanie ryzyka w bezpieczeństwie informacji 168
5.2.3. Postępowanie z ryzykiem w bezpieczeństwie informacji 182
5.3. Akceptowanie ryzyka w bezpieczeństwie informacji185
5.4. Informowanie o ryzyku w bezpieczeństwie informacji 187
5.5. Monitorowanie i przegląd ryzyka w bezpieczeństwie informacji 188
5.6. Szacowanie ryzyka bezpieczeństwa informacji w praktyce189
5.6.1. Szacowanie ryzyka w bezpieczeństwie informacji według rozwią-
zań normalizacyjnych190
5.6.2. Szacowanie ryzyka bezpieczeństwa informacji w środowisku na-
ukowym 198
6. Audyt bezpieczeństwa informacji organizacji 207
6.1. Proces audytu bezpieczeństwa informacji organizacji 209
6.2. Metodyki i standardy prowadzenia audytu bezpieczeństwa informacji
organizacji 213
7 Spis treści
7. System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji organizacji224
7.1. Określenie i znaczenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Infor-
macji224
7.2. Model Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji226
7.3. Organizacja i funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem
Informacji 231
7.3.1. Ustanowienie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji232
7.3.2. Wdrożenie i eksploatacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem
Informacji233
7.3.3. Monitorowanie i przegląd System Zarządzania Bezpieczeństwem
Informacji233
7.3.4. Utrzymanie i doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem
Informacji234
8. Podstawy prawne i normalizacyjne zarządzania bezpieczeństwem infor-
macji236
8.1. Programy i akta prawne Unii Europejskiej237
8.2. Programy i akta prawne Rzeczypospolitej Polskiej 246
8.3. Dokumenty normalizacyjne dotyczące bezpieczeństwa i zarządzania bez-
pieczeństwem informacji 265
9. Praktyczne uwagi w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji organizacji 267
Zakończenie284
Bibliografia 286
Załączniki292
Spis tabel i rysunków314
11 Wstęp
Wstęp
W okresie cywilizacji informacyjnej oraz społeczeństwa informacyjne-
go w sposób masowy przetwarza się informację. Współcześnie znaczne
ilości informacji przetwarzają różnorodne organizacje i stowarzyszenia
zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i krajowym. Przetwarzane
są także przez zwykłych obywateli. Informacja to wiedza o otaczającym
nas świecie, występujących zjawiskach i istniejących procesach, które
stymulują rozwój współczesnej rzeczywistości.
Prowadzone badania oraz praktyka wskazują, że informacja w cywi-
lizacji informacyjnej (poza dobrem, jakie sobą niesie) stwarza również
zagrożenia. Środowisko cyberprzestrzeni, w jakim jest głównie prze-
twarzana, sprzyja zagrożeniom informacji. Przykładem takiego stanu
są rezultaty powszechnie stosowanego Internetu oraz różnorodnych sie-
ci teleinformatycznych, które przetwarzają informacje w publicznych
chmurach obliczeniowych. By przeciwdziałać temu niekorzystnemu
zjawisku w przetwarzaniu informacji, w sieciach i systemach teleinfor-
matycznych, stosuje się szereg różnorodnych metod i sposobów ochrony
informacji, rozwiązań standaryzacyjnych i normalizacyjnych po uregu-
lowania prawne włącznie.
Współcześnie występujące i dynamicznie rozwijające się zagrożenia
informacji w cyberprzestrzeni, a także stosowane różnorodne rozwią-
zania ochrony przetwarzanej informacji wymagają działania uporząd-
kowanego i sprzyjającego bezpieczeństwu informacji. Tego rodzaju
działania realizowane są przez organizacje w ramach zarządzania bez-
pieczeństwem informacji. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji jest
szczególnym sposobem kierowania zasobami osobowymi i materialny-
mi organizacji, których treścią jest zapewnienie ochrony przetwarzanej
informacji w imię osiągania celów biznesowych tej organizacji. W swej
istocie dotyczy modelowania i organizowania oraz wdrażania rozwiązań
12 Wstęp
z zakresu bezpieczeństwa informacji, kierowania i zarządzania proce-
sami bezpieczeństwa informacji w celu przeciwdziałania zagrożeniom
i zapewnienia jej poufności, integralności oraz dostępności.
Niniejsza monografia kierowana jest do osób zajmujących się zarzą-
dzaniem bezpieczeństwem informacji w różnych organizacjach, zajmu-
jących się modelowaniem bezpieczeństwa informacji oraz tych osób,
które zajmujących się ochroną informacji. Monografia kierowana jest do
środowiska naukowego związanego z bezpieczeństwem informacji oraz
studentów poznających i studiujących problemy z tym związane.


			
Autor

ISBN

978-83-8156-673-5

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI ORGANIZACJI”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *