Promocja!

MECHATRONICZNE SYSTEMY POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

,

Original price was: 199.00zł.Current price is: 189.00zł.

Na stanie

Mechatroniczne systemy pojazdów samochodowych

Autor: Herner Anton , Riehl Hans-Jürgen

Podręcznik fachowy, odzwierciedlający współczesny stan rozwoju techniki motoryzacyjnej, zaprezentowany w przystępny sposób, uwzględniający aspekty praktyczne. Zawiera podstawy budowy i działania oraz wskazówki dotyczące obsługi podzespołów, zespołów i układów wchodzących w skład mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych. Stanowi kompleksowe kompendium wiedzy, bardzo bogato zilustrowane najnowszymi rozwiązaniami wykorzystywanymi we współczesnych pojazdach samochodowych.
Jest napisanym od nowa znacznie rozszerzonym odpowiednikiem wielokrotnie wznawianej przez WKŁ (15 wydań) książki tych samych autorów pt. „Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych”, wzbogaconym m.in. o pokładowe sieci elektryczne i zarządzanie energią elektryczną, napędy elektryczne i zelektryfikowane, zintegrowane układy informacyjne i wspomagające kieroowcę oraz jazdę autonomiczną.
Odbiorcy: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie techników i szkół branżowych I i II stopnia o profilu samochodowym i pokrewnych oraz wszyscy zainteresowani elektrycznymi i elektronicznymi układami współczesnych pojazdów samochodowych.

Spis treści
Wstęp
1. PODSTAWOWE POJĘCIA ELEKTRYCZNE
1.1. Budowa atomu
1.2. Napięcie
1.3. Prąd
1.4. Rezystancja
1.5. Możliwości wytwarzania napięcia
1.6. Skutki działania prądu elektrycznego
1.7. Zasady bezpieczeństwa
1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
1.7.2. Uszkodzenie nerwów
1.7.3. Oślepienie
1.7.4. Oparzenie
1.7.5. Uderzenia i przecięcia
1.7.6. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem
1.8. Rodzaje napięcia
2. SCHEMATY POŁĄCZEŃ ELEKTRYCZNYCH
2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
2.2. Symbole graficzne
2.3. Schematy połączeń
2.3.1. Podział schematów połączeń
2.3.2. Schemat ideowy
2.3.3. Rozróżnienie pod względem rozmieszczenia symboli graficznych
2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
2.5. Oznaczenia zacisków na schematach połączeń elektrycznych
2.6. Kolory przewodów na schematach połączeń elektrycznych
2.7. Schemat montażowy
2.8. Analiza schematów połączeń elektrycznych
2.9. Architektura układów elektrycznych współczesnych samochodów
2.10. Miejsce zamontowania elementów w samochodzie
3. POMIARY MIERNIKIEM UNIWERSALNYM
3.1. Rodzaje mierników uniwersalnych
3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych
3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych
3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych
3.4.1. Uniwersalne mierniki analogowe
3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe
3.4.3. Wielokrotności i podwielokrotności jednostek
3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza
3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza
3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji
3.8. Pomiary bardzo małych i bardzo dużych rezystancji
3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek
4. PODSTAWY ELEKTROTECHNIKI
4.1. Prawo Ohma
4.2. Mechaniczna praca, energia i moc
4.3. Elektryczna praca, energia i moc
4.4. Straty napięcia
4.4.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym
4.4.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym
4.4.3. Wpływ dodatkowych odbiorników na spadek napięcia w przewodach doprowadzających
4.5. Rezystywność przewodnika
4.6. Połączenia szeregowe i równoległe
4.6.1. Połączenie szeregowe
4.6.2. Połączenie równoległe
4.6.3. Podsumowanie
4.7. Obwody mieszane
4.7.1. Rozszerzone połączenie szeregowe
4.7.2. Rozszerzone połączenie równoległe
4.8. Dzielnik napięcia, potencjometr
4.8.1. Nieobciążony dzielnik napięcia
4.8.2. Obciążony dzielnik napięcia
4.9. Kondensator
4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych
4.9.1.1. Budowa
4.9.1.2. Zasada działania
4.9.1.3. Kierunek przepływu prądu i jednostki pojemności
4.9.1.4. Czas ładowania i rozładowania kondensatora
4.9.1.5. Rodzaje kondensatorów i ich oznaczanie na schematach
4.9.1.6. Połączenie szeregowe i równoległe kondensatorów
4.9.2. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych w samochodzie
4.9.2.1. Kondensator do wygładzania napięcia w samochodzie
4.9.2.2. Kondensatory w sterowniku poduszki gazowej
4.9.2.3. Kondensatory w obwodzie pośrednim samochodów elektrycznych
4.9.2.4. Wzmacniacze dźwięku
4.9.2.5. Samochody z systemami start-stop
4.9.3. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego
4.10. Indukcyjność
4.10.1. Magnetyzm
4.10.2. Ziemia jako magnes
4.10.3. Pole magnetyczne przewodnika z prądem
4.11. Indukcja magnetyczna
4.11.1. Indukcja ruchu
4.11.2. Indukcja spoczynkowa
4.12. Cewka
4.12.1. Samoindukcja po włączeniu cewki
4.12.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki
4.12.3. Kompatybilność elektromagnetyczna
4.12.4. Zastosowania w samochodzie
4.13. Przekaźniki
4.13.1. Zasada działania przekaźnika
4.13.2. Rodzaje przekaźników samochodowych
4.13.3. Zasada działania kontaktronu
4.13.4. Przykłady zastosowania kontaktronów w samochodzie
4.13.5. Poszukiwanie usterek przekaźników
4.13.6. Styczniki w samochodach elektrycznych
4.14. Silniki elektryczne i prądnice
4.14.1. Zasada działania silnika elektrycznego
4.14.2. Zasada działania prądnicy
4.14.3. Rodzaje maszyn elektrycznych
4.14.3.1. Maszyny prądu stałego obcowzbudne
4.14.3.2. Maszyny prądu stałego z magnesami stałymi
4.14.3.3. Maszyny prądu przemiennego – prądnice
4.14.3.4. Maszyny asynchroniczne prądu przemiennego
4.14.3.5. Maszyny synchroniczne prądu przemiennego
4.14.3.6. Maszyny prądu przemiennego – silnik reluktancyjny
4.14.3.7. Oznaczenie i charakterystyka maszyn elektrycznych
4.14.3.8. Silniki prądu przemiennego używane do napędu samochodów elektrycznych
5. PODSTAWOWE ELEMENTY ELEKTRONICZNE
5.1. Dioda
5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
5.1.2. Sprawdzanie diody
5.1.3. Zastosowanie diody do prostowania prądów przemiennych
5.1.3.1. Prostowanie jednopołówkowe
5.1.3.2. Prostowanie dwupołówkowe mostkowe
5.1.3.3. Prostowanie dwupołówkowe z wygładzaniem
5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy trójfazowej
5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego
5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia
5.1.7. Oznaczanie diod
5.2. Dioda Zenera
5.2.1. Właściwości diody Zenera
5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej
5.2.3. Dioda Zenera do stabilizacji napięcia
5.2.4. Dioda Zenera do ograniczania zakresu (zerowanie)
5.2.5. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej
5.3. Tranzystory bipolarne
5.3.1. Zasada działania tranzystora bipolarnego
5.3.2. Porównanie tranzystora bipolarnego z przekaźnikiem
5.3.3. Tranzystor bipolarny jako wzmacniacz
5.4. Tranzystory polowe FET i MOSFET
5.4.1. Zasada działania tranzystora polowego
5.4.2. Porównanie własności tranzystorów bipolarnego i polowego
5.5. Tranzystor bipolarny z izolowaną bramką IGBT
5.6. Współczynnik wypełnienia impulsu
6. POMIARY OSCYLOSKOPEM
6.1. Zasada działania oscyloskopu
6.2. Podłączanie oscyloskopu
6.3. Ustawienia oscyloskopu
6.3.1. Oś czasu
6.3.2. Oś napięcia
6.3.3. Inne napisy na osi czasu i napięcia
6.3.4. Impuls wyzwalający
6.3.4.1. Poziom impulsu wyzwalającego
6.3.4.2. Zbocze impulsu wyzwalającego
6.3.4.3. Przesunięcie osi czasu
6.3.5. Sprzężenie DC/AC
6.4. Podstawowe pojęcia dotyczące obrazu na oscyloskopie
6.4.1. Okres
6.4.2. Częstotliwość
6.4.3. Szerokość impulsu
6.4.4. Współczynnik wypełnienia impulsu
6.5. Porównanie oscyloskopu z miernikiem uniwersalnym
6.5.1. Napięcie prostokątne
6.5.2. Napięcie przemienne
6.5.3. Napięcie mieszane
7. PODSTAWY CYFROWEJ TRANSMISJI SYGNAŁÓW
7.1. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów
7.1.1. Analiza funkcjonalna
7.1.2. Samochód jako system
7.1.3. Schemat przepływu sygnałów
7.2. Podstawy techniki cyfrowej
7.2.1. Schemat przepływu sygnałów
7.2.2. Zasada transmisji analogowej
7.2.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych
7.2.4. Układ logiczny jako człon przetwarzający dane
7.2.4.1. Poziomy sygnałów
7.2.4.2. Poziomy sygnałów w samochodzie
7.2.5. Bramki logiczne
7.2.6. System dwójkowy (binarny)
7.3. Transmisja danych w samochodzie
7.3.1. Przykład przekształcania sygnałów analogowych w cyfrowe
7.3.2. Przetwarzanie informacji w sterowniku
7.3.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy
7.3.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu
7.3.5. Autodiagnoza
7.4. Magistrale transmisji danych
7.4.1. Rozwój układów elektronicznych
7.4.2. Konieczność stosowania magistral transmisji danych
7.4.3. Przegląd magistral transmisji danych
7.4.4. Magistrala CAN
7.4.4.1. Napięcia na magistrali CAN B
7.4.4.2. Napięcia na magistrali CAN C
7.4.4.3. Wpływ napięć zakłócających na magistralę CAN
7.4.4.4. Terminatory (rezystory dopasowujące)
7.4.4.5. Wykrywanie usterek magistrali CAN
7.4.4.6. Magistrala CAN FD
7.4.5. Magistrala LIN
7.4.6. Optyczne sieci transmisji danych
7.4.6.1. Transmisja sygnałów światłowodem
7.4.6.2. Porównanie optycznej i przewodowej transmisji danych
7.4.6.3. Magistrala MOST
7.4.7. Sieć Bluetooth
7.4.8. Magistrala FlexRay
7.4.8.1. Porównanie magistrali CAN i FlexRay
7.4.8.2. Zachowanie się sieci FlexRay podczas awarii
7.4.9. Dostęp do sieci Ethernet
7.4.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja
8. STEROWANIE I REGULACJA
8.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją
8.1.1. Łańcuch sterowania
8.1.2. Obwód regulacji
8.2. Sterowanie
8.2.1. Definicja sterowania
8.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania
8.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania
8.2.4. Rodzaje sterowania w zależności od sygnału
8.2.5. Rodzaje sterowania w zależności od sposobu przetwarzania sygnału
8.3. Regulacja
8.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji
8.3.2. Definicja regulacji
8.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji
8.3.4. Elementy składowe obwodu regulacji
8.3.5. Stany przejściowe
8.4. Adaptacyjne układy regulacji
8.4.1. Przykład – regulacja lambda
8.4.2. Inne przykłady
8.4.3. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji
9. CZUJNIKI I ELEMENTY WYKONAWCZE
9.1. Porównanie człowieka i maszyny
9.2. Zadania czujników i elementów wykonawczych
9.3. Podstawy fizyczne
9.3.1. Fale
9.3.2. Dźwięk jako fala mechaniczna
9.3.3. Światło
9.4. Wymagania dotyczące czujników i elementów wykonawczych w pojazdach samochodowych
9.5. Włączniki mechaniczne i elektryczne
9.5.1. Włączniki mechaniczne
9.5.2. Włączniki elektryczne: pomiar poziomu cieczy
9.5.3. Potencjometr
9.6. Czujniki magnetyczne
9.6.1. Czujniki indukcyjne
9.6.2. Czujniki Halla
9.6.3. Czujniki magnetorezystancyjne
9.6.4. Zasada transformatora
9.6.5. Czujnik przemieszczenia PLCD
9.6.6. Czujnik położenia wirnika
9.6.7. Czujnik położenia wirnika elektrycznego silnika trakcyjnego
9.7. Magnetyczne elementy wykonawcze
9.7.1. Elektromagnes
9.7.2. Silnik elektryczny
9.7.3. Amortyzatory o zmiennym tłumieniu (Magnetic Ride)
9.8. Kontaktrony
9.9. Efekty piezoelektryczny i piezorezystywny
9.9.1. Efekt piezoelektryczny
9.9.2. Efekt piezorezystancyjny
9.10. Piezoelektryczne elementy wykonawcze
9.11. Czujniki pojemnościowe
9.12. Czujniki temperatury
9.12.1. Termistor PTC
9.12.2. Termistor NTC
9.12.3. Ogrzewanie przewodu
9.13. Termoogniwo
9.14. Czujniki świetlne
9.14.1. Fotorezystor
9.14.2. Fotodioda
9.14.3. Świetlne elementy wykonawcze
9.14.4. Wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LCD)
9.15. Czujniki radarowe
9.15.1. Bezpośredni pomiar czasu przebiegu sygnału
9.15.2. Pośredni pomiar czasu przebiegu sygnału
9.15.3. Efekt Dopplera
9.15.4. Wykrywanie prędkości poprzedzającego samochodu i odległości od niego
9.15.5. Wykrywanie położenia poprzedzającego samochodu
9.15.6. Realizacja techniczna
9.15.7. Czujniki lidarowe
9.15.8. Porównanie własności różnych rodzajów czujników
9.16. Czujniki gazów
9.16.1. Sondy lambda
9.16.2. Czujnik cząstek stałych
9.16.3. Czujnik tlenków azotu
9.16.4. Czujnik jakości powietrza
10. SYSTEMY TRANSMISJI DANYCH
10.1. Przykład topologii sieci transmisji danych
10.2. Rozwój układów elektronicznych i konieczność stosowania sieci transmisji danych
10.3. Podstawowe pojęcia dotyczące systemów transmisji danych
10.4. Magistrala CAN
10.4.1. Transmisja sygnałów
10.4.2. Format komunikatu
10.4.3. Diagnostyka
10.4.4. Magistrala CAN FD
10.5. Magistrala LIN
10.6. Optyczne sieci transmisji danych
10.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami
10.6.2. Magistrala MOST
10.6.3. Diagnostyka magistrali MOST
10.6.4. Magistrala Byteflight
10.7. Sieć Bluetooth
10.8. Magistrala FlexRay
10.9. Sieć Ethernet w pojazdach samochodowych
10.10. Odczytywanie schematu sieci transmisji danych w samochodzie
10.11. Programowanie, kodowanie, personalizacja i indywidualizacja
11. POKŁADOWE SIECI ELEKTRYCZNE I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ ELEKTRYCZNĄ
11.1. Pokładowe sieci elektryczne
11.1.1. Dwunastowoltowa sieć pokładowa z jednym akumulatorem
11.1.2. Jednonapięciowa sieć pokładowa z dwoma akumulatorami
11.1.3. Dwunapięciowa sieć pokładowa z podsiecią 48-woltową
11.2. Zarządzanie energią elektryczną
11.3. Elementy składowe pokładowej sieci elektrycznej
11.3.1. Czujnik stanu akumulatora
11.3.2. Prądnice w samochodach
11.3.3. Aktualne tendencje rozwojowe (prądnicorozrusznik)
11.3.4. Akumulatory
12. ELEKTRONICZNE STEROWANIE SILNIKAMI SPALINOWYMI
12.1. Elektroniczne sterowanie silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
12.1.1. Cyfrowy układ sterowania silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
12.1.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
12.2. Elektroniczne sterowanie silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim
12.2.1. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail silników wysokoprężnych
12.2.2. Sposoby poprawy czystości spalin w silnikach wysokoprężnych
12.3. Diagnostyka pokładowa EOBD
12.4. Alternatywne napędy gazowe
12.4.1. Wprowadzenie
12.4.2. Samochodowa instalacja gazowa CNG
12.4.3. Samochodowe instalacje gazowe LPG
12.4.4. Regulacje prawne
12.5. Elektroniczne układy zapłonowe – zarys rozwoju
12.5.1. Bezstykowe sterowanie zapłonem
12.5.1.1. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym
12.5.1.2. Wyzwalanie sygnału przez czujnik Halla w zapłonie tranzystorowym
12.5.1.3. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo
12.5.2. Elektroniczny zapłon rozdzielaczowi
12.5.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami sterownika
12.5.2.2. Sygnały wejściowe elektronicznego zapłonu rozdzielaczowego
12.5.2.3. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek
12.5.3. Zapłon całkowicie elektroniczny
12.5.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia
12.5.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia z cewkami dwubiegunowymi
12.5.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w układzie ze statycznym rozdziałem wysokiego napięcia
12.5.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek
12.6. Układy wtrysku benzyny – zarys rozwoju
12.6.1. Ciągły wielopunktow pośredni wtrysk benzyny sterowany mechanicznie (układ K-Jetronic)
12.6.1.1. Opis funkcji i części składowych układu
12.6.1.2. Elementy składowe i ich funkcje
12.6.1.3. Dodatkowe elementy układu sterowane elektrycznie
12.6.1.4. Schemat elektryczny
12.6.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda
12.6.2. Ciągły wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny sterowany elektronicznie (układ KE-Jetronic)
12.6.2.1. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego
12.6.2.2. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia
12.6.3. Przerywany wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny (układ L-Jetronic)
12.6.3.1. Ogólny opis działania układu
12.6.3.2. Elementy składowe i ich funkcje
12.6.3.3. Funkcje sterownika
12.6.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu
12.6.4. Jednopunktowy pośredni wtrysk benzyny sterowany elektronicznie (układ Mono-Jetronic)
12.6.4.1. Obwód zasilania paliwem
12.6.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji
12.6.4.3. Działanie sterownika, sygnały wyjściowe
12.7. Regulacja lambda
12.7.1. Adaptacja składu mieszanki
12.7.2. Napięciowa sonda lambda
12.7.3. Rezystancyjna sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu
12.7.4. Planarna sonda lambda
12.7.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda
12.8. Elektronicznie sterowane układy wtryskowe silników wysokoprężnych
12.8.1. Ogólny opis układu
12.8.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu
12.8.3. Elektronicznie sterowane pompy wtryskowe i pozostałe sygnały wyjściowe wykorzystywane we wtrysku pośrednim
12.8.4. Elektronicznie sterowane promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
12.8.5. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
13. ELEKTRONICZNE STEROWANIE SKRZYNKĄ BIEGÓW
13.1. Ogólny opis układu
13.2. Elektrohydrauliczne sterowanie stopniową automatyczną skrzynką biegów
13.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów
13.4. Zautomatyzowana stopniowa skrzynka biegów i dwusprzęgłowa skrzynka biegów
13.4.1. Zautomatyzowana stopniowa skrzynka biegów
13.4.2. Dwusprzęgłowa skrzynka biegów
14. NAPĘDY ELEKTRYCZNE I ZELEKTRYFIKOWANE
14.1. Wiadomości wstępne
14.2. Napęd elektryczny
14.2.1. Elementy składowe i sieć pokładowa samochodu elektrycznego
14.2.2. Silniki elektryczne
14.2.3. Układy sterowania i elektroniki mocy
14.2.4. Bateria wysokonapięciowa
14.2.5. Ogrzewanie i chłodzenie
14.2.6. Odzyskiwanie energii podczas hamowania
14.2.7. Ładowanie
14.2.7.1. Rodzaje ładowania
14.2.7.2. Wtyczki i gniazda do ładowania
14.2.7.3. Sterowanie ładowaniem oraz komunikacja wewnątrz pojazdu i z pojazdem
14.2.7.4. Bezpieczeństwo
14.2.8. Samochody elektryczne o wydłużonym zasięgu
14.3. Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa podczas obsługi układów wysokiego napięcia
14.3.1. Oznaczenia ostrzegawcze
14.3.2. Wymagania dotyczące kwalifikacji umożliwiających obsługę układów wysokiego napięcia
14.3.3. Zasady bezpieczeństwa i techniczne środki ochronne
14.3.3.1. Bezpieczeństwo elektryczne pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.3.3.2. Sposób postępowania podczas obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.3.3.3. Ogólne wskazówki dotyczące obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.4. Napęd hybrydowy
14.4.1. Rodzaje i odmiany układów hybrydowych
14.4.1.1. Mikrohybryda
14.4.1.2. Niepełna hybryda
14.4.1.3. Pełna hybryda (HEV) i pełna hybryda ładowana z sieci elektrycznej (PHEV)
14.4.2. Toyota Prius jako przykład napędu hybrydowego o rozdzielonej mocy
14.4.3. Równoległy napęd hybrydowy
14.5. Napęd wykorzystujący ogniwa paliwowe
14.6. Badania pojazdów zelektryfikowanych wg cykli jezdnych NEDC i WLTP
15. UKŁADY REGULACJI DYNAMIKI JAZDY
15.1. Układ stabilizacji toru jazdy
15.1.1. Układ przeciwblokujący ABS
15.1.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS
15.1.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół
15.1.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
15.1.2. Układ przeciwpoślizgowy ASR
15.1.3. Układ stabilizacji toru jazdy
15.1.4. Sygnały wejściowe i wyjściowe
15.2. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego
15.2.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w sterowniku
15.2.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna
15.2.3. Schemat połączeń elektrycznych blokady mechanizmu różnicowego
15.3. Elektroniczna regulacja tłumienia amortyzatorów
15.4. Starsze rozwiązania układów regulacji dynamiki jazdy
15.4.1. Zamknięty układ przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
15.4.2. Otwarty układ przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
15.4.3. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
15.4.4. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 – schemat połączeń
16. OŚWIETLENIE
16.1. Oświetlenie przednie
16.1.1. Połączenia i funkcje układu matrycowych reflektorów LED
16.1.2. Elementy składowe i funkcje oświetlenia przedniego
16.2. Oświetlenie tylne
16.3. Oświetlenie wnętrza
16.4. Wskazówki obsługowe i podstawowe pojęcia dotyczące oświetlenia
17. ELEKTRONICZNE WSPOMAGANIE PARKOWANIA
17.1. Sposób działania elektronicznego układu wspomagania parkowania
17.2. Kamera cofania
17.3. Asystent parkowania
17.4. Parkowanie zdalne
18. UKŁADY BEZPIECZEŃSTWA BIERNEGO
18.1. Budowa współczesnych układów bezpieczeństwa biernego
18.2. Czołowe poduszki gazowe
18.3. Boczne poduszki gazowe
18.4. Kurtyny gazowe
18.5. Poduszki gazowe chroniące kolana
18.6. Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa
18.7. Pas bezpieczeństwa zintegrowany z poduszką gazową
18.8. Aktywne zagłówki
18.9. Kompaktowa poduszka gazowa
18.10. Układ ochrony pieszych
18.11. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa
19. ELEKTRONICZNE UKŁADY KOMFORTU I ZABEZPIECZENIA POJAZDU
19.1. Sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją
19.1.1. Opis działania i budowa układu
19.1.2. Zasada działania klimatyzacji
19.1.3. Sygnały wejściowe i wyjściowe oraz sposób ich oddziaływania
19.1.4. Schemat połączeń
19.1.5. Zalecenia i przepisy bezpieczeństwa
19.1.6. Obsługa klimatyzacji (opróżnianie, napełnianie, konserwacja i wykrywanie przecieków)
19.2. Dodatkowe układy ogrzewania
19.2.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych
19.2.1.1. Ogrzewanie elektryczne w samochodzie elektrycznym i hybrydowym
19.2.1.2. Nagrzewnica spalinowa i ogrzewanie postojowe
19.2.2. Działanie nagrzewnicy spalinowej
19.2.3. Wskazówki dotyczące montażu nagrzewnicy spalinowej i przepisy prawne
19.2.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego
19.3. Zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą
19.3.1. Centralne blokowanie drzwi
19.3.2. Elektroniczna blokada silnika (immobilizer)
19.3.3. Instalacja alarmowa
19.3.3.1. Opis układu i konieczność jego stosowania
19.3.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
19.3.4. Rozwój układów zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą
19.3.4.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi
19.3.4.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi
19.3.4.3. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie
19.4. Układy kontroli ciśnienia w oponach
19.4.1. Układy pośredniego pomiaru ciśnienia w oponach
19.4.2. Układy bezpośredniego pomiaru ciśnienia w oponach
20. ZINTEGROWANE UKŁADY INFORMACYJNE I WSPOMAGAJĄCE KIEROWCĘ (ASYSTENCI)
20.1. Wiadomości ogólne o układach informacyjnych kierowcy
20.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe
20.3. Komunikaty i odtwarzanie
20.4. Układy nawigacji satelitarnej
20.4.1. Wiadomości wstępne
20.4.2. Ustalanie pozycji i obliczanie trasy
20.4.3. Budowa samochodowego układu nawigacji GPS
20.4.4. Możliwe funkcje
20.4.5. Najczęstsze usterki i ich przyczyny
20.5. Układy wspomagające kierowcę (asystenci)
20.5.1. Czujniki i współzależności między układami
20.5.2. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu, asystent martwego pola, ostrzeganie przed kolizją boczną, asystenci utrzymania pasa ruchu i aktywnej zmiany pasa ruchu
20.5.3. Asystent monitorowania skupienia kierowcy i asystent aktywnego awaryjnego zatrzymania
20.5.4. Asystent zapobiegania kolizji, asystent skrzyżowania, asystent omijania i układ pre-safe
20.5.5. Rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie przed wjazdem pod prąd, ostrzeganie przed pierwszeństwem przejazdu, wykrywanie pieszych
20.5.6. Asystent widzenia nocnego
20.5.7. Ograniczenia układów wspomagających kierowcę, wskazówki i poszukiwanie usterek
21. JAZDA AUTONOMICZNA
21.1. Poziomy jazdy autonomicznej
21.2. Czujniki, mapy i oprogramowanie
21.3. Złożoność problematyki jazdy autonomicznej
22. TELEFON I TELEMATYKA
22.1. Współczesne systemy telefoniczne
22.2. Funkcje telefonu i telematyki
22.2.1. Funkcje telefonu
22.2.2. Telematyka komunikacyjna
22.2.3. Funkcja powiadamiania ratunkowego
22.2.4. Usługi sieciowe
22.2.5. Funkcje telematyczne specyficzne dla pojazdów
22.3. Podstawy działania telefonii komórkowej
22.4. Historyczny rozwój telefonii samochodowej
22.4.1. Informacje ogólne
22.4.2. Telefony montowane na stałe i wersje przenośne w samochodach – koniec lat 90. XX wieku
22.4.3. Telefon komórkowy montowany jako wyposażenie dodatkowe – stan z początku lat 2000
22.4.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy – stan z początku lat 2000
22.4.4. Telefon w technologii Bluetooth zintegrowany z układem informacyjnym kierowcy – stan z lat 2005–2011

Autor

ISBN

978-83-206-2073-3

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „MECHATRONICZNE SYSTEMY POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *