DIZAJN PERCEPCJA

, ,

40.00

Na stanie

Prezentowane opracowanie stanowi zbiór informacji, zestawionych w celu podniesienia sprawności twórczego myślenia, aby ułatwić drogę życiową nam jako twórcom, ale też jako odbiorcom, poczynając od fundamentalnych pytań sformułowanych przez Paula Gauguina: Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?
Autorka zaczyna swoją narrację od ukazania fizycznych, chemicznych, biologicznych i kulturowych źródeł naszej percepcji świata, a w konsekwencji miejsca człowieka w świecie – w ślad za kierunkiem ewolucji najpierw w skali kosmicznej, następnie planety, a na niej życia biologicznego i w końcu ewolucji człowieka. Chronologii owej towarzyszą przykłady uwarunkowań percepcyjnych, które odbiły się w produktach ludzkiej przemyślności, odpowiednio od abstrakcji (religia, filozofia), przez nauki stosowane (chemia, termodynamika, …), metody (algorytmy) aż ku technologiom i szeroko pojmowanym narzędziom (proste, mechaniczne, cyfrowe, bakterie, …).
Autorka analizuje proces projektowy w trzech aspektach: percepcja–kreacja–komunikacja, którym odpowiadają kolejne części tekstu, podzielonego na trzy, wzajemnie dopełniające się tomy. W pracy wielokrotnie opiera się na tekstach naukowych (teoria). W związku z dużym rozrzutem poruszanych dziedzin naukowych, zrezygnowała z zamieszczenia ich pełnej bibliografii, poza odniesieniami przytoczonymi w tekście. Zdecydowała też, że cytat z charakterystycznym słownictwem jest korzystniejszym rozwiązaniem niż przekazanie jego treści słowami, dlatego w opracowaniu zamieszczono stosunkowo dużą ilość cytatów.
Dyskurs teoretyczny został zilustrowany przykładami z malarstwa i praktyki własnej Autorki, głównie z doświadczenia projektowego, naukowego i dydaktycznego, co wynika również z aktualnych przepisów dotyczących praw autorskich.

SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział 1
Fizyczne uwarunkowania percepcji
11 Fizyczny model świata
12 Idea a materia
13 Człowiek jako byt elektromagnetyczny
14 Współczesna fizyka kwantowa
15 Kwantowe wizje rzeczywistości
16 Ewolucja układów gwiezdnych
17 Ewolucja planety Ziemia
18 Cykliczne postrzeganie czasu
19 Kosmologia
110 Rytmy życia
111 Oscylacja – obszar a nie punkt
112 Cybernetyka – percepcja poprzez system
113 Architektura i dizajn w kontekście cybernetyki
114 Wielkość organizmu
115 Oto człowiek (optymalizowany)
Rozdział 2
Chemiczne i biologiczne uwarunkowania percepcji
21 Ewolucja chemiczna a biologiczna
22 Pochodzimy z wody
23 Technologie płynów
24 Struktury funkcjonalne
25 Forma–materiał–technologia
26 Drewno
27 Cechy procesu technologicznego = cechy produktu = cechy produktu jako
komunikatu
Rozdział 3
Geometria życia
31 Organizmy w skali nano
32 Geometria a funkcja
33 Model jako opis świata
35 Model jako narzędzie
36 Porządek a hipertekst
37 Informacja jako narzędzie
38 System językowy a system naukowy
39 Abstrakcja a realizacja
310 Secesja
311 Gestalt jako sposób percepcji
312 Gestalt a forma
313 Gestalt a projektowanie
Rozdział 4
Ewolucja układu oko–mózg
41 Wyposażenie biologiczne a percepcja
42 Rośliny – światło to jedzenie
43 Euglena – światło to informacja
44 Dżdżownica – receptor na powierzchni ciała
45 Ślimak – orientacja 2D i rejestracja ruchu
46 Owad – widzenie mozaikowe
47 Łodzik – rzutowanie obrazu 2D
48 Gad – trzecie oko
49 Żaba – widzenie ruchu i zmęczenie bodźcem/habituacja
410 Ptak – kompensacja „zmęczenia bodźcem”
411 Ssak – świat międzymózgowia
412 Świat międzymózgowia to świat snu
Rozdział 5
Poznawanie ciałem
51 Rytm to kontrola
52 Uzgadnianie rytmu to protojęzyk
53 Ciało – zapoznane narzędzie
54 Ciało a mózg – monizm czy dualizm?
55 Ciało pierwszym nauczycielem
56 Zmysły
57 Obraz potwierdzany doświadczeniem ciała
58 Ruch w przestrzeni–ergonomia–mebel
59 Symulacja kognitywna
510 Ucieleśnione poznanie
511 Narracja
512 Narracja jest zamkniętą formą jak ruch
513 Narracja architektoniczna
514 Labirynt jako współczesna narracja
Rozdział 6
Kulturowe uwarunkowania percepcji
61 Ewolucja kulturowa
62 Ciało a sprawdzian naukowy
63 Kulturowe źródła percepcji
64 Spójność natury i kultury
Rozdział 7
Etapy rozwoju malarstwa
71 Paleolit – wyodrębnianie
72 Starożytny Egipt – sztuka społecznego kanonu
73 Starożytna Grecja – filozofia a piękno
74 Gotyk a Bizancjum – realizm a idealizm
75 Renesans – świat uprzedmiotowionej geometrii
76 Chiny X–XVII wieku – świat ewoluujących bytów
77 Środowisko generatorem postępu technicznego
78 Barok – synteza środków
79 Impresjonizm i po – eksperymenty
710 Antyestetyzm sztuki po II wojnie światowej
711 Dziś – nowe narzędzia obserwacji, nowe narzędzia komunikacji
Wykaz i źródła ilustracji Bibliografia i źródła cytatów
Wykaz i źródła ilustracji
Bibliografia i źródła cytatów

Autor

ISBN

978-83-8156-659-9

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „DIZAJN PERCEPCJA”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *