EFEKTYWNOŚĆ NAUKOWA DYDAKTYCZNA I WDROŻENIOWA PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE – ANALIZA
Głównym celem niniejszej publikacji jest pomiar efektywności działalności naŞukowej, dydaktycznej i wdrożeniowej uczelni na przykładzie publicznych szkół wyżŞszych w Polsce (uniwersytetów i uczelni technicznych) oraz identyfikacja czynników ją determinujących. Dodatkowo autorka za cel pracy przyjęła ocenę efektywności szkolŞnictwa wyższego w Polsce w porównaniu z systemami w wybranych krajach europejŞskich i Stanach Zjednoczonych.
SPIS TRESCI
WSTĘP
1. EFEKTYWNOŚĆ – DEFINICJE I POMIARY
1.1. wybrane koncepcje efektywności w naukach ekonomicznych
1.2. Efektywność techniczna – interpretacja i metody pomiaru
1.2.1. Wybrane miary efektywności technicznej
1.2.2. Narzędzia nieparametryczne oceny efektywności na przykładzie metody Data Envelopment Analysis (DEA)
1.3. Efektywność szkół wyższych
1.3.1. Istota problemu skutecznego funkcjonowania szkół wyższych
1.3.2. Pomiar efektywności szkół wyższych – przegląd literatury światowej
i polskiej w zakresie wykorzystania metody DEA
2. UNIWERSYTETY I UCZELNIE TECHNICZNE W POLSCE
ANALIZA DESKRYPTYWNA DLA LAT 1995-2011
2.1. Próba badawcza i źródła danych
2.2. Wybrane zasoby uczelni
2.2.1. Kapitał ludzki: pracownicy i studenci
2.2.2. Zasoby finansowe uczelni
2.3. Podstawowe rodzaje wyników działalności uczelni
2.3.1. Działalność naukowa
2.3.2. Działalność dydaktyczna
2.3.3. Działalność wdrożeniowa i współpraca z otoczeniem
3. NIEPARAMETRYCZNA ANALIZA EFEKTYWNOŚCI NA PRZYKŁADZIE
WYBRANYCH PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE
3.1. Oszacowanie efektywności polskich uczelni publicznych w latach 2001 2008
3.1.1. Oszacowanie modelu efektywności naukowej
3.1.2. Oszacowanie modelu efektywności dydaktycznej
3.1.3. Oszacowanie modelu efektywności wdrożeniowej
3.2. Analiza czasowa zmian produktywności na podstawie indeksu Malmquista
3.3. Alternatywne modele DEA
4. DETERMINANTY EFEKTYWNOŚCI SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE
4.1. Potencjalne czynniki wpływające na efektywność uczelni
4.2. Oszacowanie modelu ekonometrycznego
4.3. Analiza odporności wyników
5. SZKOLNICTWO WYŻSZE W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH
5.1. Systemy szkolnictwa wyższego w Europie i Stanach Zjednoczonych
5.1.1. Szkolnictwo wyższe w wybranych krajach Unii Europejskiej
5.1.2. Szkolnictwo wyższe w Stanach Zjednoczonych
5.2. Zasoby i wyniki działalności szkół wyższych – porównanie międzynarodowe
5.2.1. Zasoby uczelni
5.2.2. Produktywność naukowa i wdrożeniowa uczelni
5.3. EFektywność szkolnictwa wyższego w ujęciu międzynarodowym
ZAKOŃCZENIE
ZAŁĄCZNIK 1. Zestawienie wybranych prac empirycznych w tematyce edukacji, wykorzystujących metody nieparametryczne – przegląd literatury światowej i polskiej
ZAŁĄCZNIK 2. Wskaźniki efektywności uzyskane za pomocą modeli o zmiennych korzyściach skali (VRS) i nicrosnących efektach skali (NIRS)
ZAŁĄCZNIK 3. Modele efektywności dla podgrupy uczelni technicznych
ZAŁĄCZNIK 4. Modele efektywności dla podgrupy uniwersytetów
ZAŁĄCZNIK 5. Lista państw wraz z kodami
ZAŁĄCZNIK 6. Modele efektywności dla państw
BIBLIOGRAFIA
STRESZCZENIE W JĘZYKU POLSKIM
STRESZCZENIE W JĘZYKU ANGIELSKIM
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.