SPIS TREŚCI
O autorze (13)
Wstęp (15)
- O książce (15)
- Konwencje zastosowane w książce (16)
- Czego nie czytać (16)
- Naiwne założenia (17)
- Jak podzielona jest książka (17)
- Część I. Podstawy, czyli zrozumienie kreatywności (17)
- Część II. Przygotuj się, czyli przyjęcie kreatywnego nastawienia (17)
- Część III. Informacje praktyczne, czyli nauka kreatywności (17)
- Część IV. Kreatywne myślenie w codziennym życiu (18)
- Część V. Dekalogi (18)
- Ikony wykorzystane w książce (18)
- Co dalej (18)
CZĘŚĆ I: PODSTAWY, CZYLI ZROZUMIENIE KREATYWNOŚCI (19)
Rozdział 1: Czym zatem jest kreatywność? (21)
- Kreatywność jest wszędzie (21)
- Szukanie oczywistych oznak kreatywności (22)
- Mniej widoczne objawy kreatywności (23)
- Znalezienie ciekawych sposobów na zaspokojenie ciekawości (24)
- Pogodzenie paradoksów i kontrastów (24)
- Połączenie znanego z nieznanym (25)
- Splecenie namacalnego z nieuchwytnym (26)
- Doświadczanie tego, co kusi, i tego, co przeraża (26)
- Zastosowanie strategii, które pomogą Ci przetrwać w kreatywnym świecie (27)
- Naśladowanie bawiących się dzieci (27)
- Kreatywność jest potrzebą, a nie luksusem (28)
- Kreatywność jako siła napędowa (29)
- Przyjęcie kreatywnego nastawienia (29)
- Rozbieżności i zbieżności (29)
- Burza na horyzoncie (30)
- Pasywny fizycznie, ale aktywny umysłowo (31)
- Aktywny fizycznie i czujny umysłowo (31)
- Włączenie kreatywności za pomocą programowania neurolingwistycznego (32)
- Problem braku kreatywności (35)
- Blokada (36)
- Jak wyjść z impasu? (36)
Rozdział 2: Życie w świecie kreatywności (39)
- Próby duchowej ekspresji (40)
- Duchowość i wiedza w architekturze (40)
- Łączenie ciała, umysłu i ducha (40)
- Spotkanie z muzami (42)
- Muzy greckie (42)
- Koncepcja współczesnych muz (42)
- Znalezienie własnej muzy (43)
- Związek między muzyką a kreatywnością (43)
- Kwestionowanie status quo za pomocą kreatywnego myślenia (46)
- Odgrywanie roli rewolucjonisty (46)
- Praca wewnątrz systemu (47)
- Tworzenie sztuki politycznej (48)
- Łączenie religii, polityki i kreatywności (49)
- Pompa i propaganda (49)
- „Nudge unit” – skąd politycy biorą pomysły? (50)
- Rzucenie światła na ciemną stronę kreatywności (53)
- Ograniczające przekonania (53)
- Produkowanie energii i ignorowanie syndromu wypalenia (55)
- Połączenie kreatywności z osobowością (56)
Rozdział 3: Kreatywne nastawienie (59)
- Być kreatywnym – przez cały czas (59)
- Każdy jest kreatywny (60)
- Kreatywność na co dzień (61)
- Umiejętność rozpoznawania kreatywności (61)
- Kreatywny duch (61)
- Rozpoznanie momentu kontra rozpoznanie rezultatu (62)
- Zmiana jest tak dobra jak odpoczynek (62)
- A odpoczynek jest tak dobry jak zmiana (63)
- Różne stany świadomości (63)
- Wspomnienia, sny i refleksje (63)
- Śnienie na jawie, sen i medytacja (65)
- Świadomy i ciekawy (66)
- Odmienne stany, czyli seks, narkotyki i rock’n’roll (68)
- Badanie podświadomości (69)
- Zrozumienie różnych ludzi i różnych rodzajów kreatywności (70)
- Teorie Junga i fundamenty współczesnej oceny osobowości (70)
- Myślenie zbieżne i myślenie rozbieżne (74)
- Gender (75)
- Wiek (75)
- Kreatywność w różnych kulturach (75)
- Więcej niż pięć zmysłów (77)
CZĘŚĆ II: PRZYGOTUJ SIĘ, CZYLI PRZYJĘCIE KREATYWNEGO NASTAWIENIA (79)
Rozdział 4: Przygotuj się na kreatywność (81)
- Zrozumienie procesu twórczego (81)
- Otwarcie się na pomysły i oryginalność (82)
- Rozwiązanie problemu poprzez zamknięcie (82)
- Zmiana myślenia dla uzyskania innej perspektywy (82)
- Zauważenie pierwszych pomysłów (83)
- Znalezienie odpowiedniego miejsca – dosłownie i w przenośni (84)
- Wprawienie się we właściwy nastrój (84)
- Przygotowanie sceny (85)
- Praca w pojedynkę kontra praca zespołowa (90)
- Praca indywidualna (91)
- Praca zespołowa (91)
- I jedno, i drugie (93)
- Ocenianie rezultatów (94)
- Czy to pomogło? (94)
- Co dalej? (97)
Rozdział 5: Zaangażowanie się w kreatywne działania (99)
- Strumień kreatywności (100)
- Zarabianie na kreatywności (100)
- Stres związany z kreatywnością (101)
- Osiągnięcie magicznych 10 tysięcy godzin (101)
- Przygotowanie się na dobre rezultaty (102)
- Żyć jak Leonardo – ciągłość kreatywnej pracy (103)
- Nienasycona ciekawość – curiosita (104)
- Weryfikowanie wiedzy poprzez doświadczenie – demostrazione (107)
- Rozwijanie zmysłów – sensazione (108)
- Wykorzystywanie dwuznaczności – sfumato (110)
- Równowaga między sztuką a nauką – arte/scienza (111)
- Kultywowanie najlepszych aspektów życia – corporalita (112)
- Łączenie wszystkiego – connessione (114)
- Nagły przypływ kreatywności (114)
- Olśnienie, czyli efekt żarówki (114)
- Eksplozja kreatywności (115)
- Znalezienie własnego kreatywnego stylu (116)
CZĘŚĆ III: INFORMACJE PRAKTYCZNE, CZYLI NAUKA KREATYWNOŚCI (119)
Rozdział 6: Jak zacząć myśleć bardziej kreatywnie? (121)
- Odkrycie sposobów na zmianę myślenia (122)
- Rysowanie map umysłu (123)
- Projektowanie mapy umysłu (124)
- Gry i zabawy przy stole (126)
- Gra matchbox i inne (127)
- Korzystanie z kart kreatywnych (129)
- Zabawa językiem (129)
- Ujarzmienie potęgi metafory (130)
- Narracja i trans (131)
- Wprowadzenie się w trans (135)
- Wykorzystywanie przypadkowych pomysłów (137)
- Zabawy słowne (137)
- Uproszczenie złożonych zagadnień (138)
- Zmiana języka (139)
- Wizualizacja sukcesu (139)
- Wizualizacja w praktyce – strumień obrazów (141)
- Zapoznanie się z innymi technikami kreatywnej wizualizacji (142)
Rozdział 7: Jak otworzyć umysł na kreatywność? (145)
- Powstawanie pomysłów podczas burzy mózgów (146)
- Przetwarzanie reguł (146)
- Dobrze przeprowadzona burza mózgów (147)
- Jak udoskonalić proces burzy mózgów? (150)
- Czas na synektykę (153)
- Wynalezienie prototypu burzy mózgów (154)
- Poznanie, przeniesienie i wykorzystanie (155)
- Wykorzystanie modelu SCAMPER (159)
- Zestaw przydatnych narzędzi (160)
- Thinkertoys – większa skrzynia z narzędziami (161)
- Myślenie lateralne (163)
- Myślenie równoległe (163)
- Prowokowanie do prowokacyjnych działań (165)
- Zakładanie sześciu myślowych kapeluszy (165)
Rozdział 8: Szukanie odpowiedzi – kreatywne rozwiązywanie problemów (171)
- Kreatywne poszukiwanie rozwiązania (171)
- Model Disneya – odgrywanie ról (172)
- Marzyciel (174)
- Realista (175)
- Krytyk (176)
- Technika pięciu kroków Younga (177)
- Model Herrmanna – używanie całego mózgu (180)
- Lista typów dominujących (182)
- Jak działa HBDI? (183)
- Jak działa całościowy model mózgu w praktyce? (185)
Rozdział 9: Kreatywna zabawa (189)
- Prowokowanie nowych pomysłów za pomocą eksperymentów myślowych (190)
- Rysowanie i bazgrolenie (192)
- Rysowanie prawą stroną mózgu (192)
- Pasywne patrzenie kontra aktywne widzenie (194)
- Zbudowanie wizualnego słownika poprzez zadawanie pytań (195)
- Praca z SQVID (199)
- Zabawa z farbą (202)
- Zabawa z odgrywaniem ról (203)
- Przejść milę w cudzych butach (204)
- Ocena sesji odgrywania ról (204)
- Przestrzeganie reguł i ich łamanie (205)
- Myślenie standardowe i myślenie nieszablonowe (206)
- Swobodny spacer po meandrach myśli (207)
- Oddanie się w ręce losu (208)
- Ćwiczenie całego ciała – na sali i na świeżym powietrzu (209)
- Nabranie tempa po chwilowym zastoju (211)
CZĘŚĆ IV: KREATYWNE MYŚLENIE W CODZIENNYM ŻYCIU (215)
Rozdział 10: Kreatywność w codziennym życiu (217)
- Czerpanie korzyści z kreatywnego stylu życia (217)
- Dbałość o zdrowie (218)
- Zarządzanie stresem (219)
- Jak zapewnić sobie długie życie? (221)
- Sen sprawiedliwego (222)
- Miara bogactwa (224)
- Celebrowanie kreatywnej mocy szczęścia (226)
- Poszukiwanie szczęścia (226)
- Przyznanie się do porażki z uśmiechem na ustach (227)
- Dołącz do klubu – szczęście jest zaraźliwe (229)
- Rola poczucia humoru (229)
- Traktowanie humoru poważnie (230)
- Śmianie się z ważnych spraw – przekłucie balona (230)
- Połączenie humoru i kreatywności (231)
- Dobre samopoczucie (231)
- Hierarchia potrzeb Maslowa (232)
- Czuć się dobrze z samym sobą (233)
- Dbanie o zdrowie mózgu (235)
Rozdział 11: Kreatywność u dzieci (237)
- Kreatywny umysł dziecka (237)
- Kwitnąca i szumiąca dezorientacja (238)
- Mistrzostwo naśladowania (239)
- Nabywanie kompetencji (240)
- Co robią dzieci, gdy nie mają dostatecznej wiedzy? (241)
- Zabawa jako sposób na naukę (242)
- Nawyki i schematy (243)
- Prezentowanie nabytych umiejętności poprzez rysowanie (244)
- Jak edukacja wpływa na kreatywność? (248)
- Debatowanie nad celem edukacji (249)
- Znalezienie równowagi między surowym a luźnym nauczaniem (249)
- Udzielanie lekcji kreatywnego myślenia w codziennym życiu (249)
- Pielęgnowanie kreatywności (250)
- Jak sprawić, żeby dziecko miało kulturę we krwi? (251)
- Dorównać kroku współczesnej technologii (251)
Rozdział 12: Kreatywność w pracy (253)
- Branże kreatywne i ich dochody (253)
- Audyt kreatywnej firmy (254)
- Uruchomienie kreatywnych silników w firmie (255)
- Przeniesienie kreatywności z zaplecza do recepcji (255)
- Wymyślanie pomysłów, które przynoszą pieniądze (256)
- Uczynienie priorytetu z kreatywności (256)
- Pomysły, które zmieniają świat (257)
- Ochrona dobrego pomysłu (257)
- Tam, gdzie jest hit, tam sypią się pozwy (258)
- Odwieczna walka między artystą a producentem (259)
- Kreatywność w firmach – dużych i małych (260)
- Zwykłe robienie interesów (260)
- Przyciąganie kreatywności z zewnątrz do środka i na odwrót (260)
- Pokonanie oporu przed kreatywnością (261)
- Kierowanie się logiką – lub nie (261)
- Obsesja na bok (262)
- Linearne planowanie (264)
- Opieranie się wizji (265)
- Stworzenie (i pielęgnowanie) kreatywnego miejsca pracy (265)
- Wybór miejsca (265)
- Tworzenie kreatywnej przestrzeni (266)
- Różnica między innowacyjnością a kreatywnością (267)
- Zdefiniowanie różnicy (267)
- Przejęcie kontroli nad kreatywnością (268)
- Realizowanie planów z Saatchi & Saatchi (269)
Rozdział 13: Kreatywność w codziennym życiu (273)
- Nieustająca kreatywność (274)
- Zmiana nawyków na całe życie – albo na minutę (274)
- Czym jest perseweracja? (276)
- Połączenie kreatywności z kulturą (276)
- Czym jest kultura? (278)
- Naciśnięcie przycisku z napisem „Kultura” (278)
- Przełamanie barier – kreatywność w wersji oficjalnej (279)
- Celebrowanie codziennego życia (279)
- Umiejętności i środki, które można wykorzystywać w różnych okolicznościach (280)
- Autozapamiętywanie (280)
- Osiągnięcie zasobnego stanu (281)
- Używanie kreatywnej świadomości (282)
- Bądźmy poważni (282)
- Sieci internetowe, które łączą kreatywne osoby (283)
- Kreatywność kwitnąca w różnych zakątkach świata (283)
- Osiągnięcie kreatywnego stanu umysłu dzięki grom i zabawom (286)
- Przydatne aplikacje (289)
- Uproszczenie (289)
- Improwizowanie (290)
CZĘŚĆ IV: DEKALOGI (293)
Rozdział 14: Dziesięć sposobów na rozbudzenie w sobie kreatywności (295)
- Żyj chwilą (295)
- Daj sobie przyzwolenie (296)
- Znajdź czas na relaks i zabawę (296)
- Zanurz się całkowicie albo kompletnie się odizoluj (297)
- Zanurz się (297)
- Odizoluj się (297)
- Toleruj dwuznaczności (297)
- Znajdź swoje osobiste centrum (298)
- Włącz ciekawość (298)
- Powiększaj, zmniejszaj, zniekształcaj albo odwracaj (299)
- Urządź przyjęcie dla kreatywnych bohaterów (299)
- Zapadnij w kreatywny sen (300)
Rozdział 15: Dziesięć wspaniałych pomysłów, które stały się rzeczywistością (301)
- Prasa drukarska Gutenberga (301)
- Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym według Galileusza (302)
- Przemyślenia Newtona na temat fizyki (302)
- Wizja współczesnego amerykańskiego przemysłu według Henry’ego Forda (303)
- Wytrwałość i inspiracja Edisona (303)
- Elektryczne wynalazki Tesli (304)
- Radio Marconiego (304)
- Arcydzieła Picassa (305)
- Nowoczesne komputery Alana Turinga (306)
- Richard Feynman – bongo i bomby atomowe (307)
Rozdział 16: Nieco ponad dziesięć książek, które warto przeczytać (309)
- Arthur Koestler, The Act of Creation (309)
- Guy Claxton, Hare Brain, Tortoise Mind (310)
- David Hockney, Wiedza tajemna (310)
- Tony Buzan, Siła twórczej inteligencji (311)
- Michael Michalko, Thinkertoys (311)
- Ned Herrmann, The Creative Brain i The Whole Brain Business Book (311)
- Malcolm Gladwell, Błysk! (312)
- Michael Gelb, Myśleć jak Leonardo da Vinci (312)
- Robert Dilts, Strategie geniuszy, część pierwsza (313)
- Edward de Bono, Myślenie lateralne (313)
- Tom Kelley, Sztuka innowacji (314)
- James Webb Young, A Technique for Producing Ideas (314)
- Thomas Heatherwick i Maisie Rowe, Making (314)
Rozdział 17: Dziesięć inspirujących kreatywnych firm (315)
- Saatchi & Saatchi – kreatywność, która zmieniła świat (315)
- Mind Gym – prowokowanie do inteligentnej interakcji (316)
- Pixar – plac zabaw dla pomysłów (317)
- Apple – pielęgnowanie atmosfery sprzyjającej nieszablonowemu myśleniu (317)
- DPA – przestrzeń do myślenia (318)
- LEGO – budowanie firmy klocek po klocku (318)
- Chiat\Day – wynalezienie kreatywności na nowo (320)
- St Luke’s – definiowanie kreatywności na nowo (320)
- Caffeine – stymulujący biznes (321)
- Jack Tinker – raj kreatywności (321)
Rozdział 18: Dziesięć wyjątkowo kreatywnych postaci (323)
- Eric Clapton – trudny proces nauki rzemiosła (323)
- David Hockney – kreatywność na co dzień (324)
- Bob Dylan – nagroda za kreatywną wytrwałość (325)
- Brian Eno – mistrz eklektyzmu (325)
- Vivienne Westwood i Malcolm McLaren – twórcy punka (326)
- Benoit Mandelbrot – fascynujące fraktale (327)
- Anita Roddick – coś dla ciała (327)
- Malcolm Gladwell – kwintesencja kreatywności (328)
- Ferran Adria i El Bulli – magiczne gotowanie (328)
- Richard Hamilton – inspiracja dla całego pokolenia (329)
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.