KREATYWNE MYŚLENIE DLA BYSTRZAKÓW

35.91

Na stanie

SPIS TREŚCI

O autorze (13)

Wstęp (15)

  • O książce (15)
  • Konwencje zastosowane w książce (16)
  • Czego nie czytać (16)
  • Naiwne założenia (17)
  • Jak podzielona jest książka (17)
    • Część I. Podstawy, czyli zrozumienie kreatywności (17)
    • Część II. Przygotuj się, czyli przyjęcie kreatywnego nastawienia (17)
    • Część III. Informacje praktyczne, czyli nauka kreatywności (17)
    • Część IV. Kreatywne myślenie w codziennym życiu (18)
    • Część V. Dekalogi (18)
  • Ikony wykorzystane w książce (18)
  • Co dalej (18)

CZĘŚĆ I: PODSTAWY, CZYLI ZROZUMIENIE KREATYWNOŚCI (19)

Rozdział 1: Czym zatem jest kreatywność? (21)

  • Kreatywność jest wszędzie (21)
    • Szukanie oczywistych oznak kreatywności (22)
    • Mniej widoczne objawy kreatywności (23)
  • Znalezienie ciekawych sposobów na zaspokojenie ciekawości (24)
    • Pogodzenie paradoksów i kontrastów (24)
    • Połączenie znanego z nieznanym (25)
    • Splecenie namacalnego z nieuchwytnym (26)
    • Doświadczanie tego, co kusi, i tego, co przeraża (26)
  • Zastosowanie strategii, które pomogą Ci przetrwać w kreatywnym świecie (27)
    • Naśladowanie bawiących się dzieci (27)
    • Kreatywność jest potrzebą, a nie luksusem (28)
    • Kreatywność jako siła napędowa (29)
  • Przyjęcie kreatywnego nastawienia (29)
    • Rozbieżności i zbieżności (29)
    • Burza na horyzoncie (30)
    • Pasywny fizycznie, ale aktywny umysłowo (31)
    • Aktywny fizycznie i czujny umysłowo (31)
  • Włączenie kreatywności za pomocą programowania neurolingwistycznego (32)
  • Problem braku kreatywności (35)
    • Blokada (36)
    • Jak wyjść z impasu? (36)

Rozdział 2: Życie w świecie kreatywności (39)

  • Próby duchowej ekspresji (40)
    • Duchowość i wiedza w architekturze (40)
    • Łączenie ciała, umysłu i ducha (40)
  • Spotkanie z muzami (42)
    • Muzy greckie (42)
    • Koncepcja współczesnych muz (42)
    • Znalezienie własnej muzy (43)
  • Związek między muzyką a kreatywnością (43)
  • Kwestionowanie status quo za pomocą kreatywnego myślenia (46)
    • Odgrywanie roli rewolucjonisty (46)
    • Praca wewnątrz systemu (47)
    • Tworzenie sztuki politycznej (48)
  • Łączenie religii, polityki i kreatywności (49)
    • Pompa i propaganda (49)
    • „Nudge unit” – skąd politycy biorą pomysły? (50)
  • Rzucenie światła na ciemną stronę kreatywności (53)
    • Ograniczające przekonania (53)
    • Produkowanie energii i ignorowanie syndromu wypalenia (55)
    • Połączenie kreatywności z osobowością (56)

Rozdział 3: Kreatywne nastawienie (59)

  • Być kreatywnym – przez cały czas (59)
    • Każdy jest kreatywny (60)
    • Kreatywność na co dzień (61)
    • Umiejętność rozpoznawania kreatywności (61)
    • Kreatywny duch (61)
  • Rozpoznanie momentu kontra rozpoznanie rezultatu (62)
    • Zmiana jest tak dobra jak odpoczynek (62)
    • A odpoczynek jest tak dobry jak zmiana (63)
  • Różne stany świadomości (63)
    • Wspomnienia, sny i refleksje (63)
    • Śnienie na jawie, sen i medytacja (65)
    • Świadomy i ciekawy (66)
    • Odmienne stany, czyli seks, narkotyki i rock’n’roll (68)
    • Badanie podświadomości (69)
  • Zrozumienie różnych ludzi i różnych rodzajów kreatywności (70)
    • Teorie Junga i fundamenty współczesnej oceny osobowości (70)
    • Myślenie zbieżne i myślenie rozbieżne (74)
    • Gender (75)
    • Wiek (75)
    • Kreatywność w różnych kulturach (75)
    • Więcej niż pięć zmysłów (77)

CZĘŚĆ II: PRZYGOTUJ SIĘ, CZYLI PRZYJĘCIE KREATYWNEGO NASTAWIENIA (79)

Rozdział 4: Przygotuj się na kreatywność (81)

  • Zrozumienie procesu twórczego (81)
    • Otwarcie się na pomysły i oryginalność (82)
    • Rozwiązanie problemu poprzez zamknięcie (82)
    • Zmiana myślenia dla uzyskania innej perspektywy (82)
  • Zauważenie pierwszych pomysłów (83)
  • Znalezienie odpowiedniego miejsca – dosłownie i w przenośni (84)
    • Wprawienie się we właściwy nastrój (84)
    • Przygotowanie sceny (85)
  • Praca w pojedynkę kontra praca zespołowa (90)
    • Praca indywidualna (91)
    • Praca zespołowa (91)
    • I jedno, i drugie (93)
  • Ocenianie rezultatów (94)
    • Czy to pomogło? (94)
    • Co dalej? (97)

Rozdział 5: Zaangażowanie się w kreatywne działania (99)

  • Strumień kreatywności (100)
    • Zarabianie na kreatywności (100)
    • Stres związany z kreatywnością (101)
    • Osiągnięcie magicznych 10 tysięcy godzin (101)
    • Przygotowanie się na dobre rezultaty (102)
  • Żyć jak Leonardo – ciągłość kreatywnej pracy (103)
    • Nienasycona ciekawość – curiosita (104)
    • Weryfikowanie wiedzy poprzez doświadczenie – demostrazione (107)
    • Rozwijanie zmysłów – sensazione (108)
    • Wykorzystywanie dwuznaczności – sfumato (110)
    • Równowaga między sztuką a nauką – arte/scienza (111)
    • Kultywowanie najlepszych aspektów życia – corporalita (112)
    • Łączenie wszystkiego – connessione (114)
  • Nagły przypływ kreatywności (114)
    • Olśnienie, czyli efekt żarówki (114)
    • Eksplozja kreatywności (115)
  • Znalezienie własnego kreatywnego stylu (116)

CZĘŚĆ III: INFORMACJE PRAKTYCZNE, CZYLI NAUKA KREATYWNOŚCI (119)

Rozdział 6: Jak zacząć myśleć bardziej kreatywnie? (121)

  • Odkrycie sposobów na zmianę myślenia (122)
  • Rysowanie map umysłu (123)
    • Projektowanie mapy umysłu (124)
  • Gry i zabawy przy stole (126)
    • Gra matchbox i inne (127)
    • Korzystanie z kart kreatywnych (129)
  • Zabawa językiem (129)
    • Ujarzmienie potęgi metafory (130)
    • Narracja i trans (131)
    • Wprowadzenie się w trans (135)
  • Wykorzystywanie przypadkowych pomysłów (137)
    • Zabawy słowne (137)
    • Uproszczenie złożonych zagadnień (138)
    • Zmiana języka (139)
  • Wizualizacja sukcesu (139)
    • Wizualizacja w praktyce – strumień obrazów (141)
    • Zapoznanie się z innymi technikami kreatywnej wizualizacji (142)

Rozdział 7: Jak otworzyć umysł na kreatywność? (145)

  • Powstawanie pomysłów podczas burzy mózgów (146)
    • Przetwarzanie reguł (146)
    • Dobrze przeprowadzona burza mózgów (147)
    • Jak udoskonalić proces burzy mózgów? (150)
  • Czas na synektykę (153)
    • Wynalezienie prototypu burzy mózgów (154)
    • Poznanie, przeniesienie i wykorzystanie (155)
  • Wykorzystanie modelu SCAMPER (159)
    • Zestaw przydatnych narzędzi (160)
    • Thinkertoys – większa skrzynia z narzędziami (161)
  • Myślenie lateralne (163)
    • Myślenie równoległe (163)
    • Prowokowanie do prowokacyjnych działań (165)
    • Zakładanie sześciu myślowych kapeluszy (165)

Rozdział 8: Szukanie odpowiedzi – kreatywne rozwiązywanie problemów (171)

  • Kreatywne poszukiwanie rozwiązania (171)
  • Model Disneya – odgrywanie ról (172)
    • Marzyciel (174)
    • Realista (175)
    • Krytyk (176)
  • Technika pięciu kroków Younga (177)
  • Model Herrmanna – używanie całego mózgu (180)
  • Lista typów dominujących (182)
    • Jak działa HBDI? (183)
    • Jak działa całościowy model mózgu w praktyce? (185)

Rozdział 9: Kreatywna zabawa (189)

  • Prowokowanie nowych pomysłów za pomocą eksperymentów myślowych (190)
  • Rysowanie i bazgrolenie (192)
    • Rysowanie prawą stroną mózgu (192)
    • Pasywne patrzenie kontra aktywne widzenie (194)
    • Zbudowanie wizualnego słownika poprzez zadawanie pytań (195)
    • Praca z SQVID (199)
    • Zabawa z farbą (202)
  • Zabawa z odgrywaniem ról (203)
    • Przejść milę w cudzych butach (204)
    • Ocena sesji odgrywania ról (204)
  • Przestrzeganie reguł i ich łamanie (205)
    • Myślenie standardowe i myślenie nieszablonowe (206)
    • Swobodny spacer po meandrach myśli (207)
    • Oddanie się w ręce losu (208)
  • Ćwiczenie całego ciała – na sali i na świeżym powietrzu (209)
  • Nabranie tempa po chwilowym zastoju (211)

CZĘŚĆ IV: KREATYWNE MYŚLENIE W CODZIENNYM ŻYCIU (215)

Rozdział 10: Kreatywność w codziennym życiu (217)

  • Czerpanie korzyści z kreatywnego stylu życia (217)
    • Dbałość o zdrowie (218)
    • Zarządzanie stresem (219)
    • Jak zapewnić sobie długie życie? (221)
    • Sen sprawiedliwego (222)
    • Miara bogactwa (224)
  • Celebrowanie kreatywnej mocy szczęścia (226)
    • Poszukiwanie szczęścia (226)
    • Przyznanie się do porażki z uśmiechem na ustach (227)
    • Dołącz do klubu – szczęście jest zaraźliwe (229)
  • Rola poczucia humoru (229)
    • Traktowanie humoru poważnie (230)
    • Śmianie się z ważnych spraw – przekłucie balona (230)
    • Połączenie humoru i kreatywności (231)
  • Dobre samopoczucie (231)
    • Hierarchia potrzeb Maslowa (232)
    • Czuć się dobrze z samym sobą (233)
    • Dbanie o zdrowie mózgu (235)

Rozdział 11: Kreatywność u dzieci (237)

  • Kreatywny umysł dziecka (237)
    • Kwitnąca i szumiąca dezorientacja (238)
    • Mistrzostwo naśladowania (239)
    • Nabywanie kompetencji (240)
    • Co robią dzieci, gdy nie mają dostatecznej wiedzy? (241)
    • Zabawa jako sposób na naukę (242)
    • Nawyki i schematy (243)
    • Prezentowanie nabytych umiejętności poprzez rysowanie (244)
  • Jak edukacja wpływa na kreatywność? (248)
    • Debatowanie nad celem edukacji (249)
    • Znalezienie równowagi między surowym a luźnym nauczaniem (249)
  • Udzielanie lekcji kreatywnego myślenia w codziennym życiu (249)
    • Pielęgnowanie kreatywności (250)
    • Jak sprawić, żeby dziecko miało kulturę we krwi? (251)
    • Dorównać kroku współczesnej technologii (251)

Rozdział 12: Kreatywność w pracy (253)

  • Branże kreatywne i ich dochody (253)
    • Audyt kreatywnej firmy (254)
    • Uruchomienie kreatywnych silników w firmie (255)
    • Przeniesienie kreatywności z zaplecza do recepcji (255)
  • Wymyślanie pomysłów, które przynoszą pieniądze (256)
    • Uczynienie priorytetu z kreatywności (256)
    • Pomysły, które zmieniają świat (257)
  • Ochrona dobrego pomysłu (257)
    • Tam, gdzie jest hit, tam sypią się pozwy (258)
    • Odwieczna walka między artystą a producentem (259)
  • Kreatywność w firmach – dużych i małych (260)
    • Zwykłe robienie interesów (260)
    • Przyciąganie kreatywności z zewnątrz do środka i na odwrót (260)
  • Pokonanie oporu przed kreatywnością (261)
    • Kierowanie się logiką – lub nie (261)
    • Obsesja na bok (262)
    • Linearne planowanie (264)
    • Opieranie się wizji (265)
  • Stworzenie (i pielęgnowanie) kreatywnego miejsca pracy (265)
    • Wybór miejsca (265)
    • Tworzenie kreatywnej przestrzeni (266)
  • Różnica między innowacyjnością a kreatywnością (267)
    • Zdefiniowanie różnicy (267)
    • Przejęcie kontroli nad kreatywnością (268)
    • Realizowanie planów z Saatchi & Saatchi (269)

Rozdział 13: Kreatywność w codziennym życiu (273)

  • Nieustająca kreatywność (274)
    • Zmiana nawyków na całe życie – albo na minutę (274)
    • Czym jest perseweracja? (276)
  • Połączenie kreatywności z kulturą (276)
    • Czym jest kultura? (278)
    • Naciśnięcie przycisku z napisem „Kultura” (278)
    • Przełamanie barier – kreatywność w wersji oficjalnej (279)
    • Celebrowanie codziennego życia (279)
  • Umiejętności i środki, które można wykorzystywać w różnych okolicznościach (280)
    • Autozapamiętywanie (280)
    • Osiągnięcie zasobnego stanu (281)
  • Używanie kreatywnej świadomości (282)
    • Bądźmy poważni (282)
    • Sieci internetowe, które łączą kreatywne osoby (283)
    • Kreatywność kwitnąca w różnych zakątkach świata (283)
  • Osiągnięcie kreatywnego stanu umysłu dzięki grom i zabawom (286)
    • Przydatne aplikacje (289)
    • Uproszczenie (289)
    • Improwizowanie (290)

CZĘŚĆ IV: DEKALOGI (293)

Rozdział 14: Dziesięć sposobów na rozbudzenie w sobie kreatywności (295)

  • Żyj chwilą (295)
  • Daj sobie przyzwolenie (296)
  • Znajdź czas na relaks i zabawę (296)
  • Zanurz się całkowicie albo kompletnie się odizoluj (297)
    • Zanurz się (297)
    • Odizoluj się (297)
  • Toleruj dwuznaczności (297)
  • Znajdź swoje osobiste centrum (298)
  • Włącz ciekawość (298)
  • Powiększaj, zmniejszaj, zniekształcaj albo odwracaj (299)
  • Urządź przyjęcie dla kreatywnych bohaterów (299)
  • Zapadnij w kreatywny sen (300)

Rozdział 15: Dziesięć wspaniałych pomysłów, które stały się rzeczywistością (301)

  • Prasa drukarska Gutenberga (301)
  • Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym według Galileusza (302)
  • Przemyślenia Newtona na temat fizyki (302)
  • Wizja współczesnego amerykańskiego przemysłu według Henry’ego Forda (303)
  • Wytrwałość i inspiracja Edisona (303)
  • Elektryczne wynalazki Tesli (304)
  • Radio Marconiego (304)
  • Arcydzieła Picassa (305)
  • Nowoczesne komputery Alana Turinga (306)
  • Richard Feynman – bongo i bomby atomowe (307)

Rozdział 16: Nieco ponad dziesięć książek, które warto przeczytać (309)

  • Arthur Koestler, The Act of Creation (309)
  • Guy Claxton, Hare Brain, Tortoise Mind (310)
  • David Hockney, Wiedza tajemna (310)
  • Tony Buzan, Siła twórczej inteligencji (311)
  • Michael Michalko, Thinkertoys (311)
  • Ned Herrmann, The Creative Brain i The Whole Brain Business Book (311)
  • Malcolm Gladwell, Błysk! (312)
  • Michael Gelb, Myśleć jak Leonardo da Vinci (312)
  • Robert Dilts, Strategie geniuszy, część pierwsza (313)
  • Edward de Bono, Myślenie lateralne (313)
  • Tom Kelley, Sztuka innowacji (314)
  • James Webb Young, A Technique for Producing Ideas (314)
  • Thomas Heatherwick i Maisie Rowe, Making (314)

Rozdział 17: Dziesięć inspirujących kreatywnych firm (315)

  • Saatchi & Saatchi – kreatywność, która zmieniła świat (315)
  • Mind Gym – prowokowanie do inteligentnej interakcji (316)
  • Pixar – plac zabaw dla pomysłów (317)
  • Apple – pielęgnowanie atmosfery sprzyjającej nieszablonowemu myśleniu (317)
  • DPA – przestrzeń do myślenia (318)
  • LEGO – budowanie firmy klocek po klocku (318)
  • Chiat\Day – wynalezienie kreatywności na nowo (320)
  • St Luke’s – definiowanie kreatywności na nowo (320)
  • Caffeine – stymulujący biznes (321)
  • Jack Tinker – raj kreatywności (321)

Rozdział 18: Dziesięć wyjątkowo kreatywnych postaci (323)

  • Eric Clapton – trudny proces nauki rzemiosła (323)
  • David Hockney – kreatywność na co dzień (324)
  • Bob Dylan – nagroda za kreatywną wytrwałość (325)
  • Brian Eno – mistrz eklektyzmu (325)
  • Vivienne Westwood i Malcolm McLaren – twórcy punka (326)
  • Benoit Mandelbrot – fascynujące fraktale (327)
  • Anita Roddick – coś dla ciała (327)
  • Malcolm Gladwell – kwintesencja kreatywności (328)
  • Ferran Adria i El Bulli – magiczne gotowanie (328)
  • Richard Hamilton – inspiracja dla całego pokolenia (329)
Autor

ISBN

978-83-246-9311-5

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „KREATYWNE MYŚLENIE DLA BYSTRZAKÓW”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *