Opis
Spis treści
Przedmowa
Część I. System myślenia
Rozdział 1. Czym jest myślenie systemowe?
Myślenie liniowe to tryb domyślny
Myślenie systemowe jest nieliniowe
Czym jest myślenie systemowe?
Myślenie systemowe jest praktyką
Cechy praktyka myślenia systemowego
Dylemat firmy MAGO
Rozdział 2. Zapewnianie spójności koncepcyjnej
To relacje są źródłem efektów
Myślenie systemowe ma charakter socjotechniczny
Kontrintuicyjność
Zmieniające się systemy
System idei
Czas zawsze jest istotnym czynnikiem
Technika pomocnicza dla praktyki: jazda z przodu pociągu
Praktyka: pisanie jako myślenie
Kontrintuicyjność w MAGO
Rozdział 3. Zmiana perspektywy
Pięć podstawowych praktyk
Ciągle się uczysz
Chętnie strukturyzujesz dociekania
Wykonujesz głęboką pracę (lub masz na to otwartość)
Z szacunkiem angażujesz się w kontakty z innymi
Przestajesz pracować jak Syzyf
Modelowanie jako podstawowa praktyka
Góra lodowa, która zatapia inicjatywy
Zdarzenia
Wzorce i trendy
Struktura
Modele mentalne
Gra w obwinianie
Praktyka: model góry lodowej
Dylemat w firmie MAGO: zmiana perspektywy
Pomocnicze uwagi na temat praktyki: zmiana perspektywy jest trudna
Część II. Jesteś systemem myślenia
Rozdział 4. Samoświadomość jest podstawową umiejętnością
Myślenie systemowe: trudne aspekty
Podejmowanie decyzji jest nieoczywistym procesem
Obserwuj swoje myśli
Praktyka: obserwuj przepływ myśli
Inne praktyki
MAGO: wszystko kryje się w martwym punkcie
Opracuj model obecnego systemu
Zbadaj podobne systemy
Zwracaj uwagę na problematyczne punkty
Opracuj prototypy
Co się stanie, jeśli nic nie zrobimy?
Pomocne uwagi na temat praktyki: 12 rzeczy, których nauczyła mnie samoświadomość
Rozdział 5. Zastępowanie reakcji reagowaniem
Dostrzeganie własnych reakcji
Podawanie opinii jako norma
Empatia jako podstawowa umiejętność
Zapewnij przestrzeń dla swoich reakcji
Praktyka: opcje podczas reagowania
„Tak, i.”
Reguła 24 godzin
Oddychaj
Idź na spacer
Zjedz coś małego lub się zdrzemnij
Pisz
Zwróć uwagę na swoje punkty zapalne – to wskazówki
Reakcje w MAGO
Pomocnicze uwagi na temat praktyki: historie nie muszą być takie same
Rozdział 6. System uczenia się
Kariera oparta na uczeniu się
Praktyka 1. Co Cię motywuje?
Projektowanie aktywności związanych z uczeniem się
Generowanie artefaktów
Obserwowanie i dociekanie
Synteza
Doświadczenie
Praktyka numer 2. Opisz swoje aktywności
Określanie efektów uczenia się
Praktyka numer 3. Efekty uczenia się
Rozwijanie umiejętności zmiany perspektywy
Zwiększanie tolerancji na niejednoznaczność
Zrozumienie kontekstu i wpływu relacji
Identyfikowanie wzorców i struktur
Tworzenie grup i granic bez redukcjonizmu
Myślenie krytyczne i trafny osąd
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych
Projektowanie pętli informacji zwrotnych
Praktyka numer 4. Kto może mi pomóc?
Po jednym dniu przez całe życie
MAGO: nieograniczone możliwości nauki
Pomocnicze uwagi na temat praktyki: wszystko jest ze sobą powiązane
Część III. Jesteśmy systemem myślenia
Rozdział 7. Grupowe rozumowanie systemowe
Czym jest rozumowanie systemowe?
Pod jakimi względami rozumowanie systemowe jest grupowe?
Rozumowanie systemowe ma też inne nazwy
Rozumowanie systemowe to tworzenie idei
Praktyka: przygotuj propozycję
Zidentyfikuj pomysł, działanie lub teorię
Zidentyfikuj argumenty
Wzmocnij argumenty
Szczerze opisz potencjalne pułapki
Rozumowanie systemowe jest metodą dociekania
Rozumowanie systemowe to opłacalna inwestycja
Struktury (i ramy) rozumowania systemowego związane z niejednoznacznością
Objaśnienie od ogółu do szczegółu
Podsumowanie
DLACZEGO
CO
KTO
JAK
KIEDY
Wzmacnianie argumentów
Zrozumiałe
Wiarygodne
Adekwatne
Spójne
Logiczne
Praktyka: wzmocnij argumenty
Propozycja dla firmy MAGO
Metoda pomocnicza dla praktyki: model góry lodowej
Rozdział 8. Projektowanie pętli informacji zwrotnych
Budowanie mostów koncepcyjnych
Zwracanie uwagi na luki
Mosty
Myślenie systemowe wymaga pętli informacji zwrotnych
Poproś o informacje zwrotne, których potrzebujesz
Przyjmuj informacje zwrotne od odpowiednich osób
Przestrzegaj złotej zasady informacji zwrotnych
Pętle informacji zwrotnych obejmują uczenie się
Cztery podstawowe umiejętności
Jak słuchać?
Zmiana własnego zdania
Analizowanie argumentów
Szukanie błędów
Praktyka: uzyskaj informacje zwrotne
MAGO: pomocne mosty koncepcyjne
Uwagi pomocnicze na temat praktyki: solidne mosty koncepcyjne
Rozdział 9. Myślenie wzorcowe
Czym jest myślenie wzorcowe?
Wzorce są źródłem zdarzeń
Jak relacje wywołują efekty?
To samo zdarzenie, różne wzorce
Gdzie szukać wzorców?
Trzy rodzaje wzorców
Siedem pytań dotyczących myślenia wzorcowego
MAGO: spojrzenie na wzorce
Wzorce w relacjach
Wzorce zewnętrzne, technologiczne i procesowe
Analiza siedmiu pytań w MAGO
Praktyka: siedem pytań
Pomocne uwagi na temat praktyki: myślenie wzorcowe poza światem technologii
Część IV. Projektowanie systemu myślenia
Rozdział 10. Wspólne modelowanie
Czym jest modelowanie?
Model nie jednoczy. Robi to modelowanie
Myślenie projektowe
Nie ma jednego sposobu
Przyjmowanie perspektywy systemowej
Co modelować?
Domena
Pętle przyczynowe
Siedem pytań
Opis sytuacji w MAGO z perspektywy systemowej
Przestrzeń problemów a przestrzeń rozwiązań
Jeszcze o podejściu liniowym i nieliniowym
Jeszcze o wzorcach
Praktyka: modeluj
Pomocnicze uwagi na temat praktyki: zasoby
Rozdział 11. Przywództwo systemowe
Paradygmat, w którym pracujemy
Czym nie jest przywództwo systemowe?
Charakterystyka przywództwa systemowego
Projektowanie struktur komunikacyjnych
Przywództwo integracyjne
Znajdowanie miejsc do interwencji
Uczenie się przywództwa
Rozwijanie heurystyk uczenia się
Siedem heurystyk uczenia się
MAGO: przywództwo systemowe
Zrozum bolączki
Zidentyfikuj cel systemu o najwyższej wartości
Zamodeluj obecny system
Stwórz wspólną przestrzeń do myślenia grupowego
Wyartykułuj i uzasadnij główny problem
Zalecaj ścieżki prowadzące do ulepszenia systemu
Zaprojektuj system komunikacji i zachęcaj do wspólnego myślenia
Dbaj o siebie
Zachęcaj do myślenia systemowego
Praktyka: kohorta liderów systemowych
Rozdział 12. Redefiniowanie sukcesu
Sukces jest systemem
Skuteczne systemy mają strategiczne ograniczenia wzrostu
Skuteczne systemy eliminują źródłowe przyczyny problemów
Skuteczne systemy zmniejszają nierówności
Skuteczne systemy generują przepływ wiedzy
Praktyka: sukces wymaga zmiany paradygmatu
Czynniki sukcesu
Sukces dla MAGO
Pomocne uwagi na temat praktyki: cele dla liderów systemowych
Cel: dążenie do spójności koncepcyjnej zalecanych rozwiązań
Cel: ulepszanie zasobów wiedzy
Cel: poprawa przepływu wiedzy
Taniec z systemami
Dodatkowe materiały
Słowniczek
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.