NOWA STAL BAINITYCZNA DO ZASTOSOWAŃ NA SZYNY KOLEJOWE

30.00

Na stanie

Monografia składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale 1 krótko scharakteryzowano zagadnienia związane z problemami kolejnictwa, rozwojem tej gałęzi przemysłu, a także potrzeby i nowe kierunki badań mające sprostać stawianym wymaganiom kolei dużych prędkości. W rozdziale 2, stanowiącym wstęp do zagadnienia torów kolejowych, przedstawiono ogólnie poszczególne elementy składowe wchodzące w skład toru kolejowego, wskazując, że jego niezawodność nie jest jedynie uwarunkowana rodzajem i gatunkiem samej szyny kolejowej, a tylko odpowiedni dobór i współpraca wszystkich komponentów stanowiących drogę kolejową zapewnia spełnienie zmiennych w czasie wymagań eksploatacyjnych. Opisano również najczęściej stosowane na szyny stale o strukturze perlitycznej, a także te, które są pretendentem do tych zastosowań, a mianowicie stale bainityczne. Ponadto w rozdziale tym przybliżono zagadnienia związane ze zmęczeniem niskocyklowym i tarciem stali bainitycznych, a także skupiono się na zjawisku TRIP, które może przyczynić się do wydłużenia okresu eksploatacji szyny. Cel i zakres realizowanej pracy, a także opis analizowanych materiałów zamieszczono w rozdziale 3.

W następnych podrozdziałach opisano metodykę prowadzonych badań oraz otrzymane rezultaty dla szyny o strukturze bainitycznej zarówno w stanie wyjściowym, jak i po dwuletnim okresie jej eksploatacji. Dodatkowo przedstawiono także wyniki własne badań stali o strukturze perlitycznej, która stanowi niejako porównanie możliwości obecnie stosowanych gatunków stali na szyny kolejowe z nowymi, perspektywicznymi wytopami. W pierwszej kolejności opisano wyniki badań otrzymane przy zastosowaniu dyfrakcji rentgenowskiej (udział austenitu szczątkowego), następnie scharakteryzowano mikrostruktury analizowanych stali, wykorzystując mikroskopię świetlną, elektronową wraz z uwzględnieniem metody EBSD. Kolejny podrozdział poświęcono analizom zmian właściwości mechanicznych stali, zmęczeniu niskocyklowemu i tarciu. Praca zakończona jest podsumowaniem otrzymanych wyników badań oraz bibliografią.

SPIS TREŚCI
Streszczenie …………………………………………………………………………………………………………………..
Abstract ………………………………………………………………………………………………………………………..
Spis najważniejszych symboli, skrótów i oznaczeń ……………………………………………………………
1. WPROWADZENIE ……………………………………………………………………………………………….. 9
2. SZYNY KOLEJOWE ……………………………………………………………………………………………. 15
2.1. Stale stosowane na szyny …………………………………………………………………………………. 24
2.2. Zjawisko TRIP ……………………………………………………………………………………………….. 37
2.3. Właściwości użytkowe stali na szyny ………………………………………………………………… 40
3. PROJEKTOWANIE I WYTWARZANIE NOWEGO GATUNKU STALI SZYNO-
WYCH ………………………………………………………………………………………………………………….. 45
3.1. Metodyka badań ……………………………………………………………………………………………… 47
3.2. Charakterystyka strukturalna …………………………………………………………………………….. 51
3.3. Charakterystyka mikrostruktury ………………………………………………………………………… 54
3.4. Parametry wytrzymałościowe …………………………………………………………………………… 66
3.5. Analiza wybranych właściwości eksploatacyjnych ……………………………………………… 72
4. PODSUMOWANIE …………………………………………………………………………………………………. 95
Bibliografia ………………………………………………………………………………………………………………….. 102

Autor

ISBN

978-83-8156/554-7

Liczba stron

Wydawca

Rok wydania

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „NOWA STAL BAINITYCZNA DO ZASTOSOWAŃ NA SZYNY KOLEJOWE”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *