Ich publikowanie najczęściej wiąże się z potrzebą podsumowania pewnego obszaru działalności naukowej, a w przypadku pracowników nauki – z przygotowaniem prac kwalifikacyjnych na kolejne stopnie lub celem uzyskania tytułów naukowych. Dla nich właśnie jest przeznaczona ta książka. Ma ona stanowić wsparcie w opracowywaniu takich publikacji.
Ogólnym wymaganiem jest, by poziom wspomnianych wyżej prac i ich wartości poznawcze odpowiadały standardom przyjętym w danym przypadku. Powinien to być przekaz świadczący o tym, że mamy do czynienia z dziełem nowym, twórczym, a zatem z osobą kreatywną.
Twierdzenie, że człowiek jest lub powinien być twórczy, jest truizmem. Samo pojęcie „twórczość" nie jest jednoznaczne. Kojarzone jest głównie z aktem powstawania rzeczy nowych. Podstawową cechą twórczości jest nowość działania lub nowość dzieła będącego efektem działania. Samo pojęcie nowości jest ogólnikowe i wieloznaczne. Nowość powinna zawierać pierwiastki nieznane dotychczas, w większym lub w mniejszym stopniu. Nowość jako efekt działania twórczego jest osiągana w sposób zamierzony lub niezamierzony, impulsywny lub kierowany, spontaniczny lub metodyczny.
W teorii procesu tworzenia występuje pojęcie daru twórczego jako indywidualnej cechy człowieka, będącego syntezą intuicji, zdolności percepcji, płynności rozumowania itp.
Twórczość wymaga energii umysłowej do wytworzenia nowości, która -podobnie jak nowość działania lub dzieła – może być oceniana tylko intuicyjnie. W twórczości potrzebne są: motywacja, dążenie do samorealizacji i przynależność do grupy. Istotną rolę odgrywa motywacja, czyli stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania. Akcentuje się tu rolę wewnętrznych wyznaczników w zachowaniach człowieka, w tym zwłaszcza potrzeb i emocji. Potrzeby samorealizacji i przynależności do grupy są również związane z twórczością.
Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie specyficznej kategorii publikacji – rozprawy naukowej, w tym scharakteryzowanie zasadniczych elementów warsztatu naukowego, jaki powinien posiadać autor rozpraw, wskazanie roli i miejsca teorii i eksperymentu w działalności naukowej, przedstawienie specyfiki rozpraw naukowych oraz omówienie podstawowych zasad pisarstwa naukowego. Zagadnienia te zaprezentowano w kolejnych rozdziałach.
W rozdziale pierwszym omówiono wytwory pracy naukowców, w szczególności przedstawiono naukę jako rodzaj wiedzy, wskazano problemy tworzenia wiedzy, podkreślając rolę nauki jako sposobu działania poznawczego. Zaakcentowano rolę podmiotów nauki – naukowców.
W rozdziale drugim podjęto intrygujące zagadnienie relacji między teorią a eksperymentem. Rozdział otwiera prezentacja koncepcji ewolucji wszechświata – począwszy od czasów starożytnych, przez średniowiecze, oświecenie, po czasy współczesne – celem przedstawienia roli teorii i eksperymentu w astronomii i kosmologii. Uogólnienie powyższego wniosku i wskazanie, że także w innych dziedzinach naukowych, w tym w naukach technicznych, niemożliwy jest rozwój naukowy oparty wyłącznie na pracach teoretycznych i odwrotnie -tylko na eksperymentach, stanowi dopełnienie omawianej problematyki. Rozdział kończy wykazanie, że oba te elementy wzajemnie się stymulują i determinują, służą do wzajemnej weryfikacji, także w przypadku działań mających na celu przygotowanie rozprawy habilitacyjnej.
W kolejnym rozdziale – trzecim – ukazano szczególny charakter rozpraw naukowych. Jest w nim mowa o miejscu rozprawy wśród innych publikacji naukowych i jej głównych cechach. Kolejne omawiane aspekty to: formułowanie głównych elementów opisu obszaru badawczego, rozprawa habilitacyjna i jej praktyczne uwarunkowania oraz ujmowanie tematów rozpraw habilitacyjnych i analiza głównych elementów opisu obszaru będącego ich tematem. Dwie ostatnie kwestie przedstawiono na przykładzie rozpraw habilitacyjnych bronionych na Politechnice Poznańskiej, na obecnym Wydziale Maszyn Roboczych i Transportu (wcześniej Maszyn Roboczych i Pojazdów). Rozdział kończy analiza aspektów etycznych publikacji naukowych.
Ponieważ bardzo istotna jest forma publikowanych rozpraw naukowych, w rozdziale czwartym podano ważniejsze zasady ich pisania. Przedstawiono wskazania metodyczne w zakresie formułowania głównych problemów rozprawy i opisu: metody badawczej, przebiegu badań i ich rezultatów wraz z interpretacją wyników. Omówiono także ważniejsze zagadnienia związane z opracowaniem redakcyjnym treści rozprawy. Wskazano specyfikę redagowania rozpraw habilitacyjnych.
Spisy literatury umieszczono na końcu poszczególnych rozdziałów." Zbigniew Kłos
ROZPRAWY NAUKOWE
KŁOS Z.
Nauki humanistyczne„Rozwój nauki pociąga za sobą rozwój pisarstwa naukowego. Wytworzona w wyniku prac naukowych wiedza jest przekazywana do publicznej wiadomości w różnych formach. Specyficzną formą są rozprawy naukowe.
38.00zł Pierwotna cena wynosiła: 38.00zł.6.00złAktualna cena wynosi: 6.00zł.
Na stanie
Autor | |
---|---|
Liczba stron | |
Rok wydania | |
Wydawca |
Napisz pierwszą opinię o „ROZPRAWY NAUKOWE” Anuluj pisanie odpowiedzi
Podobne produkty
Szukaj
Wybrane
Kategorie
- Albumy (97)
- Architektura i urbanistyka (279)
- Automatyka i robotyka (44)
- Beletrystyka (8)
- Bez kategorii (4)
- Bezpieczeństwo (18)
- Bhp i ergonomia (44)
- Budowa i eksploat.maszyn (195)
- Budownictwo (257)
- Chemia i fizyka (45)
- Ekonomia (27)
- Elektronika i elektrotechnika (240)
- Finanse i rachunkowość (12)
- Hobby (10)
- Informatyka (560)
- Inne (121)
- Inżynieria biomedyczna (27)
- Inżynieria materiałowa (40)
- Języki obce (33)
- Kalkulatory (1)
- Literatura popularno-naukowa (91)
- Logistyka i transport (95)
- Lotnictwo (18)
- Marketing (19)
- Matematyka i statystyka (99)
- Mechanika (157)
- Miernictwo (8)
- Nauki humanistyczne (60)
- Nowości (104)
- Ochrona i inżynieria środowiska (154)
- Prawo (5)
- Przemysł spożywczy (1)
- Sztuka (32)
- Tania książka (70)
- Zarządzanie (144)
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.