Monografia poświęcona wszystkim modelom i odmianom samochodów Warszawa produkowanym w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w latach 1951-1973, jak również prototypom, które nie weszły do produkcji seryjnej. Przedstawiono kulisy powstania i rozpoczęcia produkcji samochodów Warszawa na tle sytuacji motoryzacyjnej w Polsce po zakończeniu II wojny światowej oraz stanu techniki motoryzacyjnej w latach 1945-1950. Zachowując porządek chronologiczny, opisano kolejno samochód Warszawa M20, prace modernizacyjne oraz prototypy z lat 1955-1957, rozwój konstrukcji samochodu Warszawa w latach 1957-1959, prototypy Warszawa Ghia (1957-1959), samochody Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne, Warszawa 202 (1962-1964), Warszawa 203 i 204 (1964), prototyp Warszawa 210, wersje pochodne modeli 203/223 i 204/224, zmiany modernizacyjne i prototypy samochodów Warszawa w latach 1966-1973, a także rozwój produkcji i eksport samochodów Warszawa oraz wykorzystanie zespołów samochodów Warszawa w innych pojazdach. Treści bogato zilustrowano wieloma wartościowymi zdjęciami i rysunkami. W odróżnieniu od innych publikacji, które ukazały się na ten temat, dużo uwagi poświęcono również stronie technicznej, opisując szczegóły konstrukcji oraz charakterystyczne różnice w budowie poszczególnych modeli samochodów Warszawa.
Odbiorcy: hobbyści oraz wszyscy zainteresowani historią polskiej motoryzacji.
Odbiorcy: hobbyści oraz wszyscy zainteresowani historią polskiej motoryzacji.
Spis treści
-
- Od autora 7
-
- Wstęp 9
-
- Rozdział 1. Geneza produkcji samochodu Warszawa 11
-
- 1.1. Motoryzacja w Polsce po zakończeniu II wojny światowej 11
-
- 1.2. Stan techniki motoryzacyjnej w latach 1945-1950 12
-
- 1.3. Powstanie Fabryki Samochodów osobowych w Warszawie 23
-
- 1.4. Radzieckie pochodzenie samochodu 27
-
- Rozdział 2. Samochód Warszawa M20 35
-
- 2.1. Silnik wraz z osprzętem 36
-
- 2.2. Układ przeniesienia napędu 43
-
- 2.3. Układ nośny 54
-
- 2.4. Układ kierowniczy 58
-
- 2.5. Układ hamulcowy 61
-
- 2.6. Instalacja elektryczna 64
-
- 2.7. Nadwozie 66
-
- 2.8. Wymiary, masy, pojemności oraz dane eksploatacyjne 72
-
- Rozdział 3 . Prace modernizacyjne oraz prototypy z lat 1955-1957 75
-
- 3.1. Zmiany konstrukcyjne 75
-
- 3.2. Prototyp samochodu Warszawa pick-up 78
-
- 3.3. Sanitarka przewozowa na bazie Warszawy M20 81
-
- 3.4. Prototypy samochodu Warszawa M20U 82
-
- 3.5. Dalsze prace rozwojowe 86
-
- Rozdział 4. Samochody Warszawa z lat 1957-1959 87
-
- 4.1. Warszawa model 1957 88
-
- 4.2. Warszawa modele 1958 i 1959 90
-
- 4.3. Warszawa pick-up 97
-
- Rozdział 5. Prototypy samochodu Warszawa Ghia (1957-1959) 103
-
- Rozdział 6. Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne 111
-
- 6.1. Model podstawowy 201 111
-
- 6.2. Warszawa 201 w wersji furgon oraz sanitarka 114
-
- 6.3. Warszawa 201 P 119
-
- Rozdział 7. Warszawa 202 (1962-1964) 121
-
- 7.1. Głęboka modernizacja, czyli nowy silnik S-21 121
-
- 7.2. Samochód Warszawa 202 125
-
- Rozdział 8. Warszawa 203 i 204 (1964) 131
-
- 8.1. Przedprototypy 134
-
- 8.2. Przygotowanie i uruchomienie produkcji 139
-
- 8.3. Produkcyjne wersje Warszawy 203 i 204 140
-
- Rozdział 9. Prototyp Warszawa 210 147
-
- 9.1. Silniki wraz z osprzętem 149
-
- 9.2. Układ przeniesienia napędu 150
-
- 9.3. Układ nośny 151
-
- 9.4. Układ kierowniczy 151
-
- 9.5. Układ hamulcowy 151
-
- 9.6. Nadwozie 151
-
- Rozdział 10. Wersje pochodne samochodów Warszawa 203 i 204 157
-
- 10.1. Warszawa 203/204 T 157
-
- 10.2. Warszawa 203/204 K 160
-
- 10.3. Warszawa 203 A 168
-
- Rozdział 11. Zmiany modernizacyjne oraz prototypy w latach 1966-1973 171
-
- Rozdział 12. Rozwój produkcji i eksport samochodów Warszawa 185
-
- 12.1. Rozwój produkcji 185
-
- 12.2. Eksport 187
-
- Rozdział 13. Wykorzystanie zespołów samochodu Warszawa w innych pojazdach 189
-
- 13.1. Podzespoły dla Syreny (od 1954) 189
-
- 13.2. Drezyny kolejowe (od 1955) 190
-
- 13.3. Prototyp podwozia furgonu i furgonu z SO (1955-1957) 193
-
- 13.4. Prototyp furgonu z Jelcza (1957) 194
-
- 13.5. Samochód Nysa (od 1957) 195
-
- 13.6. Samochód Żuk (od 1958) 196
-
- 13.7. Sanitarki Warszawa z Poznania (1958-1964) 197
-
- 13.8. Wyciągarka szybowcowa TUR SW-4 (od 1959) 198
-
- 13.9. Warszawa kombi z Łodzi (1963-1965) 200
-
- 13.10. Warszawa furgon pocztowy (1965) 200
-
- 13.11. Samochody Warta 2 oraz Tarpan (1972-1995) 201
-
- Rozdział 14. Podsumowanie 203
-
- Bibliografia 205
-
- Źródła zdjęć 207
O autorach / z książki
Dr hab. inż. Andrzej Zieliński – absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.