SAMOCHODY WARSZAWA

69.00

Na stanie

Monografia poświęcona wszystkim modelom i odmianom samochodów Warszawa produkowanym w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w latach 1951-1973, jak również prototypom, które nie weszły do produkcji seryjnej. Przedstawiono kulisy powstania i rozpoczęcia produkcji samochodów Warszawa na tle sytuacji motoryzacyjnej w Polsce po zakończeniu II wojny światowej oraz stanu techniki motoryzacyjnej w latach 1945-1950. Zachowując porządek chronologiczny, opisano kolejno samochód Warszawa M20, prace modernizacyjne oraz prototypy z lat 1955-1957, rozwój konstrukcji samochodu Warszawa w latach 1957-1959, prototypy Warszawa Ghia (1957-1959), samochody Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne, Warszawa 202 (1962-1964), Warszawa 203 i 204 (1964), prototyp Warszawa 210, wersje pochodne modeli 203/223 i 204/224, zmiany modernizacyjne i prototypy samochodów Warszawa w latach 1966-1973, a także rozwój produkcji i eksport samochodów Warszawa oraz wykorzystanie zespołów samochodów Warszawa w innych pojazdach. Treści bogato zilustrowano wieloma wartościowymi zdjęciami i rysunkami. W odróżnieniu od innych publikacji, które ukazały się na ten temat, dużo uwagi poświęcono również stronie technicznej, opisując szczegóły konstrukcji oraz charakterystyczne różnice w budowie poszczególnych modeli samochodów Warszawa.
Odbiorcy: hobbyści oraz wszyscy zainteresowani historią polskiej motoryzacji.

Spis treści

    1. Od autora 7
    1. Wstęp 9
    1. Rozdział 1. Geneza produkcji samochodu Warszawa 11
    1. 1.1. Motoryzacja w Polsce po zakończeniu II wojny światowej 11
    1. 1.2. Stan techniki motoryzacyjnej w latach 1945-1950 12
    1. 1.3. Powstanie Fabryki Samochodów osobowych w Warszawie 23
    1. 1.4. Radzieckie pochodzenie samochodu 27
    1. Rozdział 2. Samochód Warszawa M20 35
    1. 2.1. Silnik wraz z osprzętem 36
    1. 2.2. Układ przeniesienia napędu 43
    1. 2.3. Układ nośny 54
    1. 2.4. Układ kierowniczy 58
    1. 2.5. Układ hamulcowy 61
    1. 2.6. Instalacja elektryczna 64
    1. 2.7. Nadwozie 66
    1. 2.8. Wymiary, masy, pojemności oraz dane eksploatacyjne 72
    1. Rozdział 3 . Prace modernizacyjne oraz prototypy z lat 1955-1957 75
    1. 3.1. Zmiany konstrukcyjne 75
    1. 3.2. Prototyp samochodu Warszawa pick-up 78
    1. 3.3. Sanitarka przewozowa na bazie Warszawy M20 81
    1. 3.4. Prototypy samochodu Warszawa M20U 82
    1. 3.5. Dalsze prace rozwojowe 86
    1. Rozdział 4. Samochody Warszawa z lat 1957-1959 87
    1. 4.1. Warszawa model 1957 88
    1. 4.2. Warszawa modele 1958 i 1959 90
    1. 4.3. Warszawa pick-up 97
    1. Rozdział 5. Prototypy samochodu Warszawa Ghia (1957-1959) 103
    1. Rozdział 6. Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne 111
    1. 6.1. Model podstawowy 201 111
    1. 6.2. Warszawa 201 w wersji furgon oraz sanitarka 114
    1. 6.3. Warszawa 201 P 119
    1. Rozdział 7. Warszawa 202 (1962-1964) 121
    1. 7.1. Głęboka modernizacja, czyli nowy silnik S-21 121
    1. 7.2. Samochód Warszawa 202 125
    1. Rozdział 8. Warszawa 203 i 204 (1964) 131
    1. 8.1. Przedprototypy 134
    1. 8.2. Przygotowanie i uruchomienie produkcji 139
    1. 8.3. Produkcyjne wersje Warszawy 203 i 204 140
    1. Rozdział 9. Prototyp Warszawa 210 147
    1. 9.1. Silniki wraz z osprzętem 149
    1. 9.2. Układ przeniesienia napędu 150
    1. 9.3. Układ nośny 151
    1. 9.4. Układ kierowniczy 151
    1. 9.5. Układ hamulcowy 151
    1. 9.6. Nadwozie 151
    1. Rozdział 10. Wersje pochodne samochodów Warszawa 203 i 204 157
    1. 10.1. Warszawa 203/204 T 157
    1. 10.2. Warszawa 203/204 K 160
    1. 10.3. Warszawa 203 A 168
    1. Rozdział 11. Zmiany modernizacyjne oraz prototypy w latach 1966-1973 171
    1. Rozdział 12. Rozwój produkcji i eksport samochodów Warszawa 185
    1. 12.1. Rozwój produkcji 185
    1. 12.2. Eksport 187
    1. Rozdział 13. Wykorzystanie zespołów samochodu Warszawa w innych pojazdach 189
    1. 13.1. Podzespoły dla Syreny (od 1954) 189
    1. 13.2. Drezyny kolejowe (od 1955) 190
    1. 13.3. Prototyp podwozia furgonu i furgonu z SO (1955-1957) 193
    1. 13.4. Prototyp furgonu z Jelcza (1957) 194
    1. 13.5. Samochód Nysa (od 1957) 195
    1. 13.6. Samochód Żuk (od 1958) 196
    1. 13.7. Sanitarki Warszawa z Poznania (1958-1964) 197
    1. 13.8. Wyciągarka szybowcowa TUR SW-4 (od 1959) 198
    1. 13.9. Warszawa kombi z Łodzi (1963-1965) 200
    1. 13.10. Warszawa furgon pocztowy (1965) 200
    1. 13.11. Samochody Warta 2 oraz Tarpan (1972-1995) 201
    1. Rozdział 14. Podsumowanie 203
    1. Bibliografia 205
    1. Źródła zdjęć 207

O autorach / z książki

Dr hab. inż. Andrzej Zieliński – absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.

Autor

ISBN

978-83-206-2053-5

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „SAMOCHODY WARSZAWA”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *