SOCIAL NET ART
Pomnażające się obrazy stały się nieodłączną częścią wartkiego strumienia społecznej dyskusji, a tym samym trzonem masowej kultury wizualnej w nowym systemie komunikacji.
Z jednej strony, pokochaliśmy media społecznościowe, które pozwalają nam być zawsze w kontakcie i na bieżąco. Z drugiej zaś krytykujemy je za nadzór naszego życia i wytwarzanie fałszywych kanonów.
Niezależnie jednak od naszego stosunku do social mediów masowe zapotrzebowanie na obraz, rozmaite sposoby jego produkcji oraz obrotu wywarły znaczący wpływ na kulturę wizualną w ogóle, aktywizując działania artystów i teoretyków sztuki.
Książka ta podejmuje próbę zbadania tej przestrzeni i analizy nowych zjawisk, w oparciu o doświadczania sztuki „starych” nowych mediów, tych sprzed rewolucji 2.0 i sprzed powstania Internetu.
Choć „w sieci nic nie ginie”, to zmieniają się narzędzia i struktury komunikacji, a wraz ze strumieniem danych przesuwa się tablica obrazów, narażając wizualne wytwory na otchłań rozproszenia sieciowego. Próba usystematyzowania tych zjawisk w social net art ma nadzieję uchwycić twórcze działania w mediach społecznościowych na daną chwilę.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie………………………………………………………………………. 7
Rozdział 1
W głąb internetu………………………………………………………………… 13
1.1. Kultura uczestnictwa……………………………………………………. 16
1.2. Social net art…………………………………………………………………. 21
Rozdział 2
Analogia rozwoju sztuki wideo i internetu………………………… 25
2.1. Faza analityczna……………………………………………………………. 29
2.2. Dojrzewanie…………………………………………………………………… 37
2.3. Autonomia……………………………………………………………………… 43
Rozdział 3
Twórczość a social media…………………………………………………… 47
3.1. Personalizacja w skali globalnej………………………………… 48
3.2. Audiowizualność mediów społecznościowych………… 54
Rozdział 4
Sztuka wideo w obliczu 2.0 …………………………………………………. 61
4.1. Sztuka wideo spoza internetu………………………………………. 63
4.2. Nowa przestrzeń i nowi twórcy……………………………………. 71
4.2.1. Inicjacja…………………………………………………………………………. 71
4.2.2. Wideoremixy ………………………………………………………………. 73
4.2.3. Wideoblogi………………………………………………………………… 78
Rozdział 5
Mass obraz……………………………………………………………………………… 89
5.1. Nowe mechanizmy autoryzacji……………………………………… 92
5.2. Cechy obrazów środowiska komunikacji…………………… 95
5.2.1. Wariacyjność……………………………………………………………… 95
5.2.2. Natychmiastowość……………………………………………………. 101
5.2.3. Automatyzacja…………………………………………………………… 107
5.3. Szara strefa autorstwa…………………………………………………. 115
Rozdział 6
Narcystyczne media…………………………………………………………… 123
6.1. Wirtualny portret…………………………………………………………. 127
6.2. Narcystyczna kobiecość………………………………………………. 138
6.2.1. Artystka w obiektywie……………………………………………… 139
6.2.2. Wypełnianie i wymazywanie…………………………………… 145
6.2.3. Ciało jako obiekt ……………………………………………………… 151
6.2.4. Powiększenie……………………………………………………………… 157
6.2.5. Seksualizacja……………………………………………………………… 162
6.3. Selfie na salonach………………………………………………………… 169
Rozdział 7
Niezależność social net artu……………………………………………… 175
7.1. Z nurtem masowej komunikacji………………………………… 178
7.2. Formy protestu……………………………………………………………… 183
Bibliografia……………………………………………………………………………. 189
Indeks osobowy…………………………………………………………………… 195
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.