ZASTOSOWANIE WYBRANYCH ASPEKTÓW PSYCHOLOGII BEHAWIORALNEJ W ZARZĄDZANIU

,

107.00

Na stanie

Spis treści
Wstęp 7
1. Koncepcja behawioralna (i neobehawioryzm) 11
1. 1. Wprowadzenie w zawiłości koncepcji 11
1. 2. Przykłady wykorzystania bodźców środowiskowych – środowisko
fizyczne, przyrodnicze, społeczne 28
1. 2. 1. Aranżacja przestrzeni – środowiskowe uwarunkowania zachowań 28
1. 2. 2. Uczeń – środowiskowe uwarunkowania zachowań 37
1. 2. 3. Student – jak uczyć, żeby nauczyć i nie nauczyć… 41
1. 2. 4. Profiler – środowiskowe uwarunkowania zachowań 43
1. 2. 5. Zastosowanie psychologii behawioralnej w praktyce zarządzania
ludźmi – wybrane aspekty 47
1. 3. Koncepcja behawioralna – głosem (wybranych) twórców koncepcji 49
1. 3. 1. John Broadus Watson – twórca behawioryzmu 50
1. 3. 2. Iwan Pawłow – warunkowanie klasyczne 51
1. 3. 3. Edward Thorndike – prawo efektu, prawa uczenia się 58
1. 3. 4. Burrhus Skinner, Edward Thorndike – warunkowanie
instrumentalne 63
1. 3. 5. Martin Seligman – deficyt motywacyjny.
Poczucie sprawczości – brak poczucia sprawstwa 71
1. 3. 6. Edward Tolman – zachowanie jest zorientowane na cel.
Początek neobehawioryzmu 75
1. 3. 7. John Dollard, Neal Miller – co zrobić, żeby człowiek się nauczył? 76
1. 3. 8. Julian Rotter – zachowania są determinowane czynnikami
środowiskowymi, motywacyjnymi i poznawczymi 78
1. 3. 9. Albert Bandura – teoria społecznego uczenia się – środowisko
oddziałuje na ludzi, ludzie oddziałują na środowisko 83
1. 4. W krótkim podsumowaniu dotychczasowych rozważań 86
1. 5. Psychologia behawioralna 91
1. 5. 1. Psychologia behawioralna jako systemem metod i technik zmiany
reakcji człowieka, zachowania człowieka, ludzkich postaw 91
Spis treści4
1. 5. 2. Psychologia behawioralna to zasoby wiedzy, których stosowanie
pozwala kształtować ludzkie zachowania w procesie pracy 91
1. 5. 3. Psychologia behawioralna jest zbiorem określonych praw 92
1. 5. 4. Psychologia behawioralna podkreśla: człowiek się uczy 92
1. 5. 5. Warunkowanie klasyczne, czyli reaktywne 92
1. 5. 6. Warunkowanie instrumentalne, czyli sprawcze 93
1. 6. Założenia psychologii behawioralnej 95
1. 7. Przedmiot badań psychologii behawioralnej 100
2. Wiedza, którą ludzkość zawdzięcza psychologii behawioralnej 105
2. 1. Bodźce 105
2. 2. Środowisko 115
2. 2. 1. Przykłady wykorzystania wpływu środowiska fizycznego
w praktyce zarządzania 116
2. 3. Zachowania, reakcje, działania 123
2. 4. Odruchy 124
2. 5. Wzmocnienia 126
2. 6. Kary i nagrody 150
2. 7. Poczucie umiejscowienia kontroli 165
2. 8. Psychologia behawioralna – możliwości wykorzystania
w praktyce zarządzania 167
2. 9. Psychologia behawioralna – w podsumowaniu, choć bardzo krótkim 179
2. 9. 1. Bagno behawioralne 184
2. 9. 2. Ekonomia behawioralna – dwa nurty 186
2. 9. 3. Psychoterapia behawioralna 187
2. 9. 4. Terapia behawioralna 188
2. 9. 5. Terapia behawioralna dzieci 189
2. 9. 5. 1. Eliminowanie zachowań niepożądanych 189
2. 9. 5. 2. Komunikowanie się, czyli „jak mówić,
żeby dzieci słuchały” 190
2. 9. 5. 3. Wiedza 191
2. 9. 5. 4. By dziecko wykonywało polecenia 192
2. 9. 5. 5. Eliminacja lęków 192
2. 9. 5. 6. Trening roli 193
2. 9. 6. Terapie oparte na warunkowaniu klasycznym 193
2. 9. 6. 1. Odwrażliwianie (desensytyzacja) 193
2. 9. 6. 2. Terapia awersyjna 195
2. 9. 7. Terapie oparte na warunkowaniu sprawczym 195
2. 9. 7. 1. Program zarządzania wzmocnieniami 195
2. 9. 7. 2. Modelowanie uczestniczące 196
2. 9. 8. Gospodarka żetonowa 197
Spis treści 5
2. 9. 9. Rachunkowość behawioralna 198
2. 9. 10. Rachunkowość finansowa 199
2. 9. 11. Rachunkowość zarządcza 200
2. 9. 12. Audyt 200
2. 9. 13. Finanse behawioralne 200
2. 9. 14. Behawioralny punkt zwrotny 201
2. 9. 15. Psychologia barw 201
2. 9. 15. 1. Kolory we wnętrzach źródłem bodźców 202
2. 9. 16. Uzależnienia behawioralne 213
3. Poznać, zrozumieć, pokochać i stosować psychologię 215
3. 1. Psychologia to nauka empiryczna 215
3. 2. Psychologia nauką kierującą się regułami pozwalającymi
weryfikować twierdzenia 218
3. 3. Psychologia intensywnie bada 219
3. 4. Psychologia jest nauką o czynnościach człowieka 220
3. 4. 1. Główne dziedziny psychologii 226
3. 4. 2. Psychologia – poziomy analizy 228
3. 4. 3. Cele psychologii 229
3. 5. Wybrane współczesne koncepcje psychologiczne 233
3. 5. 1. Koncepcja biologiczna 233
3. 5. 2. Koncepcja psychodynamiczna 234
3. 5. 3. Koncepcja poznawcza – Cogito ergo sum 235
3. 5. 4. Koncepcja humanistyczna 236
3. 5. 5. Kierunek ewolucjonistyczny 238
Zakończenie 243
Bibliografia 247
Literatura 247
Inne źródła 251
Źródła internetowe 251
Czasopisma 254
Konferencje, konwersatoria, warsztaty 254
Pozostałe źródła 254
Spis rysunków, zdjęć, tabel 255
Spis rysunków 255
Spis zdjęć 256
Spis tabel 258

Autor

ISBN

978-83-65872-74-6

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „ZASTOSOWANIE WYBRANYCH ASPEKTÓW PSYCHOLOGII BEHAWIORALNEJ W ZARZĄDZANIU”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *