SPIS TREŚCI
O autorach 13
Podziękowania od autorów 15
Wstęp 17
- O książce 17
- Naiwne założenia 19
- Ikony wykorzystane w książce 19
- Nie tylko książka 20
- Co dalej 20
CZĘŚĆ I: PIERWSZE PRZYMIARKI DO GRY NA GITARZE 23
Rozdział 1: Podstawy gitary – elementy składowe i ich udział w tworzeniu dźwięku 25
- Anatomia gitary 26
- Jak działa gitara 29
- Drgania i długość strun 29
- Co dwie dłonie, to nie jedna 30
- Dźwięki na gryfie: progi i półtony 30
- Porównanie brzmienia gitary akustycznej i elektrycznej 31
Rozdział 2: Strojenie gitary 33
- Zanim zaczniesz: krótko o strunach i progach 33
- Strojenie gitary względem niej samej metodą piątego progu 34
- Strojenie gitary do zewnętrznego punktu odniesienia 36
- Klawisz wszystko wyśpiewa 37
- Stroik ustny, czyli jak uwolnić ręce 38
- Twój przyjaciel kamerton 38
- Tuner elektroniczny, czyli szybko i sprawnie 39
- Dźwięki ze ścieżek audio 40
Rozdział 3: Przygotowanie do gry – trzymanie gitary i odczytywanie notacji gitarowej 41
- Ułożenie rąk i postawa 42
- Przybieranie pozycji siedzącej 42
- Pozycja stojąca 43
- Pozycja lewej ręki i przyciskanie progów 44
- Pozycja prawej dłoni 46
- Wstęp do czytania dźwięków gitarowych 49
- Diagram akordu 49
- Rzut oka na tabulaturę 50
- Odczytywanie zapisu rytmicznego 51
- Jak grać akordy 52
CZĘŚĆ II: ZACZYNAMY GRAĆ – PODSTAWY 55
Rozdział 4: Najlepsze na początek: bicie akordów 57
- Akordy z rodziny A 58
- Palcowanie akordów z rodziny A 59
- Uderzanie akordów z rodziny A 59
- Akordy z rodziny D 61
- Palcowanie akordów z rodziny D 61
- Uderzanie akordów z rodziny D 63
- Akordy z rodziny G 64
- Palcowanie akordów z rodziny G 64
- Uderzanie akordów z rodziny G 64
- Akordy z rodziny C 65
- Palcowanie akordów z rodziny C 65
- Uderzanie akordów z rodziny C 66
- Granie piosenek z użyciem podstawowych akordów durowych i molowych 67
- Kumbaya 70
- Swing Low, Sweet Chariot 71
- Auld Lang Syne 72
- Michael, Row the Boat Ashore 73
- Zabawa z podstawowymi akordami durowymi i molowymi – progresja „szlagierowa” 74
Rozdział 5: Granie melodii bez czytania nut 77
- Czytanie tabulatury 78
- Z góry na dół 78
- Z lewej na prawą 79
- Jak rozszyfrować palcowanie lewej ręki 80
- Naprzemienne kostkowanie 81
- Granie piosenek z prostymi melodiami 82
- Little Brown Jug 84
- On Top of Old Smoky 85
- Swanee River (Old Folks at Home) 86
Rozdział 6: Odrobina pikanterii – podstawowe akordy septymowe 87
- Dominantowe akordy septymowe 88
- D7, G7 i C7 88
- E7 (wersja na dwa palce) i A7 89
- E7 (wersja czteropalcowa) i H7 90
- Molowe akordy septymowe – d7, e7 i a7 90
- Durowe akordy septymowe – Cmaj7, Fmaj7, Amaj7 i Dmaj7 91
- Granie piosenek przy użyciu akordów septymowych 93
- Home on the Range 95
- All Through the Night 96
- Over the River and Through the Woods 97
- It’s Raining, It’s Pouring 98
- Oh, Susanna 99
- Zabawa z akordami septymowymi – 12-taktowy blues 100
- Granie 12-taktowego bluesa 100
- Pisanie własnej bluesowej piosenki 101
CZĘŚĆ III: PONAD PODSTAWY – ZACZYNASZ BRZMIEĆ 103
Rozdział 7: Granie w wyższych pozycjach 105
- Granie skal i ćwiczeń w wyższych pozycjach 105
- Granie w wyższej pozycji a granie z pustymi strunami 106
- Granie ćwiczeń w pozycji 106
- Zmiana pozycji 108
- Tworzenie własnych ćwiczeń wyrabiających siłę i zręczność 109
- Granie piosenek w wyższych pozycjach 111
- Simple Gifts 112
- Turkey in the Straw 113
Rozdział 8: Podwójna moc dwudźwięków 115
- Podstawy grania dwudźwięków 115
- Definicja dwudźwięku 116
- Ćwiczenia na dwudźwięki 116
- Granie piosenek z dwudźwiękami 117
- Aura Lee 120
- The Streets of Laredo 121
- Double-Stop Rock 122
Rozdział 9: Rozciąganie, czyli chwyty barowe 123
- Durowe akordy barowe bazujące na E 124
- Zacznij od otwartego akordu E 124
- Znajdowanie odpowiedniego progu 126
- Granie progresji z użyciem durowych akordów barowych na bazie akordu E 126
- Akordy barowe molowe, molowe septymowe i septymowe dominantowe, bazujące na E 128
- Akordy molowe 128
- Akordy dominantowe septymowe 129
- Akordy molowe septymowe 130
- Łączenie akordów barowych bazujących na E 131
- Durowe akordy barowe bazujące na A 132
- Palcowanie durowego akordu barowego bazującego na A 132
- Znajdowanie odpowiedniego progu dla każdego akordu barowego bazującego na A 133
- Progresje z wykorzystaniem durowych akordów barowych bazujących na A 134
- Barowe akordy molowe, dominantowe septymowe, molowe septymowe i durowe septymowe bazujące na A 135
- Akordy molowe 136
- Dominantowe akordy septymowe 137
- Molowe akordy septymowe 137
- Durowe akordy septymowe 138
- Power chordy 139
- Palcowanie power chordów 139
- Kiedy używać power chordów 141
- Granie piosenek z akordami barowymi i power chordami 143
- We Wish You a Merry Christmas 144
- Three Metal Kings 145
Rozdział 10: Techniki artykulacji – niech gitara przemówi 147
- Technika hammer-on 148
- Hammer-on w praktyce 148
- Trening techniki hammer-on 150
- Płynne brzmienie, czyli pull-off 152
- Granie pull-offów 153
- Trening techniki pull-off 155
- Slide, czyli ślizg 156
- Granie slide’ów 156
- Charakterystyczne zagrywki z użyciem slide’ów 158
- Podciąganie strun 159
- Granie podciągnięć 160
- Charakterystyczne zagrywki z podciąganiem struny 162
- Urozmaicenie brzmienia za pomocą wibrato 165
- Przegląd sposobów uzyskiwania wibracji 166
- Trening wibrato 166
- Tłumienie strun 168
- Uzyskiwanie grubego, rytmicznego brzmienia 168
- Zapobieganie niechcianym hałasom ze strun 169
- Granie charakterystycznych zagrywek wykorzystujących tłumienie 169
- Granie piosenki z urozmaiconą artykulacją 170
- The Articulate Blues 171
CZĘŚĆ IV: ROZMAITOŚĆ STYLÓW 173
Rozdział 11: Rock 175
- Klasyczny rock’n’roll 176
- Gitara rytmiczna 176
- Gitara prowadząca 178
- Nowoczesny rock 188
- Akordy zawieszone (sus) i z dodanym dźwiękiem (add) 188
- Akordy łamane 190
- Strojenie alternatywne 190
- Gitara solowa w country rocku i rocku z Południa 193
- Granie piosenek w stylu rockowym 195
- Chuck’s Duck 197
- Southern Hospitality 199
Rozdział 12: Niebieski odcień smutku, czyli podstawy bluesa 201
- Blues elektryczny 202
- Rytmiczna gitara bluesowa 202
- Bluesowa gitara prowadząca 207
- Powrót do korzeni, czyli blues akustyczny 214
- Ogólne założenia 215
- Specyficzne techniki 217
- Nawroty 219
- Granie bluesowych piosenek 221
- Chicago Shuffle 223
- Mississippi Mud 224
Rozdział 13: Wokół ogniska – gitara folkowa 225
- Gra palcami 226
- Technika gry palcami 226
- Pozycja prawej ręki 226
- Użycie kapodastra 228
- Arpeggio 230
- Granie arpeggio 230
- Schemat „kołysanki” 232
- Kciuk z przeciąganiem po strunach 232
- Styl Cartera 234
- Styl Travisa 235
- Podstawowy schemat 235
- Akompaniament w stylu Travisa 237
- Styl solowy Travisa 238
- Strój otwarty 239
- Granie folkowych piosenek 240
- House of the Rising Sun 243
- The Cruel War Is Raging 245
- Gospel Ship 246
- All My Trials 247
- Freight Train 249
Rozdział 14: Maestro, trzy, cztery – podstawy gitary klasycznej 251
- Przygotowanie do gry na gitarze klasycznej 252
- Sposób siedzenia 252
- Co zrobić z prawą dłonią 254
- Pozycja lewej dłoni 256
- Uderzenia swobodne i z podparciem 257
- Uderzenia swobodne 257
- Uderzenia z podparciem 259
- Arpeggio i kontrapunkt 260
- Łączenie uderzeń swobodnych i z podparciem w arpeggiach 261
- Ćwiczenie kontrapunktowe 261
- Granie utworów klasycznych 263
- Romanza 265
- Bourrée e-moll 267
Rozdział 15: Ciemne okulary i beret, czyli jazz 269
- Wstęp do zupełnie nowej harmonii 270
- Rozszerzone akordy 270
- Akordy zmodyfikowane 271
- Podpora melodii, czyli akompaniament jazzowy 271
- Akordy wewnętrzne 271
- Akordy zewnętrzne 273
- Pełne akordy 274
- Granie solówek – styl chord-melody 275
- Substytuty 275
- Pozorowanie jazzu trzema akordami 276
- Przejmowanie prowadzenia – melodia jazzowa 276
- Wprowadzanie alternatywnych dźwięków 277
- Podchodzenie do docelowych dźwięków 278
- Tworzenie melodii z akordów arpeggio 278
- Granie utworów jazzowych 279
- Greensleeves 280
- Swing Thing 281
CZĘŚĆ V: WŁASNA GITARA 283
Rozdział 16: Ruszamy do sklepu po gitarę 285
- Zanim wyjmiesz portfel: planowanie zakupu 286
- Jak wyceniane są nowe gitary 287
- Gitary dla początkujących 288
- Modele instrumentów dopasowane do konkretnego stylu muzycznego 289
- Druga (i trzecia…) gitara 291
- Konstrukcja i rodzaj korpusu 292
- Materiały 294
- Fachowość 295
- Dodatki (kosmetyka) 296
- Zanim podejmiesz decyzję: o procesie zakupu 297
- Sklepy internetowe a tradycyjne 297
- Zasięgnięcie rady eksperta 297
- Negocjacje ze sprzedawcą 298
- Dobijanie targu 299
Rozdział 17: Wzmacniacze, efekty, futerały i inne akcesoria 301
- Wzmacniacze 301
- Zacznijmy od wzmacniacza do ćwiczeń 302
- Niech moc będzie z Tobą – wzmacniacz koncertowy 304
- Kostki i inne rodzaje efektów 305
- Przegląd dostępnych kostek 306
- Multiefekty 308
- Futerał 309
- Hard case, czyli sztywny futerał 309
- Futerały miękkie 309
- Pokrowce 310
- Akcesoria, czyli inne niezbędne dodatki 310
- Struny 310
- Piórka (kostki) 311
- Kable 311
- Tunery elektroniczne 311
- Paski 312
- Kapodastry 313
- Inne przydatne drobiazgi 314
Rozdział 18: Wymiana strun 319
- Strategie wymiany strun 320
- Zdejmowanie starych strun 320
- Zakładanie metalowych strun do gitary akustycznej 321
- Zmiana strun krok po kroku 321
- Strojenie 324
- Zakładanie nylonowych strun do gitary klasycznej 325
- Zmiana strun krok po kroku 325
- Strojenie 327
- Zakładanie strun do gitary elektrycznej 327
- Zmiana strun krok po kroku 328
- Strojenie 329
- Gitary z ruchomym mostkiem 330
Rozdział 19: Gitarowy fitness, czyli podstawowe czynności konserwacyjne 331
- Utrzymywanie gitary w czystości 332
- Usuwanie brudu i osadu 332
- Dbanie o powierzchnię gitary 334
- Zabezpieczanie gitary 335
- W trasie 335
- W domu 336
- Zapewnianie zdrowego otoczenia 336
- Zakres temperatur 336
- Wilgotność 337
- Samodzielne naprawy 337
- Dokręcanie luźnych połączeń 338
- Regulacja gryfu i mostka 338
- Wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów 340
- Kompletowanie właściwych narzędzi 344
- Rzeczy, których nie powinieneś robić samemu 345
CZĘŚĆ VI: DEKALOGI 347
Rozdział 20: Dziesięciu (około) gitarzystów, których powinieneś znać 349
- Andrés Segovia (1893 – 1987) 349
- Django Reinhardt (1910 – 1953) 350
- Charlie Christian (1916 – 1942) 350
- Wes Montgomery (1923 – 1968) 350
- Chet Atkins (1924 – 2001) 351
- B.B. King (1925 – 2015) 351
- Chuck Berry (1926 – 2017) 351
- Jimi Hendrix (1942 – 1970) 351
- Jimmy Page (ur. 1944) 352
- Eric Clapton (ur. 1945) 352
- Stevie Ray Vaughan (1954 – 1990) 352
- Eddie Van Halen (ur. 1955) 353
Rozdział 21: Dziesięć genialnych piosenek dla początkujących gitarzystów 355
- Blowin’ in the Wind 356
- Brown Eyed Girl 356
- Hang On Sloopy 356
- House of the Rising Sun 357
- I Saw Her Standing There 357
- I’m a Believer 357
- Leaving on a Jet Plane 357
- My Girl 358
- Stand by Me 358
- Twist and Shout 358
DODATKI 359
Dodatek A: Jak czytać nuty 361
- Elementy zapisu muzycznego 362
- Odczytywanie wysokości dźwięku 362
- Odczytywanie czasu wybrzmienia 366
- Ekspresja, artykulacja oraz inne terminy i symbole 368
- Znajdowanie dźwięków na gitarze 370
Dodatek B: 96 popularnych akordów 373
Dodatek C: Jak korzystać z materiałów internetowych 377
- Odnoszenie tekstu książki do materiałów internetowych 378
- Wymagania sprzętowe 379
- Co znajdziesz na stronie internetowej 379
- Ścieżki audio 379
- Filmy 386
- Rozwiązanie typowych problemów 389
Skorowidz 391
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.