Celem metodologicznym tej monografii było sformułowanie modelu optymalizacji ryzyk specyficznych produktów w portfelu przedsiębiorstwa związanych z nieprzewidywalnością ich rynków. Za ich symptom uznano losową zmienność wokół i względem oczekiwanego poziomu sprzedaży produktów przedsiębiorstwa. Należało sformułować model, w którym do pomiaru ryzyka wartości sprzedaży dopuszczalnych składów portfela produktowego posłużyłyby pojęcia, metody i miary znane z analizy portfelowej, teorii prognozowania oraz ekonometrii szeregów czasowych.
SPIS TREŚCI
Wstęp 5
Rozdział 1. Dywersyfikacja produktowa i decyzje cenowe a ryzyko przedsiębiorstwa
1.1.Terminologia i klasyfikacja produktowa 9.
1.2. Przegląd modeli portfela produktowego 14
1.3. Pomiar ryzyka działalności gospodarczej 20
1.4. Luka badawcza w zakresie modelowania wpływu różnorodności produktowej
na wartość i ryzyko sprzedaży 5
1.5. Determinanty i metody ustalania ceny 34
1.6. Przegląd modeli popytu 38
Rozdział 2. Optymalizacja wartości sprzedaży i jej ryzyka przez zwężenie lub
rozszerzenie portfela produktowego 42
2.1. Teoria portfelowa inwestycji kapitałowych a modelowanie ryzyka wartości sprzedaży portfela produktowego 42
2.2. Ogólny model optymalizacji ryzyka wartości sprzedaży portfela produktowego 50
2.3. Uszczegółowiony model optymalizacji ryzyka wartości sprzedaży portfela produktowego 54
2.4. Interpretacja modeli i weryfikacja rozwiązań w kontekście teorii prognozowania 63
2.5. Rozwiązywanie zadania optymalizacji dywersyfikacji produktowej 66
2.6. Zastosowanie modelu do oceny decyzji obserwowanych 68
2.7. Pomiar korzyści ekonomicznych z optymalizacji ryzyka wartości sprzedaży 69
Rozdział 3. Symulacja zwężenia portfela produktowego wybranego przedsiębiorstwa o jedną grupę produktową 72
3.1. Zakres badania empirycznego 72
3.2. Hipotezy poznawcze i metodyczne 75
3.3. Organizacja danych i szacowanie modeli empirycznych sprzedaży 77
3.4. Modele empiryczne sprzedaży a parametry modeli decyzyjnych 83
3.5. Wyniki zastosowania ogólnego modelu wartości i ryzyka sprzedaży zwężanego
portfela produktowego 85
3.6. Weryfikacja trafności prognoz sprzedaży z modelu ogólnego 93
3.7. Rozwiązania zadań do uszczegółowionego modelu ryzyka i wartości sprzedaży
zwężanego portfela produktowego 97
3.8. Weryfikacja trafności prognoz sprzedaży stawianych z modelu uszczegółowionego 104
4 Spis treści
3.9. Weryfikacja hipotez dotyczących wpływu redukcji grupy produktowej na poziom i ryzyko sprzedaży 107
3.10. Analiza wskaźnikowa efektów ekonomicznych ograniczania ryzyka wartości sprzedaży w badanym przedsiębiorstwie 110
Rozdział 4. Symulacja rozszerzenia portfela produktowego badanego przedsiębiorstwa.
Wybór nowej grupy produktowej 112
4.1. Potencjalne nowe grupy produktowe i wysokość ich hipotetycznej sprzedaży
przez przedsiębiorstwo 112
4.2. Rozwiązania zadań opartych na ogólnym modelu poziomu i ryzyka sprzedaży 117
4.3. Weryfikacja trafności prognoz sprzedaży z modelu ogólnego 119
4.4. Rozwiązania zadań opartych o uszczegółowiony model ryzyka wartości
sprzedaży rozszerzanego portfela produktowego 122
4.5. Weryfikacja trafności prognoz sprzedaży z modelu uszczegółowionego 126
4.6. Weryfikacja hipotez przez porównanie wyników symulacji zwężania i rozszerzania
portfela produktowego badanego przedsiębiorstwa 129
Rozdział 5. Metodyka optymalizacji cen substytucyjnych kategorii produktowych
i jej zastosowanie w badanym przedsiębiorstwie. Wpływ na ryzyko wartości
sprzedaży
5.1. Teoria ekonomii a wybór formuły cenowej 133
5.2. Wybór modelu popytu i metody jego szacowania 139
5.3. Model 2-czynnikowej analizy wariancji popytu indywidualnego 142
5.4. Model popytu indywidualnego na substytuty o zmiennych porządkowych
cenach 145
5.5. Dobór próby badawczej klientów badanego przedsiębiorstwa 147
5.6. Analiza wariancji popytu indywidualnego na folię do suszenia siana 149
5.7. Regresja Poissona popytu indywidualnego na folię do siana 152
5.8. Empiryczny model popytu na siatkę do siana 157
5.9. Optymalizacja kombinacji cen substytutów 160
5.10. Optymalizacja cen substytutów a ryzyko wartości sprzedaży 163
5.11. Rekomendacje metodyczne i aplikacyjne optymalizacji cen 166
Zakończenie 169
Załączniki 175
Literatura 195
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.