PSYCHOLOGIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Książka zawiera przegląd aktualnej wiedzy naukowej z zakresu psychologicznych aspektów aktywności przedsiębiorczej. Przedsiębiorczość to wszak nie tylko domena ekonomistów czy specjalistek od zarządzania. Za aktywnością przedsiębiorczą stoją konkretni ludzie, których sposób myślenia, podejmowania decyzji, tworzenia innowacji, jest motorem powstawania nowych firm, ich rozwoju, a czasem i upadku. W publikacji tej znajdują się wyniki badań, przegląd teorii i praktyczne przykłady dotyczące m.in. takich zagadnień jak motywacja, innowacyjność, radzenie sobie z porażką czy osobowościowe korelaty aktywności przedsiębiorczej. Podręcznik, mimo że opiera się na wynikach badań naukowych z zakresu psychologii przedsiębiorczości, napisany jest przystępnym językiem, co czyni go odpowiednią lekturą dla wszystkich osób zainteresowanych aktywnością przedsiębiorczą i przedsiębiorczymi kompetencjami.
Spis treści Podziękowania 7 Wprowadzenie, czyli o czym jest ta książka 9 Rozdział 1. Czym jest przedsiębiorczość? 13 1.1. Przedsiębiorczość jako dziedzina interdyscyplinarna 13 1.2. W poszukiwaniu definicji 15 1.3. Psychologia przedsiębiorczości 18 1.4. Przedsiębiorca a osoba przedsiębiorcza 20 1.5. Intencja przedsiębiorcza 23 1.6. Jak zmierzyć efektywność przedsiębiorczą? 26 1.7. Porażka 29 Rozdział 2. Czy przedsiębiorcą trzeba się urodzić? Cechy przedsiębiorcze . 34 2.1. Motywacja i innowacyjność 37 2.2. Wewnętrzne umiejscowienie kontroli 38 2.3. Pewność siebie – wada czy zaleta?39 2.4. Wytrwałość 40 2.5. Czy przedsiębiorcy lubią ryzyko? 41 2.6. Odporność na stres 43 2.7. Klasyczne teorie osobowości 44 2.8. Koncepcje przedsiębiorczej osobowości 47 2.9. Rozwój kompetencji przedsiębiorczych 49 Rozdział 3. Motywacja w/do przedsiębiorczości54 3.1. Między motywacją a poznaniem 55 3.2. Motywacja osiągnięć 56 3.3. Realizacja pasji czy konieczność? 64 3.4. Przedsiębiorcze wzorce 65 3.5. Pieniądze a przedsiębiorczość66 Rozdział 4. Jak myślą przedsiębiorcy? 69 4.1. Zdolności poznawcze 70 4.2. Inteligencja 70 4.3. Inteligencja emocjonalna 71 4.4. Dostrzeganie i wykorzystywanie okazji 74 4.5. Przedsiębiorcze uczenie się 75 4.6. Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze 77 Joanna Pyrkosz-Pacyna, Psychologia przedsiębiorczości Spis treści Rozdział 5. Wszyscy jej chcą, ale (prawie) każdy boi się zacząć – innowacyjność . 84 5.1. Przedsiębiorczość a twórczość85 5.2. Inspiracja – to brzmi dumnie 86 5.3. Bądź ciekawy, bądź ciekawa 89 5.4. Motywacja i emocje 90 5.5. Chciałbym/chciałabym, ale boję się 91 5.6. Kultura organizacyjna sprzyjająca innowacjom 93 5.7. Badania innowacyjności w organizacjach 96 5.7.1. Innowacyjność w organizacjach – badania Teresy Amabile. 97 5.7.2. Innowatorzy i adaptatorzy – model Michaela Kirtona 99 5.7.3. DNA innowatorów 100 5.8. Krajowa kultura innowacji 102 Rozdział 6. Gdy przedsięwzięcie wymaga lidera – przywództwo i współpraca . 105 6.1. Przywództwo a zarządzanie 107 6.2. Obejmowanie roli przywódcy 109 6.3. Komunikowanie wizji110 6.4. Autentyczność 111 6.5. Co robi przywódca? 112 6.6. Samotność na szczycie114 6.7. Korzyści z bycia u władzy 115 6.8. Czy władza deprawuje? 116 6.9. Kobiety w roli lidera 117 6.10. Współczesne wyzwania liderów 120 Zakończenie 123 Dodatek 1. Dlaczego i jak korzystać z wiedzy naukowej w zakresie psychologii przedsiębiorczości 125 Dodatek 2. Polecana literatura i materiały dodatkowe 131 Bibliografia145 Joanna Pyrkosz-Pacyna, Psychologia przedsiębiorczości
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.