Unia Europejska rozszerzyła się w 2004 r. o dziesięć kolejnych państw. W każdym z nich rozpoczęto z finansową pomocą Unii Europejskiej realizację programów integracji krajowych systemów transportowych z siecią infrastrukturalną Europy Zachodniej. Sformułowane zostały główne kierunki tej infrastrukturalnej i jakościowej integracji unijnego transportu w postaci tzw. Białej Księgi. Jako główne wyzwania rozwojowe wskazano nierównowagę rozwoju poszczególnych gałęzi transportu, zatłoczenie szlaków transportowych i miast, a także przestrzeni powietrznej, oraz negatywny wpływ transportu na środowisko. W dokumencie tym zaproponowano środki polityki gospodarczej mające na celu doprowadzenie do równowagi pomiędzy gałęziami transportowymi i m.in. położono nacisk na potrzebę zlikwidowania wąskich gardeł w sieciach transeuropejskich (TEN-T) oraz poprawę jakości usług transportowych, która na przykład w transporcie samochodowym powinna skutkować zmniejszeniem liczby wypadków drogowych.
Dodatkowym bodźcem podjęcia się niniejszego tematu jest świadomość słabej znajomości prezentowanej problematyki wśród rzesz uczniów i studentów, którzy coraz częściej pozostawiani zostają przez specjalistów transportu sam na sam jedynie z bezrefleksyjną, medialną informacją internetową. Stąd też pierwsze rozdziały dotyczą ogólnej oceny kierunków zmian poszczególnych gałęzi transportu w Unii Europejskiej i Europie, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury transportu w Polsce, która pozostaje największym i najważniejszym nowym członkiem Unii Europejskiej. Syntetyczne omówienie trzydziestu priorytetowych inwestycji transportowych (tzw. osi) TEN-T stanowi przestrzenną, geograficzną ilustrację kierunków rozwoju infrastruktury transportowej Unii Europejskiej. Intencją autorów było zapewnienie wszystkim pogłębiającym omawianą problematykę podstawy, bazy dla uszczegółowiania swoich wywodów, analiz lub badań.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.