SILNIKI JACHTOWE I UKŁADY NAPĘDOWE PROJEKTOWANIE MONTAŻ EKSPLOATACJA I KONSTRUKCJA

147.00

Na stanie

Silniki jachtowe i układy napędowe. Projektowanie, montaż, eksploatacja i konserwacja

Tomasz Gonciarz

Oprawa twarda foliowana

Kompendium wiedzy o silnikach jachtowych, układach przeniesienia napędu i systemach z nimi współpracujących oraz mnóstwem innych istotnych zagadnień dotyczących inżynierii jachtingu.

Tomasz Gonciarz

Spis treści

Przedmowa
Wstęp
Podziękowania
Abstract

Część I. Zagadnienia ogólne dotyczące ruchu jachtu
Wprowadzenie
1.1. Ogólne zagadnienia dotyczące budowy, działania i przeznaczenia jachtów
1.2. Klasyfikacja i charakterystyka jachtów pod względem kształtu ich kadłuba
1.3. Cechy, wymiary łodzi, wyporność
1.4. Siły i momenty sił działające na jacht podczas żeglugi
1.5. Moment siły i moment statyczny oddziałujący na jacht
1.6. Podstawowe składniki oporu hydrodynamicznego

Część II. Układ napędowy jachtu
Wprowadzenie
2.1. Silnik Diesla jako źródło napędu jachtu
2.2. Wskaźniki charakteryzujące silnik spalinowy
2.3. Moc użyteczna silnika spalinowego.
2.4. Charakterystyki silników spalinowych
2.5. Historia Rudolfa Diesla i jego silnika o zapłonie samoczynnym
2.6. Historia Nicolausa Augusta Otto i jego silnika o zapłonie iskrowym
2.7. Środowisko pracy silnika i czynniki wpływające na osiągi jachtu
2.8. Straty mocy w układzie napędowym.
2.9. Klasyfikacja silników morskich pod względem ich pracy
2.10. Przekładnie mechaniczne
2.11. Wybór rodzaju przekładni do napędu jachtu
2.12. Przekładnia prosta (niewspółosiowa)
2.13. Przekładnia prosta (współosiowa)
2.14. Przekładnia kątowa
2.15. Przekładnia typu V
2.16. Przekładnia typu Z
2.17. Przekładnia typu IPS
2.18. Przekładnia typu S
2.19. Przekładnia typu L
2.20. Napęd (pędnik) strugowodny
2.21. Napęd (pędnik) powierzchniowy
2.22. Określenie zapotrzebowania mocy do napędu jachtu
2.23. Dobór mocy silnika do napędu jachtu ślizgowego
2.24. Dobór mocy silnika do napędu jachtu półślizgowego
2.25. Dobór mocy silnika do napędu jachtu wypornościowego
2.26. Linia wału napędowego (śrubowego)
2.27. Sprzęgła wału śrubowego, ich zastosowanie i dobór
2.28. Rodzaje sprzęgieł wału śrubowego
2.29. Wały napędowe (śrubowe)
2.30. Dobór średnicy wału napędowego (śrubowego)
2.31. Pochwy wałów napędowych
2.32. Dławice wału napędowego.
2.33. Łożyska wału napędowego (śrubowego)
2.34. Dobór liczby łożysk podpierających wał napędowy
2.35. Śruby napędowe
2.36. Działanie śruby napędowej
2.37. Charakterystyka śruby napędowej
2.38. Kawitacja
2.39. Wpływ liczby łopatek śruby napędowej na jej sprawność
2.40. Parametry śruby napędowej odpowiadające za prędkość jachtu
2.41. Rozmieszczenie śruby napędowej względem dna łodzi
2.42. Dobór śruby napędowej do jachtu
2.43. System wydechowy i system chłodzenia silnika Diesla
2.44. Wentylacja komory silnikowej
2.45. Wyciszenie komory silnikowej

Część III. System paliwowy jachtu
Wprowadzenie
3.1. Paliwo do zasilania silnika Diesla i jego filtrowanie
3.2. Co się rozwija we współcześnie dostępnym oleju napędowym?
3.3. Zbiornik paliwa oraz montaż elementów systemu paliwowego

Część IV. Montaż silnika i linii wału napędowego w jachcie
Wprowadzenie
4.1. Bezpieczeństwo osobiste podczas prac mechanicznych przy serwisie i obsłudze jachtów
4.2. Przygotowanie warsztatu pracy
4.3. Niezbędne narzędzia, przyrządy i urządzenia warsztatowe
4.4. Ogólne rozplanowanie siłowni w jachcie
4.5. Fundament silnika
4.6. Podparcie silnika i wału napędowego
4.7. Montaż silnika w jachcie
4.8. Montaż silnika na fundamencie
4.9. Montaż elementów linii wału napędowego, w tym osiowanie wału napędowego
4.10. Pierwsze uruchomienie napędu i czynności kontrolno-pomiarowe

Część V. Konserwacja i eksploatacja jachtowego silnika Diesla
Wprowadzenie
5.1. Technika silników Diesla w rozróżnieniu na układy wtryskowe
5.2. Samodzielna konserwacja jachtowego silnika Diesla

Część VI. Podstawy napędów elektrycznych i instalacji elektrycznej
Wprowadzenie
6.1. Na czym polega atrakcyjność napędu elektrycznego?
6.2. Zastosowanie ogniw paliwowych w jednostkach pływających
6.3. Napęd elektryczny a alternatywne paliwa syntetyczne.
6.4. Akumulatory
6.5. Użytkowanie akumulatorów żelowych i AGM
6.6. Przechowywanie akumulatorów zimą
6.7. Wentylacja komory akumulatorowej
6.8. Uszkodzenia akumulatorów, przyczyny i skutki
6.9. Porównanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych z litowo-jonowymi
6.10. Ogólna charakterystyka i zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych oraz system zarządzania pracą akumulatorów BMS
6.11. Podstawy instalacji elektrycznej
6.12. Alternatory
6.13. Przewody elektryczne
6.14. Niebezpieczeństwo spalenia przewodów elektrycznych
6.15. Uszkodzenie portowych gniazd elektrycznych
6.16. Niedoskonałe połączenia elektryczne
6.17. Bilans mocy instalacji elektrycznej

Aneksy

Słownik angielsko-polski terminów stosowanych w technice jachtowej

Słownik polsko-angielski terminów stosowanych w technice jachtowej

Literatura

Autor

ISBN

978-83-968617-0-2

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „SILNIKI JACHTOWE I UKŁADY NAPĘDOWE PROJEKTOWANIE MONTAŻ EKSPLOATACJA I KONSTRUKCJA”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *