Instalacje w biurach i galeriach handlowych Energia | HVAC | Wod-Kan
Joanna Ryńska, Waldemar Joniec, Agnieszka Orysiak
Format: 16×23 cm
ISSN: 2300-035X
Najnowszy poradnik przygotowany przez redakcję Rynku Instalacyjnego. Publikacja „Instalacje w biurach i galeriach handlowych” omawia nowoczesne, energooszczędne rozwiązania instalacyjne w biurach i galeriach handlowych.
Nowoczesne obiekty biurowe i galerie handlowe muszą nie tylko przyciągać najemców, ale także zapewniać odpowiednie warunki pracy i użytkowania. Dostawa mediów – energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wody – musi być połączona z optymalizacją kosztów oraz skutecznym zarządzaniem środowiskowym i ekonomicznym budynku. Kluczowe znaczenie mają tutaj instalacje, które muszą być odpowiednio zaprojektowane, wykonane i eksploatowane.
Tematyka poradnika obejmuje takie zagadnienia, jak:
projektowanie, wykonawstwo i eksploatacja instalacji HVAC;
instalacje zapewniające zdrowie, bezpieczeństwo i komfort użytkowników pomieszczeń;
energia w budynkach zrównoważonych: OZE, optymalizacja zużycia, systemy zarządzania;
instalacje wod-kan i wyposażenie pomieszczeń sanitarnych a zrównoważenie budynków i certyfikacja wielokryterialna;
oszczędność zasobów wodnych w biurach i galeriach handlowych.
Poradnik skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, w tym: zarządców nieruchomości komercyjnych, projektantów, instalatorów i wykonawców, serwisantów instalacji, audytorów energetycznych, inwestorów.
Publikacja przygotowana pod patronatem Fundacji Świadomi Klimatu
Spis treści
Od redakcji 3
Efektywność energetyczna budynków biurowych „po nowemu” 4
Czynne zarządzanie energią i budynkiem w biurowcach i centrach handlowych 16
Bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej do biur 28
Powłoki dachowe do zadań specjalnych 34
Woda w zrównoważonych biurach i galeriach handlowych – wybrane zagadnienia 36
Czy w biurach i galeriach handlowych można instalować „domową” armaturę sanitarną? 48
Jak dobrze wykorzystać pompy ciepła w budynkach biurowych i handlowych 50
Innowacyjne rozwiązania pomp ciepła dla centrów handlowych oraz biurowców 58
Efektywne chłodzenie biur w zmiennych warunkach 61
Jakość powietrza w pomieszczeniach biurowych 72
System antywirusowy w budynku biurowym – opis przypadku 86
Wentylacja garaży zamkniętych 88
Systemy detekcji gazów w garażach podziemnych 98
Galerie handlowe i biura z klimatyzacją VRF 100
Od redakcji
Zmieniająca się rzeczywistość – ewoluujące modele pracy hybrydowej i „rynek pracownika”, a także rozwój technologii cyfrowych i wciąż nowe formy ich oddziaływania na życie codzienne oraz pracę (sztuczna inteligencja, nowe narzędzia pracy, e-commerce i zakupy hybrydowe) – sprawiają, że biura i galerie handlowe muszą przyciągać użytkowników i klientów innymi czynnikami niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie to wciąż rosnące znaczenie nowych trendów: dobrostanu użytkowników, określanego też jako well-being (np. wysoka jakość powietrza, roślinność wewnątrz i na zewnątrz, dodatkowe wyposażenie służące równowadze i relaksowi, jak np. fontanny czy hamaki), elastyczności (np. aranżacja przestrzeni na potrzeby różnych form pracy w biurach lub możliwość organizacji wydarzeń kulturalno-rozrywkowych w galeriach handlowych) czy inkluzywności (uwzględnianie różnych potrzeb, np. organizacja zaplecza dla rowerzystów w biurach albo obniżenie poziomu hałasu i zmiana oświetlenia w galeriach handlowych) musi iść w parze ze zrównoważeniem środowiskowym i ekonomicznym.
Budynki komercyjne, także te traktowane jako budynki użyteczności publicznej (czyli zgodnie z Warunkami Technicznymi – budynki biurowe), wymagają optymalizacji kosztów, czego nie ułatwiają niepokoje geopolityczne rzutujące na ekonomię. Jednocześnie ich projektanci, wykonawcy, właściciele czy zarządcy mają liczne obowiązki prawne związane z dekarbonizacją budownictwa czy dążeniem do neutralności klimatycznej. Wystarczy wymienić choćby nowe zadania wynikające ze znowelizowanej dyrektywy EPBD (bezemisyjność budynku i umożliwienie wykorzystania energii słonecznej od 2026 r. dla nowych budynków o powierzchni ponad 250 m2) czy związane z raportowaniem pozafinansowym. Dodatkowym czynnikiem są obowiązki wynikające z konieczności adaptacji do zmian klimatu, których realizacja przez miasta i gminy przejawiać się może m.in. w postaci określonych wymagań środowiskowych (np. w zakresie gospodarki wodnej) kierowanych do inwestorów.
Sprostanie tym wszystkim zadaniom nie tylko stanowi wyzwanie projektowe, wykonawcze i eksploatacyjne, ale też wymaga nowego – z jednej strony kompleksowego i interdyscyplinarnego, a z drugiej niezwykle drobiazgowego, uwzględniającego szereg detali – podejścia do instalacji budynkowych i otaczających je sieci sanitarnych. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa niniejszy poradnik. Liczymy, że pomoże w poznaniu nowych trendów w projektowaniu oraz zarządzaniu biurowcami i galeriami handlowymi.
Joanna Ryńska
redaktor prowadząca
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.