INSTALACJE W BIURACH I GALERIACH HANDLOWYCH

,

39.00

Na stanie

Instalacje w biurach i galeriach handlowych Energia | HVAC | Wod-Kan

Joanna Ryńska, Waldemar Joniec, Agnieszka Orysiak

Format: 16×23 cm
ISSN: 2300-035X

Najnowszy poradnik przygotowany przez redakcję Rynku Instalacyjnego. Publikacja „Instalacje w biurach i galeriach handlowych” omawia nowoczesne, energooszczędne rozwiązania instalacyjne w biurach i galeriach handlowych.

Nowoczesne obiekty biurowe i galerie handlowe muszą nie tylko przyciągać najemców, ale także zapewniać odpowiednie warunki pracy i użytkowania. Dostawa mediów – energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wody – musi być połączona z optymalizacją kosztów oraz skutecznym zarządzaniem środowiskowym i ekonomicznym budynku. Kluczowe znaczenie mają tutaj instalacje, które muszą być odpowiednio zaprojektowane, wykonane i eksploatowane.

Tematyka poradnika obejmuje takie zagadnienia, jak:

projektowanie, wykonawstwo i eksploatacja instalacji HVAC;
instalacje zapewniające zdrowie, bezpieczeństwo i komfort użytkowników pomieszczeń;
energia w budynkach zrównoważonych: OZE, optymalizacja zużycia, systemy zarządzania;
instalacje wod-kan i wyposażenie pomieszczeń sanitarnych a zrównoważenie budynków i certyfikacja wielokryterialna;
oszczędność zasobów wodnych w biurach i galeriach handlowych.

Poradnik skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, w tym: zarządców nieruchomości komercyjnych, projektantów, instalatorów i wykonawców, serwisantów instalacji, audytorów energetycznych, inwestorów.

Publikacja przygotowana pod patronatem Fundacji Świadomi Klimatu

 

Spis treści
Od redakcji  3
Efektywność energetyczna budynków biurowych „po nowemu”  4
Czynne zarządzanie energią i budynkiem w biurowcach i centrach handlowych  16
Bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej do biur 28
Powłoki dachowe do zadań specjalnych  34
Woda w zrównoważonych biurach i galeriach handlowych – wybrane zagadnienia  36
Czy w biurach i galeriach handlowych można instalować „domową” armaturę sanitarną?  48
Jak dobrze wykorzystać pompy ciepła w budynkach biurowych i handlowych  50
Innowacyjne rozwiązania pomp ciepła dla centrów handlowych oraz biurowców  58
Efektywne chłodzenie biur w zmiennych warunkach  61
Jakość powietrza w pomieszczeniach biurowych  72
System antywirusowy w budynku biurowym – opis przypadku 86
Wentylacja garaży zamkniętych 88
Systemy detekcji gazów w garażach podziemnych  98
Galerie handlowe i biura z klimatyzacją VRF  100

 

Od redakcji

Zmieniająca się rzeczywistość – ewoluujące modele pracy hybrydowej i „rynek pracownika”, a także rozwój technologii cyfrowych i wciąż nowe formy ich oddziaływania na życie codzienne oraz pracę (sztuczna inteligencja, nowe narzędzia pracy, e-commerce i zakupy hybrydowe) – sprawiają, że biura i galerie handlowe muszą przyciągać użytkowników i klientów innymi czynnikami niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie to wciąż rosnące znaczenie nowych trendów: dobrostanu użytkowników, określanego też jako well-being (np. wysoka jakość powietrza, roślinność wewnątrz i na zewnątrz, dodatkowe wyposażenie służące równowadze i relaksowi, jak np. fontanny czy hamaki), elastyczności (np. aranżacja przestrzeni na potrzeby różnych form pracy w biurach lub możliwość organizacji wydarzeń kulturalno-rozrywkowych w galeriach handlowych) czy inkluzywności (uwzględnianie różnych potrzeb, np. organizacja zaplecza dla rowerzystów w biurach albo obniżenie poziomu hałasu i zmiana oświetlenia w galeriach handlowych) musi iść w parze ze zrównoważeniem środowiskowym i ekonomicznym.

Budynki komercyjne, także te traktowane jako budynki użyteczności publicznej (czyli zgodnie z Warunkami Technicznymi – budynki biurowe), wymagają optymalizacji kosztów, czego nie ułatwiają niepokoje geopolityczne rzutujące na ekonomię. Jednocześnie ich projektanci, wykonawcy, właściciele czy zarządcy mają liczne obowiązki prawne związane z dekarbonizacją budownictwa czy dążeniem do neutralności klimatycznej. Wystarczy wymienić choćby nowe zadania wynikające ze znowelizowanej dyrektywy EPBD (bezemisyjność budynku i umożliwienie wykorzystania energii słonecznej od 2026 r. dla nowych budynków o powierzchni ponad 250 m2) czy związane z raportowaniem pozafinansowym. Dodatkowym czynnikiem są obowiązki wynikające z konieczności adaptacji do zmian klimatu, których realizacja przez miasta i gminy przejawiać się może m.in. w postaci określonych wymagań środowiskowych (np. w zakresie gospodarki wodnej) kierowanych do inwestorów.

Sprostanie tym wszystkim zadaniom nie tylko stanowi wyzwanie projektowe, wykonawcze i eksploatacyjne, ale też wymaga nowego – z jednej strony kompleksowego i interdyscyplinarnego, a z drugiej niezwykle drobiazgowego, uwzględniającego szereg detali – podejścia do instalacji budynkowych i otaczających je sieci sanitarnych. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa niniejszy poradnik. Liczymy, że pomoże w poznaniu nowych trendów w projektowaniu oraz zarządzaniu biurowcami i galeriami handlowymi.

Joanna Ryńska
redaktor prowadząca

 

Autor

Liczba stron

Rok wydania

Wydawca

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „INSTALACJE W BIURACH I GALERIACH HANDLOWYCH”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *